|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد91/1/29: رقص چشم نواز روايت و تصوير
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4303
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 2372 29/1/91 > صفحه 11 (سينماي جهان) > متن
 
      


رقص چشم نواز روايت و تصوير
رابرت ريچاردسون فيلمبردار فيلم «هيوگو» از همكاري دوباره با اسكورسيزي مي گويد

نويسنده: باب فيشر
مترجم: كاوه جلالي

نمايي از پشت صحنه فيلم «هيوگو»

    «هيوگو» پس از فيلم هاي «كازينو» (1995)، «برخاستن مردگان» (1999)، «هوانورد» (2004) و مستند «نوري بتابان» (2008) و «جزيره شاتر» (2010) ششمين همكاري رابرت ريچاردسون در مقام مدير فيلمبرداري با مارتين اسكورسيزي است. ريچاردسون مي گويد: «وقتي با مارتين كار مي كنيد، انگار يك سيم برق از او به شما وصل شده است. سرشار از انرژي و حركت مي شويد
    
    
    پس از ساختن فيلم هاي ديگر كلاسيك شده يي مثل «راننده تاكسي»، «گاو خشمگين»، «دوستان خوب» و «خيابان هاي پايين شهر» كه كارنامه درخشان مارتين اسكورسيزي را درخشان تر از آنچه هست مي كند، نبايد او را به خاطر آنكه مي خواهد استراحت كند، سرزنش كنيم، به خصوص كه به تازگي وارد هشتمين دهه زندگي اش شده است اما در قاموس اسكورسيزي بازنشستگي جايي ندارد. او به جاي خوابيدن در باد كارنامه پربارش، هشت نامزدي اسكار، يك اسكار براي فيلم رفتگان و سه پيروزي در گلدن گلوب، سخت ترين فيلم پنج دهه گذشته اش را كارگرداني كرده است. «هيوگو» براساس داستان «اختراع هوگوكابري» نوشته برايان سلزنيك ساخته شده است. ماجراي فيلم در پاريس سال 1931 مي گذرد و علاوه بر آنكه طراحي صحنه پرجزييات و دو بازيگر اصلي نوجوان دارد، اولين پروژه سه بعدي اسكورسيزي در سينما هم هست: تجربه پردردسري كه خود كارگردان آن را «دردسرهاي شيرين» مي نامد. يكي از همكاران تهيه كننده اسكورسيزي چند سال پيش با كتاب آشنا شد و بلافاصله نسخه يي از آن را براي اسكورسيزي فرستاد. اسكورسيزي به عشق فيلم بودن و علاقه وافر به تاريخ سينما شهره است و داستان كتاب هم سرگذشت يكي از مهم ترين سينماگران دوران صامت، ژرژ ملي يس بود: فيلمسازي كه پس از كارگرداني تعدادي از مهم ترين فيلم هاي دوران صامت ناگهان از عرصه صنعت سينما ناپديد شد. زماني كه با اسكورسيزي درباره اين موضوع حرف بزنيد، به شما مي گويد: «گراهام كينگ مي دانست كه از داستان خوشم خواهد آمد. به من تلفن زد و گفت مارتين، اين فيلم مال تو است. بسازش.» همسر اسكورسيزي، هلن موريس، هم زماني كه كتاب را خواند عاشق آن شد. «هلن هم درست مثل گراهام فكر مي كرد. او هم پس از خواندن كتاب گفت كه حتما بايد آن را بخوانم.» اما اسكورسيزي و يك فيلم كودكانه؟ چه كسي فكر مي كرد سازنده فيلم هاي خشن و مردانه سر از ساختن فيلم كودكانه يي دربياورد كه حالاهمه آن را بلندپروازانه ترين پروژه سينمايي او مي دانند. اسكورسيزي دختري 12 ساله به نام فرانچسكا دارد: دختري كه شايد در اين چرخش عجيب فيلمسازي اسكورسيزي نقش مهمي داشته باشد. «مطمئنا فرانچسكا در فهم جهان كودكانه و ديدن جهان از دريچه چشم يك نوجوان به من كمك زيادي كرد. رسيدن به اين درك قطعا به تنهايي براي من ممكن نبود. دزدهاي خرده پا، آدم هاي تنه لش و خل وضع ها را در تمام طول زندگي ام بهتر درك كرده ام و درك جهان يك كودك قطعا برايم دشوارتر بود.» اما تحسين همه جانبه فيلم توسط تماشاگران و منتقدان نشان داد كه خطر كردن اسكورسيزي در كار در اين ژانر دشوار جواب داده است. تهيه كننده قديمي اسكورسيزي، گراهام كينگ كه پيش از اين تهيه فيلم هاي «هوانورد»، «دار و دسته نيويوركي ها» و «رفتگان» را هم بر عهده داشته است، براي فيلمبرداري سه بعدي فيلم مجبور شد به هزينه هاي عادي توليد 15 درصد اضافه كند: هزينه يي كه بودجه فيلم را صد ميليون دلار افزايش داد اما با توجه به فروش خوب، خب اين خطر كردن هم در ظاهر جواب داده است.
    
