|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 در    جستجو:  
روزنامه شرق 91/2/19: مونولوگ هاي زنانه
magiran.com  > روزنامه شرق  >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 2092
چهارشنبه بيست و نهم مرداد ماه 1393



خدمات سايت




 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 1523 19/2/91 > صفحه 11 (تئاتر) > متن
 
      


مونولوگ هاي زنانه


نويسنده: سمانه احمديان

ايو انسلر كه بيشتر به دليل نمايشنامه ها و فعاليت هاي فمينيستي خود چهره شناخته شده اي در سراسر جهان دارد، نيم يهودي و نيم مسيحي است و نقطه آغاز فعاليت خود را نه در تئاتر و هنر بلكه در كودكي خود و آزاري كه توسط پدرش مي ديده جست و جو مي كند. آغاز فعاليت او به عنوان يك نمايشنامه نويس در سال 1996 با مجموعه مونولوگ هاي «وي» است. اين مونولو گ ها انسلر را به چهره اي شناخته شده در عرصه تئاتر تبديل كرد. مجموعه اي مستند كه انسلر آن را پس از فعاليت هاي فمينيستي خود آغاز كرد و ريشه در اعتقاد او به زندگي درخطر زنان سراسر جهان، خشونتي كه آنها را دربرگرفته و حرف هاي ناگفته اي كه به نظر او، هر زني قسمتي-بسته به شخصيت و شرايطش زياد يا كم-از آن را مخفي نگه داشته، دارد. شايد بتوان گفت كه اين مجموعه مونولوگ ها كه همزمان شدند با آغاز اهميت گرفتن تئاتر تك نفره، تجربه اي شگرف از اين منظر هم بود كه، مجموعه اي در اختيار مخاطبان انسلر قرار گرفت كه نه تنها از جنبه اجتماعي، جامعه شناختي و حقوق انساني پربار بود، كه پر بود از مونولوگ هاي مستند و دست نوشته زناني كه آنها را هريك با زبان و بيان خود، از فرهنگ هاي مختلف و موقعيت هاي مختلف، گردآوري كرده بود كه علاوه بر آن، روايت هاي ماهرانه انسلر از اين تجربيات و مشاهدات و پژوهش هايش را نيز دربر داشت. و اين اتفاق هم زماني اجراي اين آثار و چاپ كتابش در جهان تئاتر تك نفره يك نقطه عطف محسوب مي شد. مجموعه مونولوگ هاي «وي» به 48 زبان ترجمه شده و در 140 كشور به صحنه رفته است. از ديگر نمايشنامه هاي انسلر مي توان به «بدن عالي» در سال 2005- با محوريت اين موضوع كه چرا زن ها از فرهنگ ها و مليت هاي مختلف بايد فشاري فيزيكي و روحي را متحمل شوند به جاي اينكه مورد پذيرش نگاه ها در جامعه شان قرار گيرند- «رفتار آغازين» در سال 2006 -پروژه اي وسيع در سطح نيويورك سيتي كه به جنگ و تاثيراتش روي انسان ها مي پردازد-، همچنين مي توان به نمايشنامه هاي «هدف هاي ضروري»، «سنجش فوق العاده»، «محكوم» و «بارانداز» اشاره كرد. اما فعاليت هاي ايو انسلر محدود به نمايشنامه نوشتن و كارگرداني آثارش نمي شود. او به دنبال فعاليت هاي حقوق انساني و فمينيستي و ضدخشونت خود كتاب ها و مقالاتي چاپ كرده كه بخش بزرگي از فعاليت هاي او در زندگي اش را دربر مي گيرند. از مهم ترين آنها مي توان به «ناامني نهايي» اشاره كرد كه مجموعه تحقيق ها و مقالاتي بودند كه در سال 2006 نوشت. اين مجموعه او را تبديل به فعالي كرد كه جنبشي را ايجاد مي كند. او در اين پروژه به زندگي امروز مردم مي پردازد؛ مسايلي كه از سر مي گذرانند تا امنيت را به دست آورند، انسان هايي كه مفهوم ايمني را گم كرده اند، مردمي كه با رها كردن انديشه امنيت آزادي را تجربه مي كنند. اين مجموعه يك سري يادداشت سياسي است كه مروري بر زندگي مردم آمريكا و عقده امنيت شان از نظر انسلر دارد. اما هدف كلي ايو انسلر از طراحي و نوشتن اين مجموعه، اين بود كه عقيده اش را مبني بر اينكه انسان ها مي خواهند آن طور كه دوست دارند و نياز دارند مورد حفاظت قرار گيرند، پرورش دهد. او عقيده دارد كه بايد پذيرفت و اجازه داد به انسان ها كه ابتدا خود و نياز فردي خود را بشناسند و بعد جامعه صلاح خود در حفاظت از آنان را اجرا كند. او درباره اين متن ها كه ايده اي تئاتري و اجرايي دارند و شايد روزي آنها را به نمايش درآورد، مي گويد: اين مبارزه من براي رسيدن مردم به آن نياز دروني اي كه شايد هنوز نمي شناسند ش يا حداقل باورش ندارند، تجربه اي است افسرده بار. ايو انسلر دوست دارد جهان را از خشونتي كه دربرش گرفته نجات دهد. اين نمايشنامه نويس مشهور آمريكايي خود را زاييده قرن 60 مي داند، اما فعاليت هاي ضد خشونتش او را زاييده تفكر جهشي قرن 20 نشان مي دهد. انسلر اساس نمايشنامه هايش را بر پايه زنان گذاشت، اما پس از سال ها تجربه و به خصوص بعد از تجربه بسيار موفق مونولوگ هاي «وي» كه بيش از يك دهه است كه همچنان در سراسر دنيا به اجرا مي رود و انستيتويي به همين نام دارد كه براي كمك به زنان در سراسر جهان پرفورمنس هايي با همين عنوان هرساله اجرا مي كند و از خود زنان مي خواهد تا حرف نهفته خود را بزنند و به يكديگر ياري برسانند، مسير فعاليتش در حوزه تئاتر را به سمت و سوي هدف اصلي اش در زندگي كه تلاش براي خشونت كمتر است، برد. او نمايشنامه هايي با تم خشونت نوشت. او پيرو اين نظر است كه موضوع خشونت موضوع اصلي امروز در دنيا و حقيقت امروز تسلط هميشگي فردي قوي تر بر انساني ضعيف تر است. نمايشنامه هايي نوشت با شخصيت هايي كه با وجود اينكه انسان نجيبي هستند، دست به كارهاي وحشتناكي مي زنند. انسلر گرسنگي عجيبي براي فهم اين موضوع دارد: چرا خشونت در جهان معاصر ما حتي به انسان هاي به قول ارسطو بي گناه هم سرايت مي كند؟! او معتقد است كه راه طولاني اي را از آزار ديدن در كودكي در خانواده تا شنيدن و ديدن تمامي مخاطبان آثارش و تلاشي بي دريغ براي ارتباط گيري با آنها، حتي آناني كه خشونت شان با خود انسلر است، انجام داده است. زبان نمايشنامه هاي او ساده اما واضح است، از زبان انساني رنج ديده و آزاردهنده هردو سخن مي گويد، خوب و بد را از نگاه هر انساني جداگانه بررسي مي كند و به جايي در متون نمايشي اش مي رسد كه عمل هاي نه صرفا نمايشي و بلكه بسيار رئاليستي اما دور از ذهن را باورپذير مي كند. ايو انسلر باور دارد كه خشونت امروز جهان بايد در ادبيات معاصرش چهره حقيقي اش را نمايان كند و اين آگاهي بزرگ ترين پيروزي است.
    اين نمايشنامه نويس آمريكايي جوايز بسياري در زمينه نمايشنامه نويسي و ادبيات از جمله توني، اوبي، سان دنس، گوگنهايم دريافت كرده و همچنين در زمينه حقوق بشر و نقش فمينيستي اش جوايز متعددي از دانشگاه هايي مثل ميامي، كاردوزو و منهتن ويل دريافت كرده است.
    مونولوگ هاي زنانه
    


