آرشیو یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۲۲
اخبار کشور
۳

هیئت آژانس 28 ژانویه به ایران سفر می کند

دیپلمات ها از وین خبر دادند که هیاتی از مقامات ارشد آژانس هشتم بهمن ماه به ایران سفر می کنند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات ها از وین گزارش داد که هیاتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی روز 28 ژانویه (8 بهمن ماه) برای حل نگرانی ها درباره برنامه هسته ای ایران به تهران سفر خواهد کرد.

یک دیپلمات غربی به این خبرگزاری گفت که هرمان ناکارتس بازرس ارشد آژانس ریاست این هیات را به عهده خواهد داشت و رافائل گروسی مرد شماره 2 آژانس نیز در این سفر که 28 ژانویه آغاز می شود و تا هفته اول فوریه به طول می انجامد همراه هیات خواهد بود.

یک نماینده دیگر نیز گفت که این سفر که دو ماه پس از انتشار آخرین گزارش آژانس انجام می شود، احتمالا28 ژانویه انجام می شود اگرچه هنوز این تاریخ دقیقا مشخص نشده است.

در عین حال ابهاماتی درباره این که آیا این هیات فقط با مقامات ایرانی مذاکره می کند یا می تواند از سایت هایی که در گزارش نوامبر آژانس به آن ها اشاره شده است بازدید کند وجود دارد.

وی که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت: ممکن است که ایرانی ها فقط به دنبال مذاکراتی کوتاه باشند که این چیزی نخواهد بود که آژانس به دنبال آن است.

سخنگوی آژانس درباره این خبر اظهار نظر نکرد.

برخی از نمایندگانی که با خبرگزاری فرانسه گفت و گو می کردند گفتند که به غیر از ناکارتس بلژیکی و گروسی آرژانتینی، پری لین جانسون رییس دفتر یوکیا آمانو (مدیرکل آژانس) که مقام ارشد حقوقی آژانس محسوب می شود و یک شهروند آمریکایی است، نیز در هیات حضور خواهد داشت.

دیپلماتی که پیش تر به او اشاره شد گفت که هدف از این سفر تلاش برای دریافت پاسخی برای همیشه به پرسش های مطرح شده در گزارش نوامبر آژانس است. هم چنین خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد که مقامات ایران پذیرفته اند که درباره اتهام وارده مبنی بر ابعاد نظامی در برنامه هسته ای مذاکره کنند و این بحث در مذاکراتی انجام خواهد شد که قرار است روز 28 ژانویه صورت گیرد.