آرشیو یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۵۹
حوادث
۲۶

تمدید مهلت پرداخت جرایم 2 برابری و اعلام نرخ جدید جریمه ها

گروه حوادث مهلت پرداخت بخشودگی جرایم دو برابری تا پایان هفته تمدید شد.

به گزارش خبرنگار ما، سردار اسکندر مومنی – رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور – دیروز در جمع خبرنگاران ضمن اعلام این خبر گفت: با تصویب مجلس شورای اسلامی جرایم دو برابر شده رانندگی تا پایان سال 89، برای مدت شش ماه بخشیده شد که روز شنبه – دیروز – آخرین مهلت بخشودگی این جرایم بود. اما با توجه به ایام عزاداری و تعطیلات اخیر، مهلت پرداخت جریمه های رانندگی تا پایان وقت اداری روز پنجشنبه – 24 آذر – نیز تمدید شد. وی تاکید کرد: در سه روز گذشته با حجم بالای حضور رانندگان و تشکیل صف های طولانی در مراکز پلیس +10 و شهرک آزمایش روبه رو بودیم به طوری که مراجعه برای پرداخت قبض های جریمه 40 برابر شده بود.

سردار مومنی با بیان این که مراکز پلیس +10 تا روز پنجشنبه آماده ارائه خدمات در این باره هستند، تصریح کرد: با توجه به این که مهلت بخشودگی جرایم دیگر تمدید نمی شود از راننده ها می خواهیم هرچه زودتر نسبت به پرداخت جریمه اقدام کنند.

نرخ جدید جرایم رانندگی

مرحله دوم قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی از ابتدای دی امسال اجرایی می شود. بنابراین استفاده نکردن از کمربند ایمنی با 30 هزار تومان – کمترین – و رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان و افیونی با 200 هزار تومان بیشترین میزان جریمه ها هستند. براین اساس در کلانشهرها نرخ جرایم رانندگی به شرح زیر است: رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان و افیونی 200 هزار تومان. هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا یا حرکت موتوسیکلت روی یک چرخ، تجاوز از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز، حرکت مارپیچ، حرکت با دنده عقب در آزادراه و بزرگراه 100 هزار تومان. عبور از محل ممنوع، تجاوز به چپ، عبور وسایل نقلیه از پیاده رو، دور زدن در محل ممنوع، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی در سرعت بالای 60 کیلومتر، نقص فنی موثر یا نقص در سامانه روشنایی در شب، رعایت نکردن مقررات حمل بار، رعایت نکردن حق تقدم عبور، در آغوش داشتن اطفال هنگام رانندگی 50 هزار تومان. استفاده نکردن از کمربند ایمنی، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی با سرعت کمتر از 60 کیلومتر استفاده نکردن از کلاه ایمنی از سوی راننده و سرنشین موتوسیکلت نیز 30 هزار تومان جریمه دارد.