    مارتين اسكورسيزي در فيلم «هيوگو» تماشاگرانش را به يك سفر سه بعدي به مقصد يك ايستگاه مترو در پاريس دهه 30 مي برد. داستان فيلم درباره پسري 12 ساله به نام هيوگو كابري است: پسري يتيم كه پشت ديوارهاي مترو براي خودش خانه يي ساخته و بعد از مرگ پدرش در آنجا زندگي مي كند. هيوگو با صاحب يك مغازه اسباب بازي فروشي كوچك در ايستگاه، مسافران، دختر عجيب و غريب صاحب مغازه (كه بعدها مي فهميم دخترخوانده صاحب مغازه است) و يك آدم آهني اي كه پدرش از موزه آورده، در حال كشمكش دائمي است. در اين پروژه تنها اين تهيه كننده نيست كه سابقه طولاني همكاري با مارتين اسكورسيزي را دارد. «هيوگو» پس از فيلم هاي «كازينو» (1995)، «برخاستن مردگان» (1999)، «هوانورد» (2004) و مستند «نوري بتابان» (2008) و «جزيره شاتر» (2010) ششمين همكاري رابرت ريچاردسون در مقام مدير فيلمبرداري با مارتين اسكورسيزي است. ريچاردسون مي گويد: «وقتي با مارتين كار مي كنيد، انگار يك سيم برق از او به شما وصل شده است. سرشار از انرژي و حركت مي شويد. او درك منحصر به فردي از اين مساله دارد كه چگونه حركات دوربين و نورپردازي مي تواند به بازي بازيگران كمك كند. مارتين در عين حال ذهنيتي باز در مورد ايده هاي تازه دارد و هميشه از هر پيشنهادي استقبال مي كند.» هم ريچاردسون و هم اسكورسيزي كوله باري از تجربه را با خود به صحنه فيلم «هيوگو» آوردند. او نخستين بار در سال 1972 در فيلم «واگن برتا» روي صندلي كارگرداني نشست: فيلمي به تهيه كنندگي راجر كورمن كه حالاديگر به مثابه يكي از كلاسيك هاي تاريخ سينما در نظر آورده مي شود. پس از آن نام، اسكورسيزي در تيتراژ 50 فيلم به عنوان نويسنده، كارگردان، تهيه كننده، راوي و حضور در فيلم هاي مستند به چشم مي خورد. ريچاردسون هم كارش را پس از فارغ التحصيلي در انستيتوي فيلم امريكا به عنوان مدير فيلمبرداري آغاز كرد. نخستين اثرش مستندي درباره جنگ داخلي السالوادور بود. همين فيلم باعث شد اليور استون در فيلم السالوادور از توانايي هاي او به عنوان مدير فيلمبرداري استفاده كند. اين فيلم كه در سال 1985 ساخته شد، نخستين فيلم بلند داستاني بود كه ريچاردسون در آن كار كرد. همكاري هاي ادامه دار استون و ريچاردسون براي اين مدير فيلمبرداري كاركشته خوش يمن بود. «جوخه» (1986) و «JFK» (1991) ريچاردسون را كانديداي جايزه اسكار كرد. «هيوگو» سي و چهارمين اثري است كه نام ريچاردسون در تيتراژ به عنوان مدير فيلمبرداري در آن آمده است. بخشي از صحنه هاي فيلم در لندن و بخش كمتري در فرانسه فيلمبرداري شده اند و چهره هاي آشنايي در ميان بازيگران فيلم ديده مي شود، بازيگراني مثل جاني دپ، جود لا، ساشا بارون كوهن و بن كينگزلي. در مورد تصميم اسكورسيزي در كار با شيوه سه بعدي در اين فيلم، ريچاردسون مي گويد: «بر اين اعتقادم كه اسكورسيزي به دليل علاقه و انگيزه اش در به درستي منتقل كردن حس رمان و منبع اصلي اقتباس به تماشاگر تصميم گرفت فيلم را سه بعدي بسازد. رمان اصلي مصور است و تصوير و كلمات درهم مي پيچند و قصه (يا روايت) همان قدر مهم است كه تصاوير. در واقع روايت و تصوير درهم مي آميزند. فيلم نخستين تجربه سه بعدي ريچاردسون هم به حساب مي آيد. همه عوامل در عين آنكه درباره آخرين دستاوردهاي تكنيكي/ سينمايي مطالعه مي كردند، برخي از فيلم هاي قديمي سينما را هم دوباره به صورت سه بعدي تماشا كردند: فيلم هايي كه ريچاردسون آنها را متعلق به دوران طلايي سينما مي داند. «خانه موميايي» يا «ام را به نشانه مرگ بگير». عوامل با تماشاي اين فيلم ها دريافتند چه چيزي باعث مي شود اين آثار همچنان فوق العاده و خاص باقي بمانند. اسكورسيزي و ريچاردسون منافع و معايب دوبعدي فيلمبرداري كردن و سپس تبديل آن به سه بعدي را بررسي كردند و در نتيجه تصميم گرفتند از اساس فيلم را سه بعدي و با دو دوربين ديجيتال فيلمبرداري كنند نه اينكه پس از فيلمبرداري و در مرحله پس توليد آن را به سه بعدي برگردانند. ريچاردسون در اين باره گفته است: «اولين دليل مان براي اين كار اين بوده است كه مي توانستيم در مانيتور، بلافاصله و بي درنگ نتيجه نهايي را ببينيم. در عين حال چنين كاري مارتين را قادر مي ساخت بهتر بتواند درباره تجديد نما يا حس صحنه يا زاويه دوربين تصميم بگيرد.
    
