آرشیو چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰، شماره ۲۳۲۶
نگاه اقتصادی
۷

شکایت تازه کارگران اپل

کارگران کارخانه های تولیدکننده قطعات آیفون و آی پد در چین با وجود اعتراضات مکرر هنوز با شرایط دشوار کاری و ساعات کاری طولانی همراه با برخوردهای تند و خشن مواجه هستند.

به گزارش فارس، بسیاری از این کارگران که دختران نوجوان هستند از روستاها و شهرهای دورافتاده برای به دست آوردن مبلغ اندکی پول به کارخانه های وابسته به شرکت امریکایی اپل مراجعه کرده اند و به علت فقر مجبور هستند شرایط سخت کاری را بپذیرند.

اپل در سه ماهه چهارم سال 2011 با تحمیل شرایط دشوار کاری به کارگران چینی خود توانست بیش از 3/46 میلیارد دلار درآمد از محل فروش محصولات خود به جیب بزند. اما نهادهای مدافع حقوق کارگران و برخی رسانه ها اپل را به علت بی توجهی به وضع کارگران خارجی اش در کشورهای مختلف دنیا و به ویژه چین به شدت مورد انتقاد قرار داده اند. اگرچه اپل یکی از بزرگ ترین استثمارکنندگان کارگران چینی است، اما دیگر شرکت های امریکایی هم در این زمینه ید طولایی دارند و آمازون و مایکروسافت هم برای ساخت و عرضه دستگاه هایی همچون کیندل و Xbox از نیروی کار ارزان قیمت چین نهایت سوءاستفاده را به عمل می آورند. کارگران این کارخانه ها از صحبت با رسانه ها منع شده اند و هر کسی که به این دستور بی توجهی کند با خطر اخراج مواجه خواهد بود. بحرانی شدن شرایط کار در این کارخانه ها به خودکشی و بیماری های مختلف روحی و روانی در کارگران چینی منجر شده، اما شرکت های طمعکار امریکایی حاضر نیستند هیچ تغییری در شرایط کاری دشوار آنها به وجود آورند.