|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق91/3/23: درباره سينماي نوآر
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3364
سه شنبه 23 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 1551 23/3/91 > صفحه 14 (كتاب) > متن
 
      


درباره سينماي نوآر


نويسنده: سهراب كريمي

به صورت عام مي توان گفت مطالعات سينمايي و نظريه فيلم به ميانجي نشانه شناسي، روانكاوي، فلسفه، انسان شناسي و ديگر رشته هاي علوم انساني به كمك «هنر سينما» مي آيند تا به درك معناي فيلم و گاه به بسط و گسترش آنها كمك كنند.
    از اين رو مطالعات سينمايي در ايران نه تنها براي علاقه مندان و مخاطبان سينما حوزه بسيار جذابي است بلكه علاقه مندان انديشه انتقادي غرب نيز با ترجمه آثار و مقالات نظريه پردازان و فيلسوفاني چون اسلاوي ژيژك، رولان بارت، ژاك دريدا و... در اين سال ها به اين حوزه علاقه مند شده اند.
    در همين راستا انتشارات «مينوي خرد» كتابي را روانه بازار كرده است به نام «سايه هاي نوآر». اين كتاب شامل 10 مقاله است از فردريك جيمسن، اسلاوي ژيژك، جوآن كوپژك، مانتيا دياوارا، مارك ورنه و... به ويراستاري جوآن كوپژك. خانم كوپژك نظريه پرداز و روانكاو لاكاني معاصر و استاد دانشگاه بافالوي آمريكاست.
    ويراستاري فارسي و ترجمه مقالات كوپژك در اين مجموعه را «مازيار اسلامي» به عهده داشته است. همچنين مترجماني چون: صالح نجفي، ايمان گنجي، نادر فتوره چي، رحمان بوذري، امير احمدي آريان و... عهده دار ترجمه باقي مقالات اين كتاب بوده اند. اين كتاب به نقد و تحليل يكي از بحث برانگيزترين مفاهيم سينما كه همان «فيلم نوآر» است مي پردازد. در مقدمه كتاب، نوشته ويراستار مجموعه، خوآن كوپژك آمده است:
    «در اين مقالات نمي توان اجماع كامل و دقيق درباره فيلم نوآر پيدا كرد. در حالي كه به نظر مي رسد برخي از اين مقالات تاييديه و تكيه گاه خود را در بحث هاي ديگران مي جويند، با اين حال ادعاهايي خلاف آن نيز گاه مورد توجه قرار مي گيرند. هر مقاله موضوع را از چشم انداز متفاوتي بررسي مي كند. آنچه همه اين مقالات را به هم پيوند مي زند نوعي برداشت پرمايه از اهميت ژانر و ضرورت نظريه پردازي مجدد آن است.»
     اولين مقاله اين مجموعه نوشته مارك ورنه است. نويسنده در اين مقاله كه «فيلم نوآر در آستانه زوال» نام دارد، نظريه هاي اوليه كه استوار بر سبك شناسي روايي-بصري فيلم نوآر است و اين فيلم ها را به ميانجي «فضاي متاثر از رمان هاي خشن و سرد كارآگاهي»، «پرداخت هاي تصويري اكسپرسيونيستي» و... تعريف مي كند را به چالش مي كشد. مقالات «چندلر سيناپسي» نوشته فردريك جيمسن و «تعصب غريب: كورنل وولريچ و شهر متروكه دهه 40» نوشته ديويد ريد و جين ال واكر با نقد و بررسي ادبيات داستاني نوآر و همچنين منابع و ريشه هاي اجتماعي آنها، خواننده را با موضوعات مهمي از جمله ادبيات شهري، وضعيت سياسي-اجتماعي آمريكا در دهه هاي 40، 50 و... آشنا مي كنند. البته بايد اشاره كرد هر كدام از اين دو مقاله روش هاي متفاوتي در نگرش به اين موضوعات را بر گزيده اند.
    همچنين مقاله چهارم به قلم جنت برگ استورم به ميانجي فيلم «گاردنياي آبي» اثر فريتز لانگ، سركوب جنسي و سانسور را به عنوان دو عنصر مكمل هم در جامعه آمريكاي آن سال ها مورد بررسي قرار مي دهد. اين مقاله «معماي گارنياي آبي» نام دارد.
    «فيلم نوآر و زنان» به دنبال زير سوال بردن گرايشي است كه براساس آن نوآر همواره قالبي مردمحور توصيف مي شود. اليزابت كاوي در قسمتي از مقاله خود به اين نكته اشاره مي كند كه جانبداري مردمحور توجيهي انتقادي دارد اما همچنان زنان را به چشم شخصيت هايي مي بيند كه جايگاه كم اهميت تري را اشغال كرده اند.
    مقاله ويراستار اين كتاب، جوان كوپژك، با اين مساله آغاز مي شود: در تحليل نهايي، اعداد چه نسبت و پيوندي با كشف و امور كارآگاهي دارد؟ كوپژك در مقاله خود به نام «فضاي خصوصي و فيلم نوآر» مي كوشد درباره اين موضوع استدلال كند كه: نظام خنثي و راكد اجتماع و مبادله نمادين كه جهان كلاسيك را تاييد كرده بود جايش را در فيلم نوآر به جهاني مي دهد كه سرشار از كيف و لذت است. همچنين در چهار مقاله پاياني كتاب، نويسندگان كوشيده اند كه با نگرش هاي انتقادي به بررسي فيلم هايي از دهه هاي 80 و90 كه نوعي از بازسازي نوآر كلاسيك يا حاصل ادغام نوآر با ژانرهاي علمي تخيلي بوده اند، بپردازند. به همين منظور، اسلاوي ژيژك در مقاله «شيئي كه فكر مي كند: پيش زمينه كانتي سوژه نوآر» قصد تبيين مولفه هاي تعيين كننده اي را كه باعث احياي فيلم نوآر در دهه 80 شد، دارد.
    فرد فيل نيز با نگاهي به دو فيلم موفق دهه هاي 80 و 90، مخمل آبي و ترميناتور2، مي خواهد نشان دهد كه چگونه خانه و خانواده در هر دو فيلم بي ثبات و نوآريزه مي شوند. اين مقاله «خانه آتش گرفته» نام دارد.
    همچنين مقاله «نوآر سياهان» نقدي را در پيش مي گيرد كه دربردارنده شرح و توصيف آن دسته از فيلم هايي است كه يا درباره سياهان است يا توسط كارگردانان سياهپوست ساخته شده است. نويسنده اين مقاله مانتيا دياوارا است.
    «چرخش دموكراسي: در باب نوآر بي خانمان ها» آخرين مقاله اين كتاب است. دين مكانل، نويسنده اين مقاله، در پي آن است تا از ميان تصاوير فيلم نوآر وضعيت بي خانمان آمريكايي را مورد بررسي قرار دهد. در پايان بايد به اين نكته اشاره كرد كه تك تك مقالات اين كتاب حاوي مطالب بسيار عميق و در عين حال گسترده اي هستند كه همين امر مطالعه اين كتاب را براي منتقدان، دانشجويان و علاقه مندان سينما، بسيار ضروري مي كند. همچنين مخاطبان علوم انساني از خواندن اين كتاب بهره بسيار خواهند برد.
    درباره سينماي نوآر
    


 روزنامه شرق، شماره 1551 به تاريخ 23/3/91، صفحه 14 (كتاب)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 488 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله آموزه هاي قرآني
متن مطالب شماره 28 (پياپي 53)، پاييز و زمستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است