    در فيلم «هيوگو» طراح صحنه و طراح لباس، دنت فرتي و سندي پاول كاري مي كنند تا تماشاگر دقيقا در حس و حال فرانسه دهه 30 قرار بگيرد. اين مدير فيلمبرداري كاركشته در اين مورد به خبرنگاران مي گويد: «طراح صحنه و طراح لباس مي توانند با كارشان با تماشاگر حرف بزنند، همان قدر واضح و قابل فهم كه انگار كسي روبه روي شما نشسته و چيزي را براي شما توضيح مي دهد. در مورد رنگ فيلم بايد بگويم اين ايده مارتين بود تا از رنگ اتوكروم (فيلمي در عكاسي يا فيلمبرداري كه نسبت به رنگ قرمز حساس نيست) استفاده كنيم. در فرانسه دهه 30 برادران لومير حق انحصاري اين گونه فيلمبرداري را در اختيار داشتند. وقتي در يك موزه صحنه هاي فيلمبرداري اتوكروم را ديديم، مشتاق شديم كه از اين شكل در فيلم استفاده كنيم. در گروه فيلمبرداري كه هدايت آنها را ريچاردسون بر عهده داشت، آدم هايي از اقصي نقاط جهان حضور داشتند. در واقع گروه فيلمبرداري يك گروه بين المللي بود همچنان كه ريچاردسون هم با تاييد اين مساله مي گويد: «كار فيلمبرداري، يك كار تيمي و گروهي است. همه بايد در كمال هماهنگي با هم كار كنند تا نتيجه مطلوب به دست بيايد. به خصوص در مورد اين فيلم كه كار دشواري هم در پيش داشتيم. رسانه هاي ديجيتال و سينما هر دو شايستگي هاي ذاتي دارند كه نمي توان از آنها غافل بود. تصميم ما براي استفاده از دوربين هاي ديجيتال و الكسا درست بود اما به هر حال فيلمبرداري سه بعدي با دو دوربين روي استيدي كم واقعا كاري طاقت فرسا و دشوار بود. لري مك كنكي (فيلمبردار) دقيقا مي توانست مسير درست حركت دوربين را تشخيص بدهد اما سنگيني دو دوربين روي چرخ بيشتر از آن بود كه يك فيلمبردار به تنهايي از پس آن بربيايد.
    
