آرشیو سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۵۰۲۲
دین و اندیشه
۱۲

تاملات

توجه به مبانی اقتصاد قرآنی در حوزه های علمیه

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، عضو جامعه مدرسین حوزه، با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به تفسیر قرآن در حوزه تاکید کرد و گفت: حوزه علمیه باید مبانی اقتصاد قرآنی را تدوین و به جامعه عرضه کند.

با گذشت قرون متمادی از نزول قرآن هنوز ظرفیت های بسیاری در قرآن هست که نیازمند توجه است. وی با اشاره به رشد فعالیت های قرآنی و توجه به قرآن در سال های اخیر در کشور اظهار داشت: حوزه های علمیه باید در این عرصه پیشگام باشند و معطوف به نیازهای روز جامعه در حوزه اقتصاد قرآنی مبانی لازم برای جامعه را ارائه کنند.

ضرورت توجه به مباحث طب اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین «اسلام درخشان پور» پژوهشگر و مشاور طب اسلامی و استاد حوزه علمیه در مورد طب اظهار داشت: علمای قدیم اسلامی در طب و بسیاری از علوم دیگر دست داشتند اما متاسفانه اکنون حوزه های علمیه ما جسم را رها کرده اند، در حالی که حوزه می تواند در ترویج طب اسلامی نقش مهمی

داشته باشد.

نوع تغذیه از جهت حلال و حرام بودن و نیز صحیح و ناصحیح بودن از مهمترین مسائلی است که در جسم و بدن و نیز در روح و صفات روحی انسان ها نقش و اثر ویژه دارد. تغذیه می تواند بدن انسان را سالم یا مریض و حقیقت او را به سوی سعادت ابدی یا شقاوت ابدی بکشاند.

به همین جهت علمای اسلامی به این مسئله بسیار اهمیت می دهند و مراعات آن را از اساسی ترین مقدمات حرکت به سوی کمال می دانند.