آرشیو یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۵۹
راهبرد فرهنگی
۱۹

فاصله تا ایده آل

حجت الاسلام محسن غرویان (عضو هیات علمی جامعه المصطفی)

هر کدام از نهادهای فرهنگی داخل کشور از قبیل حوزه علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، سازمان اوقاف و... متناسب با وظایف خودشان تلاش هایی را جهت پیشبرد اهداف و گفتمان انقلاب اسلامی انجام داده اند. به طور مثال جامعه المصطفی العالمیه چون سروکارش با طلاب خارجی است، برنامه های متنوعی برای آشنایی طلاب با گفتمان انقلاب اسلامی و گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی در کشورهای مختلف اجرا کرده است اما هیچگاه این نهادها در زمینه رسیدن به گفتمان انقلاب به حد ایده آل نرسیده و باید بیشتر تلاش کنند.

اجرای برنامه های فرهنگی تنها برعهده نهادهای فرهنگی نیست. کارهای اجرایی به یک معنا در دست و حیطه اختیارات و وظایف قوه مجریه است؛ بدین معنی که نهادهای علمی در حیطه وظایف خودشان کارهای روشنگری، بحث های تئوریک و نظری و آموزش و پژوهش را انجام می دهند و تنها بخشی از اجرا برعهده نهادهای فرهنگی است و مقدار زیادی از کار اجرا برعهده خود مردم و مخاطبان است چرا که نوع مطالبی که به عنوان مثال حوزه های علمیه، مراجع و روحانیت بیان می کنند، مطالبی است که مردم باید آنها را بدانند.

حوزه های علمیه در حوزه کاری، وظیفه و مسئولیت خودشان یعنی بحث های علمی و فلسفه، فقه و روانشناسی و علوم انسانی کارهایی را انجام داده اند اما اینها باز هم در حد ایده آل نبوده است و باید به سمت رسیدن به ایده آل ها حرکت کنیم.

ما انتقاداتی را به صدا و سیما داشته و داریم، علما نیز انتقادهایی را داشته اند، اخیرا آیت الله مکارم شیرازی فرمودند که برخی فیلم ها همان عرفان های کاذب و نوظهور را ترویج می کنند و باید برای اینها فکری بشود، البته مسائل صداوسیما هم فقط به یک صنف خاص محدود نمی شود و افراد زیادی از دانشگاه، حوزه و نهادهای دیگر در مسائل فرهنگی دخیل هستند.

درخصوص این که نهادهای فرهنگی تا چه اندازه در ارائه الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت موفق بوده اند باید عرض شود که بحث الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت را ابتدا مقام معظم رهبری مطرح کردند و از نخبگان حوزه، دانشگاه و اصناف مختلف دعوت کردند و تلاش هایی در این زمینه شده است اما به نظر می رسد که در این زمینه هم تا رسیدن به آن بومی سازی مطلوب و الگوسازی های ایده آل فاصله زیادی داریم و کشور و مردم و ذهن ها در معرض تهاجم فرهنگی و شبیخونی فرهنگی است.