    گروه فيلمبرداري براي گرفتن صحنه هاي فرانسه 10 روز را در اين كشور گذراندند و بيشتر صحنه ها سوربن، كتابخانه ملي و يك تئاتر فيلمبرداري شد. ريچاردسون در اين باره گفته است: «روزي كه در كتابخانه كار مي كرديم، نور طبيعي بنا كاملادراماتيك بود اما برعكس تنها جايي كه در لندن كار كرديم، موزه آلبرت هال، وضعيت نور افتضاح بود. البته تنها يك روز در آنجا فيلمبرداري داشتيم اما همه اين مشكلات با كمك و همراهي اعضاي درگير در فيلم ساده مي شد. هر كس هر كمكي كه مي توانست، انجام مي داد تا صحنه هاي سه بعدي همان قدر واقعي به نظر برسد كه ما جهان را با چشمان خود مي بينيم.»
    
    خود اسكورسيزي معمولادر زمان فيلمبرداري همراه با ريچاردسون در چادري كنار دوربين فيلمبرداري مي نشست و با يك مانيتور سه بعدي همراه با ناظر فيلمنامه صحنه ها را كنترل مي كرد. دو مانيتور ديگر هم وجود داشت كه گروه توليد به همراه طراح صحنه و طراح چهره پردازي صحنه ها را تماشا مي كردند.
    
    ريچاردسون درباره خاطرات هيوگو در دوراني كه پدرش هنوز زنده بود و نحوه فيلمبرداري و جنس نور و تصوير اين دوره مي گويد: «در دوران اوليه زندگي هيوگو خاطرات و روياها هر دو حضور دارند. لحظات خاطرات، جلوه متفاوتي دارند كه دقيقا محصول تحقيقات ما روي تصوير اتوكروم است. اما لحظات رويا با شيوه ديگري از كار روي نگاتيو ثبت شدند: سايه رنگ ها و ثبوت رنگ. انستيتو فيلم بريتانيا در كمال سخاوت تمام آرشيو فيلم هاي اوليه از جمله فيلم هاي ژرژ ملي يس را در اختيار ما قرار دادند و با بررسي آنها توانستيم به كيفيت مطلوب برسيم. «هيوگو» را همكار قديمي مارتين اسكورسيزي، تلما اسكون ميكر، تدوين كرده است. او از فيلم گاو خشمگين به بعد همراه اسكورسيزي بوده است و اين فيلم چهاردهمين همكاري اين دو به حساب مي آيد. اسكون ميكر پيش از اين براي فيلم هاي «گاو خشمگين»، «هوانورد» و «رفتگان» موفق به دريافت جايزه اسكار شده است و «دار و دسته نيويوركي ها» و «رفقاي خوب» او را به نامزدي جايزه اسكار رساند. ريچاردسون درباره تدوين فيلم گفته: «واقعا دلم مي خواهد يك روزي از زبان تلما بشنوم كه تجربه اش در تدوين يك فيلم سه بعدي چگونه بوده است. من فكر مي كنم آينده فيلم سه بعدي به عوامل مختلفي بستگي دارد. بايد از اين شيوه براي تعريف داستان هايي استفاده كنيم كه واقعا سه بعدي باشند و بتوانند مردم را به سينماها بكشانند. امروزه فيلم هاي زيادي دوبعدي ساخته مي شوند و بعد به سه بعدي تبديل مي شوند يا اصلانيازي به سه بعدي شدن نداشتند. فيلم هاي خوب سه بعدي از انگشتان دو دست هم كمتر است. به عقيده من اين وظيفه خود كارگردان است كه تشخيص دهد چگونه و با چه فرمتي فيلمش را بسازد. استفاده درست از شيوه سه بعدي مي تواند خصايص شگفتي به بار بياورد اما به صرف استفاده از آن، الزاما به نتيجه خوب منجر نخواهد شد.»
    
    رقص چشم نواز روايت و تصوير / رابرت ريچاردسون فيلمبردار فيلم «هيوگو» از همكاري دوباره با اسكورسيزي مي گويد
    


 روزنامه اعتماد، شماره 2372 به تاريخ 29/1/91، صفحه 11 (سينماي جهان)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 193 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسي كاربردي
متن مطالب شماره 74، زمستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است