|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه ايران90/12/9: مردم ازجشنواره هاجدا نيستند
magiran.com  > روزنامه ايران >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 7113
دو شنبه 31 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2825
magiran.com > روزنامه ايران > شماره 5022 9/12/90 > صفحه 19 (موسيقي) > متن
 
      


مردم ازجشنواره هاجدا نيستند
گفت وگو با محمد ميرزماني درباره جشنواره موسيقي فجر


محمد ميرزماني نخستين مدير موسيقي است كه در اين حوزه فعاليت چندين ساله داشته است. او از آهنگسازي آثار مذهبي تا آثار انقلابي، كارنامه اي براي خود فراهم كرده كه بي شك قابل دفاع است. موسيقي متن سريال «كوچك جنگلي» يكي از ماندگارترين آثار او در موسيقي ايران است. او در عمر 9 ماهه مديريتش برنامه هايي از جمله جشنواره موسيقي مقاومت و جشنواره بيست و هفتم موسيقي فجر را برگزار كرده است. گرچه قضاوت درباره مديريت او اينك كمي زود است اما اميدواريم كارنامه اي قابل دفاع همچون حوزه آهنگسازي اش داشته باشد. با او گفت وگويي كوتاه درباره جشنواره موسيقي فجر انجام داده ايم كه در ادامه مي خوانيد.
    
    جناب ميرزماني تفاوت اين دوره از جشنواره موسيقي فجر با دوره قبل يا دوره هاي قبل چه بوده است؟ آيا نقطه ارتقايي در اين دوره شاهد بوده ايد؟
     فكر مي كنم مهم ترين تفاوت در بخش آهنگسازي و ويژه اين جشنواره بود كه به موضوع دستاوردهاي انقلاب اسلامي مي پرداخت. در اين بخش بهترين جايزه يعني 25 سكه بهار آزادي به نفر برگزيده تعلق گرفته است. در واقع جشنواره سعي بر اين داشته كه به نگاه موضوعي آن يعني دهه مبارك فجر نزديك تر شود و آن دستاوردهايي كه از انقلاب شكوهمند اسلامي در سال 1357 داشته و موجبات برگزاري چنين برنامه هايي را فراهم آورده است را مورد توجه قرار دهد. بنابراين در تلاش بوديم كه به اين موضوع نزديك تر شويم. به عنوان مثال در اجراي اركستر سمفونيك تهران كه در روزهاي نخست جشنواره برگزار شد شما شاهد بوديد كه قطعاتي كه هم در دوران انقلاب ساخته شده بود اجرا شد و هم قطعات جديدي كه آهنگسازي شده بود توسط نوازندگان اين اركستر به اجرا درآمد. تفاوت عمده اي كه اين دوره از جشنواره موسيقي فجر با ساير دوره ها داشته اين بوده كه نگاه بيشتري به موضوع اصلي و بهانه اصلي جشنواره كه برپايي جشن هايي به مناسبت پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1357 است شده؛ نگاه دوم يا تفاوت دوم در اين جشنواره اين بوده كه ما بخش جديدي به نام «نگاه ديگر» داشتيم كه در آن توجه خاصي به حضور جوانان در جشنواره شد. ما سعي كرديم از حضور آنان بيشتر بهره بگيريم و انگيزه و نشاط بيشتري در اين قشر ايجاد كنيم. بر همين اساس زمينه اي را براي روي صحنه رفتن آنان فراهم كرديم. البته از نظر اجرايي هم تفاوت هايي در اين دوره نسبت به دوره هاي قبل وجود داشته است. بيش از دو هفته قبل از آغاز جشنواره، برنامه و جدول اجراها اعلام شد كه اين اتفاق براي نخستين بار در دوره هاي برگزاري آن بود. بليت ها نيز به همين شكل زودتر آماده و توزيع شد. در روال برگزاري جشنواره، نظم و انضباطي وجود داشت كه خود هنرمندان هم به آن اذعان دارند و معتقدند كه با اين سياق، جشنواره بهتر شده است. اينها تفاوت هاي عمده اي است كه به لحاظ ارتقا در جشنواره امسال شاهدش بوديم.
    
