آرشیو سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۱، شماره ۱۵۷۳
علم
۸

سپاسگزاری جهانیان از کوشش های پروفسور «ساموئل رهبر»

خلاقیتی پنهان در فروتنی

1- پروفسور «رهبر» جایزه دستاوردهای علمی جاودانه انجمن دیابت آمریکا را دریافت کرده است و در سال 1996 به عنوان عضو افتخاری انجمن دیابت اروپا (EASD) و پژوهشگر برتر دیابت برگزیده شد. در معرفی شخصیت پژوهشی او در مجله دیابتولوجیا چنین آمده است: «ساموئل یک شخصیت دانشگاهی شگفت انگیز، بخشنده، کوشا و پرکار، درستکار و نیک کردار است. او دارای خلاقیت واقعی است که گاهی فروتنی اش، آن را پوشیده می دارد.»

2- پروفسور «رهبر» همواره به عنوان یکی از مفاخر آزمایشگاه پژوهشی «City of Hope» مورد توجه بوده است. در همایشی که به نشانه سپاسگزاری از کوشش های او برگزار شد، تصویر چهره او را در آلبوم نام آوران دستاوردهای علمی گنجاندند و همین بنیاد پژوهشی کتابی درباره کشف مهم پروفسور «رهبر» و اثر آن بر پیشرفت های بالینی منتشر کرده است.

3- پروفسور «ریچارد روکو» از دانشگاه سانفرانسیسکو در کتابی با عنوان مقاله های برجسته شیمی بالینی، 39 مقاله را به عنوان مقاله های برجسته سده بیستم میلادی برگزیده که مقاله پروفسور «رهبر» با عنوان An abnormal hemoglobin in red cells of diabetics (هموگلوبین غیرعادی در گلبول های قرمز بیماران دیابتی) یکی از آنهاست. در پیشگفتار این کتاب آمده است: «مقاله هایی که در این کتاب معرفی می شوند، نقاط عطف مهم و تابلوهای راهنما برای پیشرفت شیمی بالینی در سده بیستم میلادی هستند.»

4- پروفسور «لوتر توماس» از آلمان و پروفسور «سابین پوشر» از سوییس در کتابی که درباره تاریخ تشخیص آزمایشگاهی نوشته اند، دگرگونی های انقلابی را که در تشخیص آزمایشگاه رخ داده است، از بررسی ساده ادرار در گذشته تا بررسی های دقیق امروزی برشمرده اند که کشف مهم پروفسور «رهبر» درباره هموگلوبین قندی در بیماران دیابتی در صفحه 54 آن آمده است.