آرشیو چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، شماره ۵۰۷۹
ایران زمین
۱۱

بازار هنر اصفهان نیاز به توجه دارد

اصفهان - خبرنگار بازار هنر اصفهان از زیباترین بازارهای دنیا و از شاهکارهای معماری اصفهان، در 46 سال گذشته مرمت نشده و هم اینک در کشاکش تصمیم گیری مسئولان برای مرمت آن در آستانه نابودی است.

ساخت بازار هنر از شاهکارهای معماری صفوی از سال1116 هجری قمری آغاز شد و در سال 1118 پایان یافت. این بنا همراه با مدرسه امام جعفر صادق(ع) و کاروانسرای مادر شاه که امروز تبدیل به مهمانسرای عباسی شده،هر سه یک مجموعه وقفی محسوب می شود.این بازار در سال 45 هجری شمسی از طرف اداره اوقاف کل اصفهان بازسازی شد.پشت بام بازار با پوشش کاهگل روی پایه هایی از گل که فقط روکار آجری نازکی به قطر10 سانتیمتر دارد،بشدت سنگین است زیرا شالوده ای در کار نیست و پایه ها روی ساختمان های قدیمی،حوض ها و مجاری آب که در سطح زمین قرار دارد، بنا شده است. همچنین طبقه شمال شرقی بازار پوششی ندارد و پشت بام و سقف آن در بخشی از نقاط تخریب شده و حتی فروریخته است.اسدالله شاه میوه رئیس شورای بازار هنر در این باره گفت: شش سال است که با میراث فرهنگی و اداره اوقاف اصفهان در خصوص رسیدگی به این بنا مکاتبه می کنیم اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده ایم. با این که مرمت این بنا برعهده متولیان ابنیه است کسبه بازار حاضرند قسمتی از این هزینه ها را تقبل کنند تا هرچه زودتر به نتیجه برسد. معماران خبره با بازدید از سقف بازار هنر، هزینه مرمت آن را 60 میلیون تومان برآورد کرده اند.

رئیس شورای بازار هنر اظهار داشت: با اداره اوقاف توافق کرده ایم که هزینه مرمت را به صورت مشارکتی50 درصدی بپردازیم که این امر مشروط به دریافت مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی است. اگر سازمان میراث فرهنگی، کمک مالی نمی کند حداقل مجوز بدهد تا ما این کار را انجام دهیم یا یک ناظر و کارشناس برای نظارت بر مرمت بنا تعیین کند.وی از وضعیت سقف بازار اظهار نگرانی کرد و گفت: از لحاظ قانونی ما اجازه دخل و تصرف در بنا را نداریم و پاسخی نیز از سوی مسئولان مربوطه دریافت نمی کنیم.