آرشیو چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۵۰۴۵
دین و اندیشه
۱۲

امروز با پروفسور منوچهر آشتیانی

زهره سعیدی
از جامعه شناسی تاریخی تا کانت شناسی

دکتر منوچهر آشتیانی، جامعه شناس و دکترای فلسفه از فرانسه و استاد سابق جامعه شناسی معرفت است. وی کتاب هایی چون «نظری فلسفی بر ارتباطات اجتماعی و جامعه شناسی شناخت»، «منطق الطیر»، «از انقلاب گرایی تا اصلاح طلبی» نگاشته و با تجربیات چهل تا پنجاه ساله خود در کشورهای غربی چون فرانسه و آلمان توانسته تمام آثار و مستندات مربوط به ایمانوئل کانت، را جمع آوری، ترجمه و تلخیص کند. وی هفده جلسه درس گفتار کانت شناسی را در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تدریس کرده و این روزها در تدارک تالیف مجموعه ای شش جلدی درباره کانت است.

به گفته پروفسور آشتیانی قرار است تا هر مجلد کتاب کانت 200 صفحه و در مجموع نزدیک به 1200 صفحه کتاب در این حوزه به علاقه مندان ارائه شود. اکنون مجلد نخست مجموعه آثار کانت آماده انتشار و مجلد دوم در اواسط راه نگارش قرار دارد. علاوه بر این مجموعه، کتاب «جامعه شناسی تاریخی» نیز از یک سال و سه ماه پیش آماده انتشار شده و بزودی توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر خواهد شد. استاد آشتیانی در این کتاب درباره پیشینه هشتاد تا نود ساله پیدایش دانش و علمی به نام جامعه شناسی تاریخی در دنیا بحث و مقدماتی ارائه کرده و به رابطه جامعه شناسی و تاریخ در تمامی ابعاد و شئون زندگی افراد پرداخته است. همچنین این کتاب دومین اثر ارائه شده در حوزه جامعه شناسی تاریخی در کشور محسوب می شود چراکه نخستین اثر ترجمه کتاب تدا اسکاچپول، جامعه شناس تاریخ معاصر در این حوزه است. پیش از کتاب اسکاچپول، علمی به نام جامعه شناسی تاریخی در ایران مهجور بود و مطلقا مبحثی علمی در این باره در کشور وجود نداشت.

آشتیانی در این نوشتار تلاش کرده تا مقابله و رویارویی نرم و دوستانه ای با کتاب اسکاچپول ارائه دهد. البته در این کتاب از دوران افلاطون و ارسطو نیز مباحث جامعه شناسی تاریخی بیان شده است.