آرشیو چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۱، شماره ۵۰۵۷
دانش
۱۰

چراغ راهنمایی و رانندگی کم مصرف ساخته شد

محقق مرکز رشد واحدهای فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه موفق به ساخت نوع جدیدی از چراغ های راهنمایی و رانندگی کم مصرف با عملکردی کاملا جدید شد. محمد قربانی، مخترع چراغ راهنمایی و رانندگی کم مصرف گفت: چراغ های راهنمایی یکی از مهمترین عناصر در ترافیک تقاطعات درون شهری به حساب می آیند. این وسیله دومین هدایتگر راه، بعد از پلیس راهنمایی است بنابراین باید به این وسیله مهم توجه فراوانی داشت. قربانی اظهار کرد: در این طرح از الکترونیک به نحوی استفاده شده تا قابلیت های چراغ ها افزایش یافته و از طرفی دیگر موجب کاهش مصرف برق شود. وی افزود: چراغ راهنمایی موجود در بازار به صورت سه فانوسه با مصرف 220 ولت برق شهری است و برای انجام فعالیت نیاز مبرم به دستگاه پری تایمر یا هوشمند ترافیک دارند و این بدان معناست که خود به تنهایی قابلیت خاصی نداشته و عملا بدون استفاده است. وی درباره چراغ های عابرپیاده تک فانوسه نیز گفت: این چراغ ها با استفاده از تکنولوژی چراغ راهنمایی ساخته شده و تنها تفاوت آن در تعداد فانوس است که از دو فانوس به یک فانوس کاهش یافته در صورتی که قابلیت های آن نسبت به چراغ های موجود کاملا افزایش پیدا کرده است.

بهبود عملکرد حسگرهای پوست مصنوعی با ابتکار دانشمند ایرانی

محقق ایرانی آزمایشگاه ملی «برکلی لاورنس» و همکارانش برای ساخت بوردهای الکترونیکی کشسان و انعطاف پذیر در مقیاس بزرگ با استفاده از محلول های نانولوله کربنی غنی شده - نیمه رسانا، یک روش جدید کم هزینه و نویدبخش ارائه کرده اند.

آنها با این تکنیک شبکه هایی از ترانزیستورهای فیلم نازک با خواص الکتریکی عالی ساخته اند که در مقایسه با همنوعان آلی خود، تحرک حامل بار بسیار بالایی دارند.

این محققان برای نشان دادن توانایی بوردهای الکترونیکی نانولوله کربنی خود، یک پوست الکترونیکی مصنوعی (e-skin) ساخته اند که قابلیت شناسایی و پاسخ به حس لامسه را دارد.