آرشیو یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۵۰۵۴
ایران زمین
۱۱

جامعه شناس آلمانی ایران را مهد تمدن کهن دانست

نطنز - خبرنگار ایران مهد تمدن کهن است و ایرانیان هویت خود را در حفظ و حراست از آثار تاریخی گذشتگانشان می دانند.

پیتر شمی بوکر استاد بازنشسته جامعه شناسی یکی از دانشگاه های آلمان در بازدید از آثار تاریخی شهرستان نطنز اظهار داشت: نخستین بار است که به ایران سفر کرده و رویاهای این سفر فراموش نشدنی هیچ گاه در ذهنش کمرنگ نخواهد شد. روایت مهمان نوازی و دوست داشتنی بودن مردم ایران از جمله ارمغان هایی خواهد بود که از این سفر با خود به آلمان خواهم برد.

وی ابراز امیدواری کرد فرصت دیدن آثار و ابنیه تاریخی و باشکوه کشور ایران دوباره در آینده ای نه چندان دور برایش فراهم شود.

مارتین ملیز گردشگر آلمانی دیگر نیز با بیان این که می توان گذر حوادث را در آثار تاریخی به جای مانده ازگذشتگان به وضوح حس کرد گفت: از پس نگاه ساکت و معصومانه این آثار می توان به حوادثی پی برد که بهتر از تمام روایت ها گویای وقایع گذشته است. ملیز که از مدت اقامتش در ایران دو هفته می گذرد و برای سومین بار به ایران سفر کرده اظهارداشت: ایرانیان برخلاف مردم کشورهای عربی که شناخت زیادی از آثار تاریخی خود ندارند به آثار تاریخی گذشتگان بسیار بها می دهند و در حفظ آنها نیز بسیار کوشا هستند. برخلاف تصور کشورهای غربی که مردم ایران را افرادی متعصب وخشک معرفی می کنند، ایرانی ها بسیار دوست داشتنی و مهربان هستند.

وی که تاکنون دوبار به ایران سفر کرده علت سفرهای پیشین خود در سال های 2007 و 2008 میلادی را سفر کاری عنوان کرد و گفت: همسر فرانسوی ام که محو تعریف ها و تمجیدهای من از ایران شده بود بی صبرانه رویای آمدن به این کشور را در سر می پروراند که او نیز امسال در دفتر خاطراتش این سفر را ثبت خواهد کرد.

این گردشگر آلمانی که از آثار تاریخی زیادی در این سفر بازدید کرده،نداشتن پرواز مستقیم آلمان به ایران را تنها مشکل این سفر دانست و خاطرنشان کرد: شکوه بنای تاریخی مسجد جامع نطنز از فراموش نشدنی ترین تصویرهای این سفر خواهد بود.