آرشیو یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۵۹
سینمایی
۱۲
کلوزآپ

پرواز از زمین

همیشه آنهایی که خاطره های بیشتری برای ما می سازند، زودتر هم فراموش می شوند. این موضوع تبدیل به یک رسم شده است امروز. «میرمحمد تجدد» یکی از آن خاطره سازهای خوب دوران کودکی جوانان دیروز و پدران و پدربزرگان ما است.

بازی او در فیلم قیصر، به خوبی دیده شد و گرچه فیلم های زیادی پیش از آن بازی کرده بود اما با حضور در این فیلم پیشرو سینمای ایران، جایگاهش در سینما مستحکم شد. او بیش از پنجاه فیلم سینمایی را در کارنامه اش دارد که بخشی از آن جزو بهترین های سینمای ایران است؛ «صادق کرده»، «گرگ بیزار» و «گروهبان» برخی از این آثار ارزشمند است که تجدد در آنها حضور داشته است.

او با توجه به اینکه در هنرهای رزمی، دستی بر آتش داشت، در برخی از فیلم ها همچون «پرواز از اردوگاه»، «بالاتر از خطر» و «فاتح» پا به پای بازیگران اکشن کار آن روزها، همپا و همنفس حضور پیدا می کرد و شور و نشاط قابل توجهی را برای سینماروهای دهه شصت و اوایل هفتاد به ارمغان می آورد. با این همه، او در آخرین آثار خود، صلابت چهره و گفتارش را از دست نداد و تا آخرین فیلمش که «قتل آنلاین» بود، انرژی زیادی به بیننده منتقل می کرد. «میرمحمد تجدد» جمعه گذشته 18 آذرماه پس دو هفته ماندن در کما، دار فانی را وداع گفت. یادش گرامی.