|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق91/4/20: چكامه نكبت
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3471
چهار شنبه 19 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 1573 20/4/91 > صفحه 10 (سينماي جهان) > متن
 
      


چكامه نكبت
نگاهي به فيلم «وحشي ها»

نويسنده: جاستين چانگ
منبع: ورايتي

اليور استون، فيلمساز قديمي كه شهرت خوبي هم ندارد و با «وحشي ها» بار ديگر به ميدان آمده است، اين بار به خوبي مورد استقبال قرار خواهد گرفت. اين اثر پرانرژي (و خشن) كه بعد از مدتي وقفه توسط كارگردان-فيلمنامه نويس ساخته شده تند، نيشدار، پر و پيمان و دربردارنده انواع گوناگون خلافكاران است. داستان درباره دو جوان كشت كار ماري جوآنا، شاهزاده محبوب اهل اورنج كانتي و باند خلافكاران مكزيكي، به چكامه اي درباره زندگي نكبت بار بدل مي شود. يك «ژول و ژيم» را همراه با انفجار و خونريزي تصور كنيد تا نيمي از آنچه هست، به دست تان بيايد. حتي با آنكه فيلم داراي درجه R محصول شركت يونيورسال پيكچرز از گزندگي رمان آتشين دن وينسلو مي كاهد، باز هم پر از تنش است. «وحشي ها» احتمالامدت كوتاهي در بالاي جدول فروش اكران عمومي آمريكا مي ماند ولي براي مدتي طولاني تر در جايگاه هاي حاشيه اي اين جدول باقي خواهد ماند.
    رمان جنجالي سال 2010 دن وينسلو، يك داستان طنز پر از كنايه از مواد مخدر، قتل و هرگونه فساد، انگار براي استون نوشته شده بود؛ طوري كه بعد از نشر به سرعت به دست او رسيد تا آن را بسازد. پس از آنكه اين كارگردان يك رشته فيلم هاي سياسي و به دور از خشونت ساخت كه از طبيعت او به دور بودند («مركز تجارت جهاني»، «دبليو.»، «وال استريت: پول هرگز نمي خوابد») «وحشي ها» بي كم و كاست همان چيزي بود كه او مي خواست؛ انفجاري خشن از انرژي سينمايي كه به واسطه شرارت جان تازه اي مي گيرد و به دليل آنكه خودش را چندان جدي نمي گيرد، سرزنده است.
    فيلم پر از زيبارويان و خلافكاران بي رحم است و از صحنه هاي داراي طنز تلخ و پرتنش پر شده است. چنين معجون پر از خون و كثيفي به مذاق همه خوش نمي آيد. همين مساله در مورد حشيش درجه يك واردشده از افغانستان كه توسط بن (آرون جانسون) و شريك دمدمي مزاجش، چن (تايلور كيچ) توزيع مي شود، صدق مي كند. بن يك آدم صلح طلب و دوستدار طبيعت است، و چن يك سرباز سابق نيروي دريايي است كه وقتي طرف مقابلش كثيف بازي مي كند، از مقابله به مثل نمي هراسد.
    اين ولگردان سواحل لاگونا نه تنها در يك تجارت موفق شريك هستند بلكه يك دوست مشترك، افيليا مشهور به O نيز دارند. افيليا (بليك لايولي) فقط به خريد كردن، حشيش كشيدن و خوشحال نگه داشتن دوستانش علاقه دارد. چند ديالوگ او تماشاگر را در بهت مي گذارد. با اين حال فيلمنامه تقريبا دشوار (نوشته شده توسط سالرانو، استون و وينسلو) خود را ملزم مي كند كه اين شخصيت ها كمي جدي گرفته شوند و از هجو و شوخي سوزاننده اي كه رمان را تبديل به يك نابودگر فرهنگ مرفه اورنج كانتي تبديل كرد، بكاهند.
    وقتي بن و چن پيشنهاد نماينده گانگسترهاي محله باجاي كاليفرنيا را براي فروش مواد مخدر قوي رد مي كنند، فيلمبرداري روياگونه دن ميندل از ساحل در صحنه هاي اول به سرعت رنگ مي بازد. خيلي زود افيليا ربوده و به مكزيك برده و در اردوگاهي نظامي زنداني مي شود كه ملكه النا (سلما هايك)، رييس خلافكاران، و معاون بي رحمش لادو (بنيتسيو دل تورو) آن را اداره مي كنند. اين سيرك انساني توسط همكار خوش پوش لادو (دميان بيشير) و يك مامور مبارزه با مواد مخدر فاسد (جان تراولتا، كه با افتخار مدل موي جديدش را نشان مي دهد) تكميل مي شود كه هردو نفر در هماهنگي