آرشیو دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۲۶۱۲
دنیا
۴

سازمان امدادرسانی بین المللی هشدار داد: آسیب دیدن محرومان جهان از کاهش کمک های کشورهای ثروتمند

گروه بین الملل- گروه امدادرسانی آکسفام هشدار داد کاهش کمک های کشورهای ثروتمند که به بهانه اتخاذ بودجه های ریاضتی انجام می گیرد، زندگی محرومان جهان را در خطر قرار می دهد.

به گزارش ایسنا، گروه امدادرسانی بین المللی آکسفام اعلام کرد توان برخی از کشورها برای عمل به تعهداتشان و افزایش کمک از سوی آنها نشان داده که کاهش کمک معمولایک انتخاب سیاسی و نه یک ضرورت اقتصادی است.

جرمی هابز، مدیرعامل آکسفام، گفت کشورهای ثروتمند از بحران اقتصادی به عنوان بهانه ای برای پشت کردن به فقیران جهان در شرایطی که آنها به کمک نیاز دارند، استفاده می کنند.

به گفته او کمک این کشورها به اندازه ای اندک است که کاهش آن تاثیر چندانی در کاهش کسری بودجه آنها ندارد و کشورهایی مانند اسپانیا، هلند و کانادا باید تصمیم خود برای کاهش کمک های آتی را تغییر دهند و کشورهای ثروتمندی مانند ایتالیا، ژاپن و آمریکا که بخش اندکی از درآمد خود را برای کمک اختصاص می دهند، باید کمک بیشتری برای محرومان فراهم کنند.

این درشرایطی است که سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) در گزارشی اعلام کرده است کشورهای ثروتمند در سال گذشته کمک به کشورهای در حال توسعه را به میزان 7/2 درصد کاهش داده اند. این کاهش که برای نخستین بار در 14 سال گذشته روی می دهد، در شرایطی است که کشورهای فقیر از کندی فعالیت اقتصادی، تجارت و سرمایه گذاری جهانی لطمه دیده اند.

34 کشور عضو OECD سال گذشته به طور رسمی 5/133 میلیارد دلار کمک توسعه فراهم کردند که برابر با 31/0 درصد از مجموع درآمدهای ملی آنها بوده است. بزرگ ترین کمک کنندگان از نظر پول اهدا شده، کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه و ژاپن بودند اما کشورهای دانمارک، لوکزامبورگ، هلند، نروژ و سوئد با توجه به اندازه اقتصادشان، سخاوتمندانه ترین کمک ها را انجام دادند.

بیشترین کاهش میزان کمک از سوی کشورهای اتریش، بلژیک، یونان، ژاپن و اسپانیا بوده است.

بر اساس گزارش OECD، کمک بین المللی در بیش از یک دهه گذشته به طور مداوم افزایش یافت و در سال 2010 به اوج خود رسید اما بحران مالی در برخی از کشورهای کمک کننده موجب شده است این کشورها بودجه های کمکی را کاهش دهند و ممکن است در سال های پیش رو فشار بر کمک کنندگان دیگر افزایش یابد.