     شما به انقلاب و دستاوردهاي انقلاب اشاره كرديد. به هر حال مردم ما سبب ساز اين انقلاب بودند و نقش اصلي را آنها ايفا كردند. نگاه دست اندركاران جشنواره موسيقي فجر در برنامه ريزي هايشان به عموم مردم چگونه بوده است و چه برنامه ويژه اي براي آنها داشتند؟
     تمام جشنواره هاي هنري فجر اعم از موسيقي، فيلم، تئاتر و... عموماً رويكرد مردمي دارند. يعني اين جشن ها و جشنواره ها برگزار مي شود تا مردم در آنها حضور پيدا كنند. در واقع ما خود را در شادي و جشن هاي مردم سهيم مي دانيم و سعي مي كنيم در كنار آنها در برگزاري اين جشن ها مشاركت داشته باشيم. ما مردم را جداي از اين جشنواره نمي دانيم. ما حضور عموم مردم را در سالن ها شاهد هستيم كه استقبال خوبي هم داشتند و حضور آنان چشمگير بود.
    
     برخي از سالن ها بودند كه برنامه هاي خوبي در آنها اجرا مي شد كه هم بار آموزشي آنها بالابود و هم از كيفيت اجرايي استانداردي برخوردار بودند. اين اجراها زمينه بسيار خوبي براي حضور دانشجويان و كسب تجربه هاي فراوان توسط آنان بود. اما شاهد بوديم كه متاسفانه اغلب آن اجراها با كمترين تماشاگر روي صحنه رفت. آيا نمي شد مثلاً بليت هاي رايگان يا كارت دعوت براي دانشجويان موسيقي فرستاده مي شد تا بتوانند از اين برنامه ها استفاده كنند و سالن ها هم خالي نباشد؟ به هر حال براي روي صحنه رفتن اين گروه ها هزينه هاي بسياري شده است. حداقل مي شد برنامه ريزي مدوني انجام داد كه اين هزينه ها بازدهي بهتري داشته باشد.
     البته ما براي بخش دانشجويي تخفيف ويژه اي قائل شده بوديم. اما متاسفانه در بخش اتوماسيون بليت يعني فروش اينترنتي آن، دچار مشكلاتي شديم كه بخشي از كار ما دچار مشكل شد. در بخش اطلاع رساني هم ما بسيار سعي كرديم فعاليت خوبي داشته باشيم و اگر شما به مطبوعات و رسانه ها توجه كنيد مي بينيد كه اخبار زيادي از اين جشنواره منتشر شد اما به هر حال جشنواره هاي متعددي در يك بازه زماني كوتاه برگزار شد و اخبار بسيار زيادي از جشنواره هاي مختلف منتشر شد كه به هر حال اخبار جشنواره موسيقي فجر هم تا حدودي تحت تاثير اين اخبار قرار گرفت. من در برنامه هايي كه به قول شما بسيار خوب و قابل استفاده آموزشي است، حضور پيدا كرده ام و كيفيت خوب آنها را هم تاييد مي كنم اما متاسفانه به علت نداشتن اطلاع مردم و دانشجويان مي بينيم كه حضور كمتري دارند. البته ما تلاش خواهيم كرد براي دوره هاي آينده، اين مسائل را بيشتر مورد توجه قرار دهيم و برنامه ريزي خوبي در بخش اطلاع رساني خواهيم داشت. همچنين برنامه ها را به خوبي براي مردم تشريح مي كنيم و جايگاه آن را نشان مي دهيم تا بيايند و از اين برنامه ها استفاده كنند.
    
