آرشیو یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۵۹
بورس
۸

روی تابلو

سرمایه گذاران فریب بازارهای تورم زا را نخورند

نوسان در بازارهای تورم زا باعث شده است سرمایه گذاران احساس کنند با حضور در این بازارها می توانند سود بیشتری کسب کنند.

علیرضا عسکری مارانی با اشاره به رونق بازارهای تورم زا (ارز و طلا) گفت: متاسفانه نوسانات شدید در این بازارها باعث شده برخی از سرمایه گذاران با فروش عجولانه سهام بنیادی خود وارد بازار ارز و طلاشوند. مدیرعامل سرمایه گذاری ملی ایران افزود: هم اکنون قیمت طلاو ارز در بازار داخلی غیر واقعی است که با از بین رفتن ریسک های سیستماتیک، قیمت آنها واقعی خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: «معتقدم ریسک های سیستماتیک مانند ویروس هستند که در کوتاه مدت می آیند و می روند و در بلند مدت ماندگار نمی شود.»

سهام قندی های بورس حباب قیمتی ندارد

یک کارشناس اقتصادی با اعلام عوامل موثر بر تولید و مصرف شرکت های قندی گفت: نمی توان حرفی از نبود حباب در همه شرکت های این گروه زد؛ چرا که برخی از سهام با حباب قیمتی روبه رو شده است. امین محمدی با بیان اینکه سهام شرکت های بورسی به هنگام فاصله زیاد قیمت هر سهم از ارزش ذاتی با حباب روبه رو می شوند، اظهار داشت: اختلاف موجود در این بحث ناشی از این است که برخی ارزش ذاتی را با توجه به صورت های مالی منعکس شده در نظر می گیرند، برخی دیگر هم بر اساس انتظارات آتی تحلیل می کنند. وی ادامه داد: بنابراین از اصولی که باید همواره مدنظر سهامداران قرار گیرد، استفاده از اطلاعات و داده های شرکت ها در صورت های مالی است که به دلیل متفاوت بودن سال مالی شرکت های قندی، خوشبختانه در همه فصول سال صورت های مالی شرکت های این گروه منتشر می شود.

عرضه بلوک پتروشیمی مروارید

دوشنبه هفته جاری نفت و گاز پارسیان، 254 میلیون و 999 هزار و 999 سهم پتروشیمی مروارید را عرضه می کند، ارزش پایه این پتروشیمی 1100 میلیارد و 69 میلیون و 995 هزار و 686 ریال است که به صورت یکجا در بازار سوم و با شرایط نقد عرضه می شود.

از سهامداران عمده این شرکت می توان صندوق بازنشستگی کارکنان نفت و شرکت سرمایه گذاری پتروشیمیایی و شیمیایی تامین نام برد. سرمایه این شرکت نیز هزار و500 میلیارد ریال است.