|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق91/4/20: بر فراز ديوارها
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3471
چهار شنبه 19 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 1573 20/4/91 > صفحه 9 (موسيقي) > متن
 
      


بر فراز ديوارها
نگاهي به موسيقي راك به مناسبت سالمرگ «سيد برت» بنيانگذار گروه «پينك فلويد»

نويسنده: عليرضا اميرحاجبي

پايان جنگ جهاني دوم، خود يك آغاز بود؛ آغازي بر تعاريفي كاملاجديد بر پايه ديدگاه هاي فلسفي، نيمه فلسفي و حتي غيرفلسفي شرق. اين تعاريف خود را در حوزه هاي فرهنگي و هنري، همچنين اجتماعي بيشتر نشان مي داد يا به زبان ديگر، بسترهاي فرهنگي و اجتماعي آمادگي بيشتري براي جذب اين تعاريف داشتند. نهضت هاي متنوع و زودگذر نقاشي و موسيقي مانند نيروي عظيمي در حال تغيير دادن الگوهاي مسلط بر جامعه بودند؛ به ميان آمدن تكنولوژي در هنر به خصوص در موسيقي. اين خواست براي «تغيير»، شكلي پويا تر نيز به خود گرفت. به اين معني كه هم موسيقيدانان تمايل شديدي به توليد اصوات و خلق آهنگ هاي غيرمعمول داشتند و هم صنعت الكتريك و سپس الكترونيك هر روز در پي ابداعي جديد در حوزه ادوات و آلات موسيقي بود. اين اشتياق يك بازار به شدت منطقي و متعادل به وجود آورد. عرضه و تقاضا در اين زمينه به شكلي فشرده باعث شد تا رقابت ها معني جديدي در عرصه موسيقي پيدا كند. اما از سويي ديگر رويدادهاي مهم پس از جنگ در سطح اجتماعي و سياسي باعث شد تا موسيقي در كنار بسياري از رسانه هاي ديگر، آوردگاهي باشد براي به چالش كشيدن وضع موجود. گروه ها و موسيقيدانان مهمي از اين زمين ناهموار اما حاصلخيز سر برآوردند. اشعار و ترانه هاي اجتماعي و سياسي در دهه هاي 50 و 60 ميلادي بازار موسيقي را به تصرف خود در آورده بود. همه اعتراض داشتند. اما اعتراض به چه چيز؟ دقيقا معلوم نبود. هر چيز مي توانست تبديل به بهانه اي براي مخالفت شود از حقوق حيوانات و گياهان گرفته تا جنگ ويتنام و كره يا آموزش و پرورش در مدارس و دانشگاه ها. در اين بين موسيقي راك به دلايل كاملاخاصي سردمدار اين اعتراضات بود. اولين و مهم ترين دليل، ارتباط مستقيم موسيقي راك با مخاطبانش بود. هر كنسرت راك نه تنها جايي براي گوش دادن به اشعار و اصوات نامعمول بود بلكه بالاتر از آن به محلي تبديل شد براي اعتراضات متنوع و البته در نهايت پا در هوا. گروه هايي چون «دورز» (درها) يا «پينك فلويد» در صدر گروه هايي قرار گرفتند كه با پرخاشجويي فراواني سعي بر اثبات عدم فضاي آزاد در جوامع غربي از جمله آمريكا و بريتانيا داشتند. موسيقيدانان و نوازندگان چيره دستي چون «جيمي هندريكس» و «فرانك زاپا» نيز پا به ميدان گذاشته بودند و با نقد تندوتيزي عملكرد سياستمداران آمريكايي را از دم تيغ مي گذراندند. دولتمداران هم چاره اي جز چسباندن مارك هايي چون «ولگردها» يا «اوباش» به اين هنرمندان نداشتند. موج هيپي گري از اواسط دهه 60 ميلادي به عنوان الگويي عام مورد توجه جوانان قرار