آرشیو دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰، شماره ۳۳۲۶
جامعه
۱۷

دست معتادان را از صندوق صدقات کوتاه کنید

مستوره برادران نصیری

اگر از کسانی که در صندوق صدقات پول می ریزند، بپرسید چرا این کار را می کنند، مسلما پاسخی شبیه به این می دهند که امیدوار هستند با این کمک های مالی از نیازمندان کشور دستگیری شود. تعبیه این صندوق ها در معابر شهری نیز با همین هدف صورت گرفته است.

اگر به کسی که جلوی صندوق صدقات ایستاده است و قصد دارد پولی در آن بریزد، بپرسید تمایل دارد این پول صرف مصرف مواد مخدر شود، چه پاسخی می دهد؟ احتمال این که پاسخ او مثبت باشد مسلما هیچ است. متاسفانه پیدا کردن معتادان این روزها کار سختی نیست و اگر کسی قصد کمک به مصرف مواد مخدر داشته باشد به جای صندوق صدقات، گوشه خیابان یا پارک ها را برای پیدا کردن معتادان انتخاب می کند. براساس اعلام کمیته امداد، ایرانی ها ماهانه 15 میلیارد تومان به صندوق صدقات می ریزند که این عدد نشان می دهد هم پاسخ سوال اول مثبت است و حکایت از اعتماد آنها به اقدامات کمیته امداد دارد و هم نشان دهنده پاسخ منفی آنها به سوال دوم است.

اما ظاهرا معتادان خودشان به سوال دوم پاسخ داده اند و منتظر پاسخ دیگران نمانده اند. دیدن صحنه معتاد خیابانی که با یک سیم و کمی چسب با صندوق صدقات کلنجار می رود، زیاد شده است. البته کمیته امداد از مدت ها قبل با طرح ایمن سازی صندوق صدقات به فکر حل این مشکل افتاده بود، اما روند اجرای این طرح کمی کند است. در شهر تهران حدود 40 هزار صندوق صدقات وجود دارد که تاکنون حدود 20 درصد از این صندوق ها ایمن سازی شده و بیشتر از 30 هزار صندوق هنوز در معرض دستبرد معتادان و حتی متکدیان است. کمیته امداد در خصوص دستبرد صندوق صدقات اعلام می کند که بیش از 7 میلیون و 500 هزار صندوق صدقات در سراسر کشور وجود دارد که تنها200 هزار عدد آن صندوق بزرگ معابر بوده و بقیه در منازل، محل کسب خیران و مشترکان، مدارس و مجتمع های مسکونی و اداری نصب شده است.

سعید ستاری، معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد نیز در این خصوص به فارس گفته است: تا پایان سال تمامی صندوق های صدقات کشور با استفاده از نسل جدید صندوق ها ایمن خواهد شد. تا پایان سال چیزی نمانده است و با توجه به حجم کمک های مردمی از طریق صندوق صدقات، لازم است ایمن سازی صندوق های صدقات با سرعت بیشتری انجام شود.