آرشیو چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۳۴۰۰
ایران
۱۵

روزهای سخت برای گوجه فرنگی کاران کرمانی

گوجه فرنگی کاران کرمانی در حالی به زمان برداشت محصول خود نزدیک شده اند که مانند سال های گذشته نگران فروش نرفتن گوجه فرنگی های تولیدی هستند؛ خصوصا این که دلالان نیز این روزها خود را برای خرید این محصول آن هم با قیمت بسیار پایین آماده کرده اند.

در شهرستان رودبارکه قطب تولید گوجه فرنگی جنوب استان کرمان است، برداشت این محصول از 7400 هکتار مزرعه آن آغاز شده است و این در حالی است که اکثر مزارع جنوب کرمان در شهرستان های مختلف زیرکشت محصول گوجه فرنگی رفته است. محمد سیفی، مدیر جهاد کشاورزی رودبار در گفت وگو با مهر ضمن این که از آغاز برداشت محصول در مزارع این شهرستان محروم جنوب کرمان خبر می دهد و می گوید: به جنوب استان کرمان گلخانه طبیعی گفته می شود و این شرایط موجب شده است کشاورزان از سطح زیرکشت بالاو همچنین کیفیت مطلوب محصول های جالیزی برخوردار باشند، لذا پیش بینی می کنیم که از هر هکتار زمین 30 تن محصول برداشت کنیم.وی که یکی از نگرانی هایش افت قیمت محصول گوجه فرنگی است، می افزاید: باید با خرید تضمینی از هم اکنون جلوی دلال بازی گرفته شود تا دسترنج کشاورز در خانه اش بماند و نصیب دلالان نشود.

وی مشکلات دیگر کشاورزان را هزینه های بالای تولید محصول از جمله کود، سم و نرخ سوخت، عدم بسته بندی مناسب محصول، دور بودن مزارع از بازار مصرف و مشکلات حمل و نقل و کمبود صنایع تبدیلی عنوان می کند.

مشکلات فروش محصول گوجه فرنگی طی سال های اخیر سر درازی داشته است و هر سال در زمان کشت دلالان غیربومی از راه می رسند و محصول را پس از برداشت کشاورزان و در زمانی که در گرمای جنوب در معرض خراب شدن است با قیمت بسیار پایین خریداری می کنند و در نهایت به بازار مصرف به چند برابر قیمت مزرعه می فروشند و در این میان هم تولیدکننده ضرر کرده و هم مصرف کننده محصول دچار ضرر شده است.