آرشیو شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۵۰۸۷
توسعه
۶

رئیس مرکز آمار ایران: تعریف بیکاری از دولت هفتم رایج بوده است

رئیس مرکز آمار ایران گفت: تعریف مفهوم بیکاری از دولت هفتم در کشور رایج بوده و طی این مدت همواره نرخ بیکاری بر اساس تعریف یک ساعت کار در هفته محاسبه شده است.

عادل آذر با بیان این که مبنای محاسبه نرخ بیکاری بر اساس تعریف سازمان بین المللی کار است، اظهار داشت: بر اساس تعریف یادشده، هر فردی که در هفته یک ساعت کار کند و بتواند درآمدی کسب کند، شاغل محسوب می شود. آذر تصریح کرد: بر اساس همین تعریف، نرخ بیکاری در سال 1389 برابر با 2/13درصد و تعداد بیکاران کشور 2/3 میلیون نفر بودند.

وی در ادامه بیان داشت: تعداد بیکاران در سال 1390 براساس همان تعریف به 8/2 میلیون نفر کاهش یافتند. به گفته آذر، هر ساله مرکز آمار ایران در فصول مختلف سال اطلاعات نیروی کار را جمع آوری می کند. چارچوب جمع آوری اطلاعات و آمار در کشور بر اساس استانداردهای سازمان ملل است. وی بیان داشت: مرکز آمار ایران تنها اطلاعات و آمار را جمع آوری می کند و در اختیار نهادهای مختلف برای برنامه ریزی قرار می دهد. رئیس مرکز آمار ایران در پایان تاکید کرد: مرکز آمار ایران اطلاعات و آمار را تحلیل و تفسیر نمی کند بلکه فقط به جمع آوری و ارائه آنها با روش های علمی اقدام می کند.