آرشیو سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۲۶۲۵
خبر
۸

رویداد

رییس مجلس اعلام کرد

تعیین تکلیف فاز دوم هدفمندی تا پایان اردیبهشت

دنیای اقتصاد- رییس مجلس اعلام کرد که تکلیف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تا آخر اردیبهشت ماه (زمان تصویب نهایی بودجه سال 91 در مجلس) تعیین می شود. علی لاریجانی در گفت وگو با ایسنا ضمن تاکید بر اینکه «این قانون باید درست اجرا شود» اظهارکرد: گام بعدی [هدفمندی یارانه ها] باید دقیق تر برداشته شود؛ چراکه تبعات آن متوجه همه ملت ایران است.

رییس مجلس در حالی از تعیین تکلیف فاز دوم هدفمندی یارانه ها تا پایان اردیبهشت خبر داده است که پیش از این با برنامه دولت برای اجرای این فاز قبل از تصویب مجلس به شدت مخالفت کرده بود. لاریجانی در اولین جلسه مجلس در سال 91، برنامه دولت را «ایجاد کننده توفان تورم» برشمرد و پس از آن نیز درباره این موضوع نامه ای به رهبر معظم انقلاب نوشت. آنگونه که اعضای هیات رییسه مجلس خبر داده بودند، مقام معظم رهبری موضوع فاز دوم هدفمندی و اختلاف نظر دولت و مجلس را به هیات عالی حل اختلاف قوا ارجاع دادند و اخیرا هم برخی اخبار غیررسمی از مخالفت این هیات با اجرای قریب الوقوع فاز دوم هدفمندی حکایت داشت. این در حالی است که رییس جمهور و معاون پارلمانی وی در سخنرانی های عمومی خود همچنان از آمادگی دولت برای اجرای این فاز سخن می گویند.

باید در بودجه مشخص شود

با این حال رییس مجلس درباره زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها می گوید: قاعدتا [این موضوع] باید در بودجه امسال مشخص شود و بعد قابل اجرا است؛ یعنی خیلی دیر نیست. اگر دولت بودجه را قبل از سال می داد همان موقع تصویب می شد و از اول سال می توانستند اجرا کنند، اما چون بودجه داده نشد و در داخل بودجه، باید هدفمندی یارانه ها تعیین تکلیف شود به ماه فروردین و اردیبهشت موکول شد و حالاباید تا آخر اردیبهشت تعیین تکلیف شود.لاریجانی همچنین اظهارکرد: به هرحال مرحله اول هدفمندی یارانه ها با محسنات و اشکالاتی انجام شد.

بخشی از اشکالات این بود که همه قانون اجرا نشد و این تبعاتی برای کشور داشت؛ مخصوصا در حوزه تولید. پس گام بعدی باید دقیق تر برداشته شود، چراکه تبعات آن متوجه همه ملت ایران است.