آرشیو سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۵۰۲۲
شوک امروز
۲۲

رمزگشایی نامه یک زندانی راز یک رشوه خواری را فاش کرد

گروه شوک: رمزگشایی اعداد و ارقام مرموز در پشت نامه یک زندانی، راز رشوه بزرگ او را فاش کرد.

«کایرون برایان» 23 ساله که به جرم دزدی و شلیک گلوله به 25 سال حبس محکوم شده، در حالی که به دنبال راهی برای آزادی بود، در نامه ای به خواهرش اعداد و ارقام مرموزی را وارد کرد و جالب اینکه برای رد گم کردن در جمله ای نوشته بود «اینها هیچ معنایی ندارند و به آنها توجهی نکن.» اما همین ارقام اسرارآمیز شک ماموران زندان را برانگیخت و به همین خاطر یک متخصص رمزگشایی مامور به خواندن این نامه شد.

این تلاش در نهایت نتیجه داد و با مشخص شدن نخستین کلمه یعنی «لطفا» رمزگشایی کلمات به صورت جدی تری جلو رفت. البته از آن همه اعداد و ارقام فقط یک جمله بیرون آمد و آن این بود «15 هزار پوند به آقای نیانک بده تا پرونده را حل کند.» این پیغام کافی بود تا هم زندانی باهوش و هم مخاطب او نیز به دام بیفتند.

دکتر اولسو، متخصص رمزگشایی در این باره گفت: «با توجه به ترکیب بندی ارقام مشخص است که این جوان در کدنویسی تبحر خاصی دارد و از آنجا که این نوع کار بسیار دشوار است باید نویسنده از هوش بالایی نیز برخوردار باشد.»

کایرون برایان اواسط سال گذشته در حالی که اسلحه ای در پشت لباسش پنهان کرده بود پس از حمله و ایجاد رعب و وحشت در خیابان به همراه دو دوستش دستگیر شد، ولی دادگاه با توجه به داشتن اسلحه، محکومیت بیشتری برای او در نظر گرفت.