 روزنامه شرق ، شماره 1523 به تاريخ 19/2/91، صفحه 11 (تئاتر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 350 بار
    



آثار ديگري از "سمانه احمديان"

  چند قدم جلوتر از هملت شكسپير / گفت وگو با امين طباطبايي بازيگر نقش «هملت»
سمانه احمديان، شرق 21/3/93
مشاهده متن    
  فقدان ماجراي ما دهه فلاني ها / راز ميان ماجراجويي هاي «تن تن»
سمانه احمديان، شرق 2/12/91
مشاهده متن    
  درام انگليسي يا روايت دراماتيك / از«انگلستان» تا«ديوار چهارم»
سمانه احمديان، شرق 13/10/91
مشاهده متن    
  تماشاگران تئاتر ايران جدي تر هستند / تهيه كننده و بازيگران استونيايي نمايش «آنتيگون» در گفت وگو با «شرق»
سمانه احمديان / فرزانه ابراهيم زاده، شرق 14/6/91
مشاهده متن    
  جادوي سه ساعته مونولوگ «سال جادويي انديشي»
سمانه احمديان، شرق 7/6/91
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
وطن امروز
 پيشخوان
فصلنامه صنعت لاستيك ايران
متن مطالب شماره 73، بهار 1393را در magiran بخوانيد.

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1393-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.
 

 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655

فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!

توصيه می کنيم هنگام استفاده از اين سايت یه ويژه در هنگام جستجو از مرورگر IE استفاده کنيد.
 

تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است