آرشیو پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۱۹
جامعه
۱۷

کاش سیگار ما را ترک کند

مستوره برادران نصیری

جمله ای است که می گوید اگر به انسان گفته شود در آسمان 234 میلیارد و 391 میلیون و 821 هزار و 32 ستاره وجود دارد، باور می کند، اما اگر در پارکی نیمکتی ببیند که بر آن نوشته شده دست نزنید، رنگی می شوید، باور نمی کند و حتما با دست امتحان می کند.

ماجرای سیگار کشیدن و از سیگار مردن هم کمی به همین ماجرا شباهت دارد. هشدارها بی تاثیر نیست، اما به هرحال ترس از بیماری لزوما افراد را به سمت ترک سیگار نمی برد و از طرفی حتی افرادی که بخاطر سیگار به بیماری مبتلاشده اند، حاضر نیستند سیگار را برای بهبود خودشان هم که شده،ترک کنند.

علاوه بر مضرات ثابت شده سیگار درخصوص گرفتگی عروق و ایجاد بیماری های قلبی و عروقی در ایجاد سرطان ها هم سیگار نقش موثری دارد. دخانیات 90 درصد با ابتلابه سرطان ریه ارتباط دارد. علاوه بر سرطان ریه مصرف دخانیات با 11 سرطان مانند سرطان های معده، خون، روده بزرگ و دهان ارتباط دارد که همه این سرطان ها جزو 10 سرطان شایع در کشور ما محسوب می شوند.با این تفاسیر از امروز تا یک هفته (4 تا10 خردادماه) هفته بدون دخانیات در کشور ما برگزار می شود. نامگذاری اسامی روزهای این هفته خصوصا شعار دخالت های صنایع دخانی چندملیتی را متوقف کنیم که اتفاقا شعار روز جهانی بدون دخانیات محسوب می شود، حائز اهمیت است و نشان می دهدکه باید با ایجاد محدودیت برای شرکت های دخانی، مصرف دخانیات کنترل شود.

این مساله اتفاقا تنها با دخالت دولت قابل اجراست و قوانین مصوب مجلس نیز این اجازه را به دولت می دهد که شرکت دخانیات را محدود کند. قانون جامع کنترل دخانیات در کشور ما مصوب سال 1385 است. این قانون مفاد تاثیر گذاری درخصوص کنترل مواد دخانی از جمله ممنوعیت مصرف این مواد در اماکن عمومی، ممنوعیت عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی، ممنوعیت فروش مواد دخانی به افراد زیر 18 سال، افزایش قیمت مواد دخانی و مالیات این محصولات و ممنوعیت فروش محصولات دخانی به صورت فله ای، باز یا نخی دارد که متاسفانه در اجرای این مفاد سرعت و نظارت دقیق وجود ندارد.

اجرای دقیق این قوانین دست کم سبب می شود اگر سیگاری ها سیگار را ترک نمی کنند، سیگار مجبور به ترک آنها شود.