|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق91/4/20: تاريخ مختصر هنرهاي تجسمي
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3471
چهار شنبه 19 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 1573 20/4/91 > صفحه 12 (تجسمي) > متن
 
      


تاريخ مختصر هنرهاي تجسمي
هنرمندان تجسمي در گفت وگو با «شرق» از نمايشگاه «صد اثر صد هنرمند» در گالري گلستان مي گويند

نويسنده: مريم آموسا

بيست و يكمين نمايشگاه صد اثر صد هنرمند كه از نهم تيرماه با 200 اثر از 185 هنرمند نقاش و مجسمه ساز پيشكسوت و جوان در گالري «گلستان» افتتاح شده تا 28 تيرماه ادامه دارد. در هفته نخست برپايي اش با فروش 72 اثر از هنرمنداني چون سهراب سپهري، فريده لاشايي، پروانه اعتمادي، محمد احصايي، فرامرز پيلارام، اردشير محصص، محمدعلي ترقي جاه، بهرام دبيري، صادق تبريزي، علي اكبر صادقي و نصرالله افجه اي به فروش 82 ميليون توماني رسيد. همچنين «شمس الدين غازي» با فروش 9 مجسمه بالاترين ركورد فروش اثر هنري در اين نمايشگاه را به خود اختصاص داد. آثار ارايه شده در اين نمايشگاه كه قديمي ترين نمايشگاه آثار تجسمي در سه دهه اخير است از 200هزارتا 25 ميليون تومان قيمت گذاري شده است. گران قيمت ترين اثر اين مجموعه يك نقاشي كوچك از سهراب سپهري بود كه در روز نخست به فروش رفت.
    
    كلانتري: حضور در اين نمايشگاه هيجان انگيز است
    «پرويز كلانتري» كه يك اثرش در اين نمايشگاه در كنار نقاشي آبرنگ دخترش «نگار كلانتري» به نمايش و فروش گذاشته شده، درباره اهميت نمايشگاه صد اثر صد هنرمند مي گويد: « من همواره طرفدار بخش خصوصي براي برگزاري برنامه هاي فرهنگي و هنري هستم و اين روزها بسيار خوشحال هستم كه بخش خصوصي خيلي خوب توانسته است كه در عرضه و ارايه هنرهاي تجسمي موفق عمل كند و از موفق ترين نمايشگاه هاي فروش آثار تجسمي كه در چند ماه اخير برگزار شد، مي توانم به نمايشگاه هفت نگاه و نمايشگاه صد اثر صد هنرمند اشاره كنم. وي يكي از رمزهاي موفقيت و تداوم برگزاري صد اثر صد هنرمند را توانايي بالاي «ليلي گلستان» مي داند و مي گويد: «ليلي گلستان همواره انتخاب هاي خوبي مي كند و با اين انتخاب ها همواره مي تواند مخاطبان بسياري را به سمت گالري گلستان بكشد. گلستان با برپايي نمايشگاه صد اثر صد هنرمند چراغي را براي هنرهاي تجسمي ايران روشن كرده است كه اميدوارم اين چراغ هميشه روشن باشد او براي برپايي اين نمايشگاه هر سال بدون هرگونه غرض ورزي آثار هنرمندان را در هر جايگاهي كه باشند بررسي مي كند و بهترين ها را بدون غرض ورزي هاي شخصي انتخاب و به نمايش و فروش مي گذارد.»
    اين نقاش پيشكسوت با بيان اين مطلب كه ليلي گلستان با برپايي نمايشگاه صد اثر صد هنرمند همواره نقاشان و مجسمه سازان خوبي را كه تاكنون فرصت ارايه اثر در گالري را پيدا نكرده اند كشف و معرفي مي كند، افزود: گلستان پس از برپايي اين نمايشگاه جوانان را رها نمي كند و با برگزاري نمايشگاه انفرادي براي اين جوان ها از آنها حمايت مي كند.
    كلانتري با بيان اين مطلب كه نمايشگاه صد اثر صد هنرمند همواره براي او با هيجان همراه بوده است گفت: شايد براي شما اين حرف من عجيب باشد اما براي من به عنوان هنرمندي كه در سطح بين المللي شناخته شده ام و آثارم مشتري خاص خودشان را در سراسر دنيا دارند، حضور در اين نمايشگاه بسيار هيجان انگيز است چراكه اين نمايشگاه فرصت مغتنمي است كه كارهاي من و هم نسلانم در كنار جوان ترها به نمايش گذاشته شود و اين تفاوت ها مشخص شود. مثلادر اين دوره از نمايشگاه يك نقاشي من در كنار نقاشي دخترم با تفاوت 60 سال سابقه كار به نمايش گذاشته شده است و اين براي خود من خيلي جذاب است. وي افزود: از ديگر ويژگي هاي خوب نمايشگاه صد اثر صد هنرمند قيمت مناسب آثار و اندازه كارهاست كه متناسب با زندگي آپارتمان نشيني است. در حال حاضر بيشتر هنرمندان نه تنها در داخل كشور بلكه هنرمندان خارجي نيز گرايش به ارايه كارهاي بزرگ دارند. خود من نيز بيشتر نقاشي هايم در سايز و اندازه بزرگ است و چنين آثاري قابليت اين را ندارند كه بتوان آنها را روي ديوارهاي پذيرايي يك آپارتمان 70 متري نصب كرد اما برپايي اين نمايشگاه با توجه به اينكه قريب 200 اثر كوچك در كنار هم روي ديوار مي روند، فرصتي را فراهم مي كند كه هم هنرمندان به ارايه اثر هنري در اندازه كوچك فكر كند و هم مخاطب به راحتي بتواند با توجه به سليقه اش يك اثر هنري خريداري كند. كلانتري درباره گران ترين اثري كه در اين نمايشگاه به فروش رفت كه همچون چند دوره قبل يك نقاشي كوچك از سهراب سپهري بود گفت: «ارايه دو اثر از سهراب سپهري در اين نمايشگاه يكي از اتفاقات مهم هنر تجسمي ايران است و به اعتبار اين نمايشگاه مي افزايد. خيلي خوشحالم كه سهراب سپهري نه تنها در عرصه نقاشي بلكه در عرصه شعرهم توانسته است به جايگاه و مقام واقعي خود برسد. متاسفانه برخي از شاعران از جمله شاملو در زمان حيات سهراب سپهري آنچنان براي شعر او فضا را متشنج كرده بودند كه حتي اين موضوع روي نقاشي هايش نيز تاثير مي گذاشت.
    وي افزود: اما اين اتفاق بسيار فرخنده اي است كه در سه دهه اخير به مرور زمان، آثار سهراب سپهري هم در عرصه نقاشي و هم در عرصه شعر به جايگاه واقعي خودش رسيده است و اين روزها نه تنها در نمايشگاه هاي داخلي بلكه در نمايشگاه هايي كه در سطح بين المللي برگزار مي شود، آثارش در شمار گران ترين آثار قرار گرفته و به فروش مي رسد.
    
