آرشیو یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۵۹
تولید
۷

سرمایه گذاری قابل قبولی در بخش کشاورزی نکردیم

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سرمایه گذاری در کشاورزی و توسعه روستایی حتی در مقایسه با سال های دهه 70 افزایش قابل ملاحظه نداشته است، گفت: با این وضع تحقق اهداف هزاره و به نصف رساندن جمعیت گرسنه جهان امیدوارکننده به نظر نمی رسد.

صادق خلیلیان در بیست و هشتمین اجلاس کمیته اجرایی مرکز توسعه یکپارچه آسیا و اقیانوسیه (سیرداپ) اظهار داشت: عدم توفیق کلی در بخش کشاورزی در سه دهه گذشته دلایل بسیاری دارد که عمدتا به کاهش سرمایه گذاری در این بخش مربوط می شود.

در خصوص اقدامات سه دهه اخیر دولت در فقرزدایی از سیمای روستائیان به تفویض اختیارات دولت در حوزه های برنامه ریزی و اجرا به مقامات ذیربط محلی،می توان به تشکیل شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها و تشکیل شوراهای اسلامی در روستاها اشاره کرد.

وی گفت: در پی این اقدام روستاهای کشور از آب آشامیدنی لوله کشی و تلفن، تمام روستاهای بالای 20 خانوار از برق، 51 درصد روستاها از دفاتر ICT و حداقل 24 درصد مساکن روستایی از گاز لوله کشی و پوشش بهداشتی - درمانی لازم برخوردار شدند.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی از سیرداپ آماده است تجربیات خود در زمینه توسعه روستایی و کاهش فقر، تمرکز زدایی و تجدید ساختار مدیریت روستاها را در اختیار کشورهای عضو قرار دهد و از تجربیات ارزنده کشورهای عضو نیز جهت توسعه روستاهای کشور بهره مند شود.

بیست و هشتمین اجلاس کمیته اجرایی مرکز توسعه یکپارچه آسیا و اقیانوسیه(سیرداپ) با حضور پانزده کشور عضو از 19 تا 20 آذر در تهران برگزار می شود.