با منطق اخلاقي واژگونه فيلم، بيش از حد تصور قابل همدردي نشان داده شده اند. داستان در مواردي به شيفتگي افرادي از فرهنگ هاي مختلف نسبت به يكديگر اشاره دارد –گرچه بيشتر آن نامعقول به نظر مي رسد- و اين هنگامي است كه دو جوان خودشيفته، پوچ گرا ولي بسيار باهوش به مكزيك مي روند. بقيه داستان با تيراندازي ها، ضربه هاي چاقو و چند انفجار به موقع پيش مي رود، انگار اين مسابقه اي است براي دو طرف تا نشان بدهند كدام يك از آنها بيشتر برازنده عنوان فيلم است. با وجود خشونت لحظه به لحظه، فيلم از منبع اصلي اش (رمان) لطيف تر است، زيرا روايت فيلسوفانه و نرم افيليا و پايان پليسي معماگونه اش زهر فيلم را گرفته است. «وحشي ها» اگرچه موفق نشده است به شدت رمان ماخذ آن هجوآميز باشد اما لذت هاي ديگري به تماشاگر مي دهد؛ از وابستگي هاي دروني، حس خطر بيش از حد و نقش آفريني هاي گروهي كه صرف نظر از احساس مان نسبت به شخصيت ها، حس همدلي تماشاگرها را برمي انگيزد. به اين علت كه در نگارش فيلمنامه طوري به شخصيت هاي بن، چن و افيليا پرداخته شده كه گويي از مرحله پرت هستند؛ نشانه هايي از هوش و ذكاوت كه گاه به گاه نشان مي دهند مثل كشف و شهود به نظر مي رسند. بايد اذعان كرد كه كيچ كار زيادي جز بازي نقش يك آدم آماده به كشتن را ندارد و لايولي قبل از اينكه در صحنه هاي نهايي وارد مبارزه شود، نقش يك زن ضعيف كه بايد بقيه نجاتش بدهند را بازي مي كند. فقط جانسون باقي مي ماند كه بايد بار دراماتيك صحنه را به دوش بكشد و اتفاقات نااميدكننده، بن را از يك صلح طلب پخمه به يك مرد مصمم آماده به كار تبديل مي كند. كسي كه فيلم را بيشتر از همه در جنب و جوش نگه مي دارد، شخصيت نفرت انگيز لادو با بازي دل تورو است كه حتي وقتي در حال شليك به زانوهاي افراد نيست، باز هم به شدت مرعوب كننده است. هايك كه با گذاشتن يك كلاه گيس به كلئوپاترا شبيه شده، پس از مدت ها بالاخره در يك نقش جاندار بازي كرده است. او نقش يك رييس مقتدر ولي آسيب پذير را بازي مي كند كه خيلي ها را قرباني كرده است تا در قلمرو خود اقتدارش را حفظ كند.
    برخلاف تصور يا انتظار، فيلم از نظر سبك آنقدر بي در و پيكر نيست. هر چند پالت رنگي تند و تيز فيلم بعضي وقت ها به تكرنگ فيد مي شود تا تلاش كند نوعي حس شاعرانه را انتقال دهد. ميندل با فيلمبرداري وايداسكرين با لنزهاي آنامورفيك 35 ميلي متري موفق شده است تا تصويري داغ و پرتب و تاب را كه مناسب لوكيشن ها (ماليبو، لس آنجلس و اورنج كانتي) است، خلق كند و طراحي صحنه توماس واث نيز تضاد زندگي طبقه مرفه در يك سوي مرز و طبقه فقير طرف جنوبي آن را به تصوير كشيده است.
    چكامه نكبت / نگاهي به فيلم «وحشي ها»
    


 روزنامه شرق، شماره 1573 به تاريخ 20/4/91، صفحه 10 (سينماي جهان)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 190 بار
    



آثار ديگري از "جاستين چانگ"

  تلف شدن عمر يك نسل / نگاهي به فيلم «روزي كه او مي رسد»
جاستين چانگ، شرق 3/2/91
مشاهده متن    
  روياي تب آلود / نگاهي به فيلم «سوراخ كليد»
جاستين چانگ، شرق 22/1/91
مشاهده متن    
  جنگ خيزان، زخم پنهان / نگاهي به فيلم «گُل هاي جنگ»
جاستين چانگ، شرق 6/10/90
مشاهده متن    
  سطحي و اتو كشيده / نگاهي به فيلم «بانو»، تازه ترين اثر لوك بسون
جاستين چانگ، شرق 16/9/90
مشاهده متن    
  فرويد و دوستان / درباره فيلم «روش خطرناك» ساخته ديويد كراننبرگ
جاستين چانگ، اعتماد 12/7/90
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه پژوهش هاي حقوق تطبيقي عدل و انصاف
متن مطالب شماره 4، بهار 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است