آرشیو یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰، شماره ۴۹۸۸
ایران زندگی
۱۳

نقش سرمشق ها در فرصت سازی

دکتر فربد فدایی

خداوند انسان را با ظرفیت ذهنی بالایی آفریده است که قابل قیاس با دیگر جانداران نیست. در عین حال برای اینکه این ظرفیت به فعلیت درآید، نیاز به آموزش و یادگیری است. کودک در درجه نخست از مادر و پدر می آموزد، سپس دیگر اعضای خانواده و پس از آن آموزگار و همسالان خیلی چیزها را به او می آموزند. کودک و نوجوان از طریق مشاهده محیط اطراف و دیدن دیگر آفریده های خداوند با امور گوناگون آشنا می شود.

کودکان علاقه ویژه ای به مشاهده موجودات و پدیده ها دارند، در دانشمندان، این علاقه دوران کودکی تداوم می یابد، آنان با مشاهده حرکت برگ درختان در اثر وزش نسیم، پرواز پرندگان، گردش ستارگان و زندگی جانوران به بسیاری از رموز جهان آفرینش پی می برند و می کوشند قوانین جاری بر پدیده ها را دریابند و به اختراع و اکتشاف می پردازند.

انسان از افراد شاخص جامعه و پیشوایان دینی نیز می آموزد اما در بالاترین درجه ائمه معصومین هستند که بالاترین فرصت را برای آموزش فراهم می کنند و رفتار و گفتار و حتی سکون و سکوت آنان نیز آموزنده است.

آموختن از این سرمشق ها به معنی آموختن شناخت فرصت ها و بهره گیری از فرصت هاست. فرصت آموزش مهر و محبت از مادر، فرصت آموختن نظم و ترتیب از پدر، فرصت آموختن مهارت های نظری و عملی در مدرسه، از اینگونه فرصت ها است.

آشناکردن جامعه با شگفتی های جهان آفرینش، در اختیار گذاشتن امکان کسب تجربیات دست اول از طریق تجربه و آزمایش برای کودکان، فراهم کردن آشنایی با هنر و هنرمندان راستین و دانشمندان علوم طبیعی و عالمان دین، فرصت های بی نظیری را برای اعضای جامعه فراهم می کند تا با دیدگاه های شایسته و نو و راه هایی برای عملی کردن توان نهفته خویش آشنا شوند، در عین حال فرصت سازی برای آموختن رفتار شایسته که برای زندگی خوب در این جهان و رستگاری در آخرت لازم است با شناختن دقیق زندگی معصومین (ع) میسر می شود.