|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران90/12/9: نوگرايي در هنر
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7109
چهار شنبه 26 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 5022 9/12/90 > صفحه 28 (صفحه آخر) > متن
 
      


نوگرايي در هنر



در هنر هميشه اصل نو بودن وجود دارد. هنر همواره نو و جديد بودن را در كنار خودش دارد. هر چيزي را كه در تاريخ هنر ناميديم نسبت به دوره هاي پيشين حرف هاي تازه اي داشته است. به نظرم هر اثر هنري نو و جديد است اما هر اثر جديدي هنر نيست. در واقع جديد بودن را براي هنر شرط لازم مي دانم ولي كافي نيست و شرايط ديگري هم در اين زمينه وجود دارد كه به تعاريف مختلف از هنر بر مي گردد مثلاً برخي هنر را انتقال مفاهيم و فرهنگ مي دانند و برخي هم بازگو كردن مفاهيم و معاني اما نوگرايي در هنر مي تواند برآيند مجموعه اي از عوامل در جامعه اي باشد كه هنرمند هم به عنوان جزئي در آن زندگي مي كند. مجموعه رفتارها در جامعه اي كه به دنبال هنر نو هستند سازگار به نظر نمي رسد و شرايط جديدي را طلب مي كند كه هنرمند در آن مسير گام بر دارد. اين رفتارهاي جديد يا فرهنگي هستند يا ابزاري. در بخش فرهنگي فرهنگ جامعه تغيير مي كند و در بخش ابزاري همه به دنبال فرهنگ جديد هستند. شرايط زيست محيطي و چالش هاي جديد افق ها و مخاطراتي در پي دارد كه در جامعه بازتاب پيدا مي كند. از ديد من تصميم براي نوگرايي هنري نمي تواند از جانب يك مدير گرفته شود چرا كه يك مدير مي تواند جامعه را درك كند و سهم خود را ادا كند ولي كسي نمي تواند به تنهايي در اين باره تصميم بگيرد و چون آن مدير بخشي از جامعه است پس ضرورت جامعه را درك كرده است. در برخي جوامع ممكن است نظر مديران با خاستگاه اجتماعي همسو نباشد مثلاً مدير مي خواهد هنر سنتي ترويج داده شود در چنين حالتي كسي كه ضرورت هنر مدرن را درك كرده باشد به سمت بسترهاي ديگري مي رود و در جاي ديگري تغذيه مي شود. در مقابل ممكن است جامعه اي رفتارش سنتي باشد و مديري بخواهد هنر مدرن را رواج دهد و اين ممكن است نتيجه عكس بدهد. اين ها لازم و ملزوم هم هستند. اگر خاستگاه اجتماعي يا ضرورت جامعه بخواهد به سوي هنر مدرن برود هيچ مديري چون بودجه را در دست دارد نمي تواند مخالفت كند. به نظرم در اين مورد همه عوامل بايد دست به دست هم بدهند. اينجا لازم مي دانم تعريف خودم را از هنر مدرن مطرح كنم. هنر مدرن يك حركت جديد و يك هنر متفاوت است. وقتي براي ضرورت هاي فرهنگي جامعه بسترسازي شود و نحوه زيستمان را عوض كنيم و حامي مالي خوبي داشته باشيم به هنر نو و جديد مي رسيم. حامي مالي مي توانند مديراني باشند كه بودجه در اختيارشان است و مهم است كه مدير بودجه را چگونه صرف مي كند. چرا كه يك مدير يا برنامه ريزي خوبي دارد يا حمايت مالي خوبي از خود نشان مي دهد.
    نوگرايي در هنر
    


 روزنامه ايران، شماره 5022 به تاريخ 9/12/90، صفحه 28 (صفحه آخر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 72 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله رايانش نرم و فناوري اطلاعات
متن مطالب شماره 2 (پياپي 802)، تابستان 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است