آرشیو سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۵۰۲۲
صفحه آخر
۲۸

اخبار کوتاه

کیهان کلهر

نوازنده بزرگ کمانچه که در بسیاری از سرزمین های دور از ایران نیز هنر نمایی کرده است آلبوم موسیقی جدید خود با عنوان «تنها نخواهم ماند» را وارد بازار کرد. کیهان کلهر که در امریکا به سر می برد در مراسم رونمایی از اثر جدیدش به صورت اینترنتی ابتدا دریافت جایزه اسکار را به اصغر فرهادی تبریک گفت و ادامه داد: امروز می توان به موسیقی ایران امیدوار بود اما باید گفت که در فستیوال های موسیقی بخش جایزه وجود ندارد بلکه هنرمند کنسرت خود را اجرا کرده و از صحنه پائین می آید اما همین که نوازندگان ما در نقاط مختلف دنیا کنسرت برگزار می کنند، دلالت بر پیشرفت موسیقی دارد.

ایرج قادری

بازیگر و کارگردان روز های دور سینمای ایران بعد از بازگشت به سینما و ساخت فیلم هایی چون «می خواهم زنده بمانم»، «چشمان سیاه» و... این بار تلویزیون قصد دارد فیلمی که او در سال 1361 ساخته است را پخش کند. فیلم سینمایی «دادا» محصول ایران در سال 1361 به کارگردانی ایرج قادری است که روز پنجشنبه 11 اسفندماه ساعت 23:30 از شبکه سه پخش می شود. ایرج قادری، فخری خوروش، جمشید مشایخی، ولی الله شیراندامی و... در فیلم دادا ایفای نقش کرده اند.

رضا امیرخانی

نویسنده جوان قزوینی که به نظر می رسد از تمامی ظرافت های زندگی خود برای نوشتن داستان استفاده می کند بعد از سفر به افغانستان کتاب «جانستان کابلستان» را نوشت. این کتاب سفرنامه ای شیرین از رضا امیرخانی است که پس از بازگشت از سفرش به افغانستان نوشته و در آن از کشوری محروم و مردمی مظلوم و استوار نوشته که طی حوادث ظالمانه روزگار فرهنگ و اصالت خویش را با قلبی پر از مهر حفظ کرده اند. «جانستان کابلستان» که با استقبال خوب مخاطب همراه شده است قرار است روز یکشنبه 14 اسفند با حضور جمعی از اهالی قلم و فرهنگ افغانستان در فرهنگسرای فردوس نقد و بررسی شود.

آبتین گلکار

مترجم خوش ذوقی که به تازگی در پنجمین دوره جایزه «ادبیات نمایشی»، جایزه نخست بخش ترجمه را برای نمایشنامه «نفوس مرده» از آن خود کرده است به تازگی نمایشنامه ای از پوشکین را ترجمه کرد. آبتین گلکار اخیرا نمایشنامه «باریس گادونوف» نوشته الکساندر پوشکین را ترجمه کرده و آن را برای چاپ به انتشارات هرمس سپرده است. وی درباره نمایشنامه «باریس گادونوف» توضیح داده: این نمایشنامه ای تاریخی انتقادی درباره یکی از تزارهای روسیه در اواخر قرن شانزدهم است.