|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق90/10/27: از برادوِي و آف برادوِي تا آف آف برادوِي و «لاماما»
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3363
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 1444 27/10/90 > صفحه 9 (تئاتر) > متن
 
      


از برادوِي و آف برادوِي تا آف آف برادوِي و «لاماما»


نويسنده: سمانه احمديان


    برادوِي نامِ خياباني در منطقه منهَتَنِ نيويورك است؛ خياباني كه از وقتي جورج واشنگتن آن را براي زندگي انتخاب كرد تبديل به منطقه اي تجاري-اداري شد. نيويورك تا سال هاي 1750 تئاترِ قابلِ توجهي نداشت و اواسطِ قرنِ 18 وضعيتِ تئاتر به خاطرِ جنگِ انقلابي به طورِ كلي معلق مانده بود. اما به مرور بعد از ساختنِ چند سالنِ تئاترِ پراكنده مثلِ «گاردِنِ نيبلو» كه سالنِ سه هزارنفره اي بود براي نمايش هاي موزيكال و غيرموزيكال و همچنين اجراي مداومِ آثار شكسپير با بازيگرانِ ميهمان از انگلستان –كه اكثرا با بازي بازيگرِ مشهورِ نقشِ هملت «اِدوين بوث» بود-تئاتر در نيويورك جاني تازه گرفت. اواخرِ قرنِ 19 تئاتر در آمريكا با روي آوردن به پانتوميم و برولِسك روي به سرگرمي و تجارت آورد. تا اينكه اواخرِ قرنِ 19 تئاترها در برادوِي -ابتدا به يونيون سكووِر و مَديسون سكووِر و سپس تا امروزبه حوالي تايمز سكووِر- متمركز شدند، تا جايي كه به خاطرِ انبوهِ چراغ هاي روشنِ سالن هاي تئاتر، مردم در محاوره به آن «راهِ زيباي روشن» مي گفتند. برادوي تئاتر ِآمريكايي نام گرفت. نمايش ها در برادوي با موزيكال ها آغاز شدند، بعد اُپِرا و به خصوص كمدي-اُپِرا و اوايلِ قرنِ 20 مترجم ها اُپِرِت هايي از سراسرِ دنيا براي اجرا ترجمه مي كردند. برادوِي به تئاترهايي مي گويند كه در يكي از سالن هاي با بيش از 500 صندلي آن منطقه-كه موازي با تئاترِ غربِ لندن است و تلاشش بر اين است كه به شكلي گسترده بيشترين حدِ تئاترِ تجاري را در جهانِ انگليسي زبان توليد كند-به نمايش در آيد و تهيه كنندگانش عضوِ انجمنِ «مجمعِ تئاتر ها و تهيه كنندگان تئاترِ آمريكا»- مجمعي كه برادوِي را تبديل به يك كل كرد و ارتباطاتش با ديگر ارگان ها و مراكز را ممكن كرد- باشند. بيشترِ تئاترهاي برادوِي تجاري و هدف شان بازگشتِ پولِ تهيه كننده و سرمايه گذار است، به خاطرِ همين هرگز پيش از آغازِ نمايش هاي برادوِي تعدادِ روزهايي را كه قرار است اجرا برود، تعيين نمي كنند تا زمانِ بازگشتِ پول ادامه دارد. گاهي نيز اجراهاي كم فروش را مدتي متوقف و اجراي ديگري را جايگزين مي كنند تا پولِ ازدست رفته جايگزين شود و بعد باز اجرا را از سر مي گيرند. هرچند امر ِفروش بستگي زيادي به تبليغاتِ درست، مردم پسند بودنِ اجرا و حمايتِ منتقدان دارد. امروزه در برادوِي-موزيكال، غيرموزيكال و... - همه چيز بستگي به اين دارد كه چه بازيگراني نقشِ اصلي را بازي مي كنند. گاه آنقدر فروش مهم است كه وسطِ اجراها بازيگران را براي جلبِ مخاطبِ بيشتر تغيير مي دهند. زماني بازيگراني بودند كه تعهدِ يك ساله و چندساله به يك پروژه مي دادند؛ بازيگراني كه بزرگ شده سيستمِ برادوي بودند، اما زماني رسيد كه با جذبِ بازيگراني از سينما و تلويزيون كه قراردادهايِ هنگفت مي بستند و همه جوايز را درو مي كردند، تعهد هايي از اين دست رنگ باختند و اين شد كه شكلِ خانگي پرورش دادنِ بازيگر در برادوِي كمرنگ شد و حتي بازه زماني خيلي از اجراها