آرشیو یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۵۹
بین الملل
۲۷

در نخستین گام دولت عراق برای میانجیگری در ناآرامی سوریه رقم خورد

بغداد مخالفان بشاراسد را به آشتی فرا خواند

گروه بین الملل پس از بی نتیجه ماندن طرح میانجیگری اتحادیه عرب، عراق به عنوان نخستین دولت عربی برای کمک به پایان دادن به ناآرامی های سوریه با مخالفان غیرمسلح در این کشور وارد گفت وگو شد.

«هوشیار زیباری» وزیرخارجه عراق تاکید کرد که دولت عراق با مخالفان غیر مسلح سوریه تماس برقرار کرده است.

وی در گفت وگو با شبکه العراقیه با تاکید بر اینکه دولت عراق هیچ رابطه ای با مخالفان مسلح سوری ندارد، گفت: بغداد با معارضان سوری در داخل وخارج سوریه (غیر مسلح) تماس دارد و این روند همچنان ادامه خواهد یافت. وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که رهبران واقعی مخالفان سوریه از این موضعگیری عراق، قدردانی می کنند.

هوشیار زیباری همچنین تاکید کرد که بغداد از تحریم های اقتصادی پیشنهادی اتحادیه عرب برضد سوریه حمایت نمی کند. وی همچنین گفت: دوستان سوریه باید این کشور را به اجرای طرح ابتکاری برای پایان دادن به بحران تشویق کنند زیرا چنین طرحی در راستای تحقق منافع مردم و دولت سوریه است. اتحادیه عرب طرحی را ارائه کرده و هفته آینده جلسه ای برای بررسی پاسخ سوریه به آن برگزار می کند.

این نشست 16 یا 17 دسامبر (25 یا 26 آذر) به منظور بررسی نحوه پاسخگویی به مواضع سوریه است که در نامه «ولید معلم» وزیرخارجه سوریه به موافقت مشروط دمشق با امضای توافقنامه حضور ناظران اتحادیه عرب در سوریه اشاره شده است. همزمان با برخی تلاش ها برای بازگرداندن آرامش به سوریه، ترکی الفیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان سعودی برای تحریک اعراب علیه سوریه، مدعی شد اتحادیه عرب در مقابل آنچه وی آن را کشتار در سوریه خواند ساکت نخواهد نشست.