آرشیو پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۱، شماره ۲۰۲۴۳
دانش و پژوهش
۷

جای خالی قارچ در سبد غذای ایرانی

قارچ های خوراکی که یکی از ارزشمندترین مواد غذایی هستند، از بخشهای فراموش شده و مغفول مانده سبد غذایی بسیاری از ایرانی ها محسوب می شوند و به جایگاه واقعی خود در تغذیه ایرانی ها نرسیده اند.

به گزارش مهر، قارچ های خوراکی به عنوان یکی از ارزشمندترین مواد غذایی در کل دنیا مطرح هستند و خوردن آنها فواید قابل توجهی برای سلامتی افراد دارد.

قارچ های خوراکی با دارا بودن انواع ویتامین ها و پروتئین قابل هضم و نداشتن کلسترول مضر، در جهان به عنوان یکی از منابع غذایی بسیار مهم به شمار می روند.

این قارچ ها یکی از بهترین محصولات کشاورزی هستند که توانایی تامین پروتئین مورد نیاز بدن انسان و در برخی موارد، قابلیت جایگزینی گوشت را دارند که این امر بر اهمیت این محصول می افزاید.

قارچ دارای خواصی از قبیل تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از ابتلابه آلزایمر و پیری و تقویت استخوانها است که همه این موارد، قارچ های خوراکی را به محصولاتی بسیار مفید برای بدن و سلامتی تبدیل کرده اند.

نگاهی به مصرف سرانه این محصول در جهان و کشورهای توسعه یافته ومقایسه آن با کشور ما نشان می دهد که قارچ های خوراکی هنوز نتوانسته اند جای کافی در سبد غذایی ایرانی ها پیدا کنند.

مصرف سرانه قارچ خوراکی در ایران، فاصله زیادی با متوسط مصرف این محصول در کشورهای توسعه یافته دارد به این ترتیب که مصرف سرانه این محصولات در کشورهای توسعه یافته، چندین برابر ایران است.

ناآشنایی با خصوصیات قارچهای خوراکی در ایران موجب شده تا این محصول به عنوان یک منبع غذایی اصلی، جایگاه واقعی خود را در سبد مصرف خانواده های ایرانی نداشته باشد.

این در حالی است که در حال حاضر، قیمت قارچ های خوراکی در مقایسه با انواع گوشت، چندان بالانیست اما به رغم این امر، قارچ خوراکی بخش ناچیزی از سبد غذایی ایرانی ها را تشکیل می دهد.