آرشیو چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۵۰۵۱
ایران اقتصادی
۵

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران خبر داد

سود 15 میلیارد دلاری ایران از تحریم ها در سال 90

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: اگرچه تحریم ها هزینه واردات ایران در سال 90 را 15 میلیارد دلار بالابرده اما به واسط همین موضوع، 30 میلیارد دلار اضافه درآمد کشورمان به جیب دولت رفته است.

یحیی آل اسحاق در نخستین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در سال 91 با اشاره به نامگذاری سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: فضای کنونی اقتصاد به گونه ای است که مسائل اقتصادی در اولویت باید قرار گیرد و بر همین اساس، حمایت از تولید ملی نیز به صراحت در سال جاری مد نظر قرار گرفته است که در این راستا باید سه کلید واژه تولید ایرانی، حمایت از کار و حمایت از سرمایه ایرانی را به درستی تفسیر و ترجمه کرد تا هر کس از ظن خود برداشتی از آن نداشته باشد.

آل اسحاق با اشاره به اعلام صریح کشورهای غربی برای ایجاد کردن چالش در اقتصاد ایران گفت: آنها به صراحت اعلام کرده اند جنگ امروز جنگ نظامی نیست بلکه جنگ، اقتصادی بوده و ستاد طرح جنگی، برنامه عملیاتی و افسران میدانی برای آن تدارک دیده شده اند و توانسته اند واردات ایران را نسبت به رقبا 15 تا 25 درصد گران کنند.

وی ادامه داد: در مقابل این تصمیم آنچه حاصل شده این است که منابع درآمد نفتی ما در سال 90 افزایش و از 70 میلیارد دلار به 100 میلیارد دلار رسیده است اما تفاوت موضوع این است که درآمد کشور 30 میلیارد دلار افزایش یافته که آن به جیب دولت می رود اما در مقابل افزایش 15 میلیارد دلاری قیمت واردات از جیب دولت پرداخت می شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران اظهار داشت: اگر بخواهیم به اقتصاد کشور کمک کنیم باید از کار و سرمایه ایرانی حمایت کنیم، بنابراین باید ترجمه درستی از مفهوم تولید ملی داشته باشیم.