گرفت. تمايلي براي زندگي آزاد و لاابالي بدون درك و احساس كمي مسووليت. اين الگو در بافت موسيقي راك نيز تنيده شده بود. دفاع از آزادي به عنوان يك جمله اگزيستانسياليستي جذابيت هاي خاصي داشت تا به آن حد كه فيلسوفاني چون فوكو و بارت يا سارتر نه با نظريات بلكه با كنش جمعي اعتراض هم آوا شدند و به دفاع از جنبش هاي اجتماعي دهه 60 پرداختند؛ بي خبر از آنكه خود اين اعتراضات نوعي حركت معكوس بود؛ كنش هايي كه به جهان ثابت مي كرد دموكراسي و ليبراليسم تا چه حد به جوانان اجازه آنارشي مي دهد و از چه صبر و تحملي برخوردار است. با فروكش كردن موج هيپي گرايي كه سري در هندوايسم و پايي در نيمچه فلسفه هاي نهيليستي داشت، تمامي آن شور و هيجان موسيقي راك نيز به سردي گراييد. در دهه 80 نه از آلبوم هايي چون «ديوار» و «سوي تاريك ماه» خبري بود و نه از كنسرت هاي بزرگي چون وود استاك. چرا همه چيز به سردي گراييد؟ ژان بودريار در مواجهه با سوالي مشابه در زمينه چرايي خاموش شدن شعله هاي جنبش ماه مي 68، گفته بود كه ماجرا تمام شد چون دانشگاه ها تعطيل شد و دانشجويان به لب دريا رفتند تا آفتاب بگيرند. اما در اين ميان موسيقي راك ميراثي از خود برجاي گذاشت كه تا به امروز نيز مورد توجه موسيقيدانان قرار گرفته است. وقتي در اواخر دهه 80 رويداد بزرگي چون فروپاشي ديوار برلين تبديل به نماد و بشارت نابودي كمونيسم در جهان شد بار ديگر نگاه ها به گروهي افتاد كه سال ها پيش جوانان را به شكلي عام تشويق به نابودي ديوارهايي انتزاعي كرده بودند. هفتم جولاي سالروز مرگ سيد برت بنيانگذار پينك فلويد است كه تنها چهار آلبوم را در كنار دوستان خود به بازار ارايه داد. تاثير برت پس از جدايي از گروه نيز همچنان بر محتواي آثار پينك فلويد استيلاداشت. اما هنوز جهان در محاصره ديوارهاست.
    بر فراز ديوارها / نگاهي به موسيقي راك به مناسبت سالمرگ «سيد برت» بنيانگذار گروه «پينك فلويد»
    


 روزنامه شرق، شماره 1573 به تاريخ 20/4/91، صفحه 9 (موسيقي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 105 بار
    



آثار ديگري از "عليرضا اميرحاجبي"

  ستايش درخت ايراني / رويدادي براي تمامي فصول
عليرضا اميرحاجبي، شرق 16/4/97
مشاهده متن    
  لبخند بزن هنرمند / درباره پوستر جشنواره سي و ششم تئاتر فجر
عليرضا اميرحاجبي، شرق 27/10/96
مشاهده متن    
  سنگ هايي براي عبور / كوتاه درباره نمايشگاه نسترن صفايي در پروژه هاي آران
عليرضا اميرحاجبي، شرق 18/2/96
مشاهده متن    
  سرزمين فيل ها / گذري در رمان «هياهوي زمان» اثر جولين بارنز
عليرضا اميرحاجبي، شرق 19/8/95
مشاهده متن    
  غنچه هاي خواب / نگاهي به كتاب «گال گال گالري» مجموعه مقالات زنده ياد كريم امامي درباره هنر معاصر ايران
عليرضا اميرحاجبي، شرق 12/8/95
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
پژوهش نامه نظم و امنيت انتظامي
متن مطالب شماره 1 (پياپي 45)، بهار 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است