از چند سال به 13 هفته رسيدند. در برادوِي سالن هاي ديگري هستند كه تجاري نيستند، مثلِ: «مركزِ تئاترِ لينكلن»، «تئاتر رَونداَباوت»، «كلوپِ تئاترِ منهتن». مهم ترين جايزه اي كه براي اجراهاي برادوِي در نظر گرفته مي شود «توني» است كه معادلِ جايزه «آكادمي» در هاليوود است. اما بعد از جنگِ دومِ جهاني تئاتري به نامِ «آف برادوِي» شكل گرفت؛ تئاترهاي كوچكي براي تجربه، كه سالن هايش حدودا بينِ 99 تا 499 صندلي دارد و اصولا20تا22 اجرا مي روند و سرانجام «آف آف برادوي» كه از 1958 در واكنش به آف برادوي، قطبِ متضادِ تئاترِ تجاري و بيشتر براي آماتورهايي كه كارشان نيمه حرفه اي است شكل گرفت. آف آف برادوي ها غالبا در كافه ها آغاز شدند با قانون هاي اوليه شان كه به آنها اجازه مي داد بدونِ خواندنِ متن و حتي شناختِ آن اجرا بروند. «كافه شاعرِ نيويوركي»، «تئاترِ جودسون» و «لاماما». مركزِ تئاتري «لاماما» را در 1961 «اِلِن استوارت» در زيررميني در شرقِ مَنهَتَن بنا نهاد كه امروزه به عنوانِ يك مركزِ فرهنگي در جست وجويِ هنرمنداني از هر فرهنگ و مليت شهرتِ جهاني دارد. لاماما مختصِ هنرمند است و هدفش ايجادِ مكاني –هنرمند از هرگونه حمايتِ مالي، سالنِ تمرين، آكسسوار و... بهره مند است-بود تا ايده هايش را به شكلي تئاتري و قابلِ فهم براي افرادي از هر مليت و نژاد ترجمه كند. استوارت از نخستين بنيان گذارانِ آف آف برادوي است زيرا نظاره گر اين بود كه تئاترِ آمريكا دارد به سمتي دور از رسالتِ واقعي هنر مي رود. تئاترِ شرقِ اروپا را او، با دعوت از گرتُفسكي، ريچارد كيشلاك و... به آمريكا معرفي كرد. لاماما سرآمدِ تئاترِ تجربي بين المللي است. اولين خانه هنري سام شِپِرد، لَنفورد ويلسون و فيليپ گلَس نيز لاماما بود. همچنين او درنتيجه سفرهايش به سراسرِ جهان هنرمنداني مثلِ تادائوش كانتورو آندره سِرِبان را براي نخستين بار به تئاترِ آمريكا معرفي كرد. لاماما مركزي است براي ايده هاي ديده نشده يا به خطا ديده شده هنرمندان؛ خانه اولِ هنرمندانِ نوپا و جهاني براي ارتباط زبان و فرهنگ. از مهم ترين فعاليت هاي اخير اين مركزِ تئاتري، برگزاري سمينارِ «تئاترِ بدونِ مرز» است كه انجمنِ تئاتري خصوصي اي با هدفي در راستاي اهدافِ لاماماست: تئاتر روي صحنه جهاني.
    از برادوِي و آف برادوِي تا آف آف برادوِي و «لاماما»
    


 روزنامه شرق، شماره 1444 به تاريخ 27/10/90، صفحه 9 (تئاتر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 431 بار
    



آثار ديگري از "سمانه احمديان"

  چند قدم جلوتر از هملت شكسپير / گفت وگو با امين طباطبايي بازيگر نقش «هملت»
سمانه احمديان، شرق 21/3/93
مشاهده متن    
  فقدان ماجراي ما دهه فلاني ها / راز ميان ماجراجويي هاي «تن تن»
سمانه احمديان، شرق 2/12/91
مشاهده متن    
  درام انگليسي يا روايت دراماتيك / از«انگلستان» تا«ديوار چهارم»
سمانه احمديان، شرق 13/10/91
مشاهده متن    
  تماشاگران تئاتر ايران جدي تر هستند / تهيه كننده و بازيگران استونيايي نمايش «آنتيگون» در گفت وگو با «شرق»
سمانه احمديان / فرزانه ابراهيم زاده، شرق 14/6/91
مشاهده متن    
  جادوي سه ساعته مونولوگ «سال جادويي انديشي»
سمانه احمديان، شرق 7/6/91
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه پيشگامان تاسيسات
متن مطالب شماره 54، آذر 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است