     بخش بيــن الملل جشـنواره هاي فجـر بويـــژه جشــنواره مــــوسيقي همواره محل مناقشه و بحث بوده است. در جشنواره موسيقي امسال با فعاليت هايي كه آقاي صديقي به عنوان مشاور بخش بين الملل انجام دادند، حضور گروه هاي مختلف اروپايي را شاهد بوده ايم. اما يك نكته اي كه در اين گروه ها وجود دارد، كم تعداد بودن آنهاست. بعضاً برخي از نوازندگان در گروه هاي ديگر هم حضور دارند و گروه هاي چندمليتي تشكيل داده اند. در كل اين موضوع احساس مي شود كه بودجه بسيار اندكي براي اين بخش در نظر گرفته شده است در حالي كه مهم ترين بخش جشنواره ما محسوب مي شود و قناعت كردن در آن، منطقي نيست.
     بله موضوعي كه به آن اشاره كرديد معضلي است كه همواره ما با آن درگير هستيم. مشكل كمبود بودجه دست و بال ما را براي بهتر برگزار كردن جشنواره مي بندد. با اين همه، ما تمام تلاش مان را كرديم تا نسبت به بودجه اي كه در اختيار داشتيم بهترين برنامه ريزي را انجام دهيم. گروه هاي خارجي در بخش بين الملل، واقعاً جزو بهترين گروه هاي اروپا بودند و در برنامه هايشان شاهد بوديم كه استقبال خوبي از آنها صورت گرفت. از طرف ديگر، كيفيت كارشان هم بسيار خوب و قابل قبول بود. ما گروه هاي ضعيفي دعوت نكرديم. به هر حال ما در گزينش گروه هاي بين الملل وسواس و خط قرمزهايي داشتيم. سعي كرديم از گروه هايي دعوت به عمل آوريم كه با جمهوري اسلامي در تعامل فرهنگي باشند و خداي ناكرده شرايطي پيش نيايد كه بعد از حضور آنان در جشنواره، مشكلاتي به وجود بيايد.
     سوال آخر درباره اركستر سمفونيك است كه البته جداي از بحث جشنواره است. البته اين اركستر در جشنواره موسيقي امسال اجراي خوبي از خود نشان داد. سوالم اين است كه چه زماني مشكلات اركستر سمفونيك حل خواهد شد؟ گويا مشكلاتي در زمينه حقوق، بيمه و ساير مسائل آن وجود دارد.
     اركستر سمفونيك تهران در يك مقطع دچار مشكلات خاصي شد. شما مي بينيد كه اين اركستر در يكي دو ماه گذشته خيلي خوب كار خود را انجام داد. رپرتواري كه اركستر در جشنواره اجرا كرد يك انتخاب خوب براي اجرا بود. رپرتواري كه آقاي مرتضي پور براي اركستر انتخاب كرده بود به نظر من بسيار خوب بود و من بايد از ايشان تشكر كنم. ما هم از دوران انقلاب با تنظيم بسيار خوب آقاي كامبيز رحيمي اجراي بسيار خوبي داشتيم. قطعه اي از مرحوم روح الله خالقي را داشتيم كه باز هم با اجراي خوب آقاي مختاباد در بخش آواز مواجه بود. آقاي امير تاجيك يك قطعه جديدي از ساخته هاي آقاي دهبستي را به خوبي اجرا كرد كه بازهم موضوع آن درباره انقلاب بود. در بخش دوم هم قطعاتي را از آهنگسازان مطرح جهان شاهد بوديم كه اجراي درخشاني توسط نوازندگان اركستر صورت گرفت.
     به نظر مي رسد اركستر سمفونيك تهران با كمك رسانه ها و خبرنگاران حوزه موسيقي اگر صاحب آرامش شود مطمئناً روزهاي خوبي را در آن پيش بيني خواهيم كرد. چون با آرامش مي توانيم به جلو رويم. به تازگي ما به آقاي مرتضي پور حكم مديريت هنري را هم داده ايم كه با اين حكم دست ايشان براي انتخاب رپرتوار بازتر خواهد شد و ساماندهي و استفاده از نوازندگان چيره دست، بهتر از گذشته در دستور كار قرار خواهد گرفت. منظور من از همه اين صحبت ها، نشان دادن بهتر شدن شرايط روز به روز اركستر است. اجراي اركستر سمفونيك تهران در جشنواره موسيقي فجر و كيفيت بالاي كار نوازندگان نشان داد كه آرامش به اركستر بازگشته است.
    
    مردم ازجشنواره هاجدا نيستند / گفت وگو با محمد ميرزماني درباره جشنواره موسيقي فجر
    


 روزنامه ايران، شماره 5022 به تاريخ 9/12/90، صفحه 19 (موسيقي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 97 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله پژوهش حسابداري
متن مطالب شماره 1 (پياپي 32)، بهار 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است