آرشیو سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۵۰۲۲
دانش
۱۰

تولید سوخت پاک از جلبک و دانه های روغنی

پژوهشگران مرکز تحقیقات بیوانرژی دانشگاه تربیت مدرس با استفاده از دانه های روغنی و میکرو جلبک ها موفق به تولید بیودیزل شدند. با اضافه کردن بیو دیزل به بنزین و گازوئیل می توان به میزان قابل توجهی آلاینده های هوا را کاهش داد. جمال فیاضی از محققان این پروژه تحقیقاتی با اشاره به تحقیقات این مرکز در زمینه تولید بیودیزل افزود: این مرکز همزمان با تحقیقات جهانی در این زمینه پروژه های تحقیقاتی را اجرایی کرده است که در نسل اول بیودیزل های تولید شده از پسماند روغن های خوارکی استفاده شد.

وی ادامه داد: در ادامه این تحقیقات از تمام دانه های روغنی مانند کلزا، آفتابگردان و ذرت که قابلیت استحصال روغن را داشته باشند اقدام به تولید بیودیزل کردیم.فیاضی یادآور شد: در جدیدترین تحقیقات از میکرو جلبک هایی که صرفا برای استحصال روغن برداشت می شود بیودیزل را تولید کردیم و در تمامی این پروژه ها سعی شد با استفاده از جدیدترین متدها زمان انجام واکنش تولید بیودیزل را از یک تا سه ساعت به 10 تا 15 دقیقه برسانیم.

ساخت قالب لغزنده دیوارهای بتونی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تفرش از ثبت 6 اختراع در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: تولید خود پاک کن های نانو فناوری و ساخت قالب لغزنده برای اجرای دیوارهای بتونی از دستاوردهای پژوهشگران این دانشگاه است.دکتر دوستعلی مژده از ثبت 6 اختراع توسط استادان و دانشجویان این دانشگاه خبر داد و افزود: علاوه بر این محققان این دانشگاه موفق به انتشار 40 مقاله در پایگاه ISI شدند.معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تفرش، با اشاره به دستاوردهای تحقیقاتی این دانشگاه اظهار داشت: ساخت قالب لغزنده برای اجرای دیوارهای بتونی موسوم به 3D، خود پاک کن های نانو فناوری و تولید برق توسط لامپ های کم مصرف از جمله دستاوردهای پژوهشگران این دانشگاه است که ثبت اختراع شده است.