    چشم اندازي از هنر معاصر ايران
    «علي اكبر صادقي» هم كه همواره در نمايشگاه صد اثر صد هنرمند حضور داشته است، درباره استقبال اش از اين نمايشگاه مي گويد: «نمايشگاه صد اثر صد هنرمند يكي از مهم ترين نمايشگاه هاي ارايه و فروش نقاشي و مجسمه در سه دهه اخير بوده است و همواره از من براي شركت در اين نمايشگاه دعوت شده است. حتي اگر خودم نيز در اين نمايشگاه شركت نكنم مجموعه داراني كه در اين سال ها اثري از من خريده اند، زمينه حضور من را در اين نمايشگاه فراهم مي كنند كما اينكه من امسال در دومين روز برپايي اين نمايشگاه از حضور يك اثرم در اين نمايشگاه باخبر شدم.»وي افزود: اگر بخواهيم صادق باشيم هنرهاي تجسمي در كنار هنرهاي ديگر كمتر مورد توجه مردم قرار گرفته است اما در سال هاي اخير برپايي نمايشگاه هايي همچون صد اثر صد هنرمند فضايي را فراهم كرده كه مردم به راحتي با جمع بزرگي از هنرمندان تجسمي در يك مجموعه بزرگ آشنا شوند و با توجه به تنوع كارها بهترين كاري را كه با توجه به بودجه شان مي پسندند خريداري كنند.
    به گفته علي اكبر صادقي برپايي نمايشگاه صد اثر صد هنرمند همواره فرصت مناسبي است تا چشم اندازي از هنرمعاصر ما را پيش روي مان بگذارد. چون در اين نمايشگاه بدون هيچ مرزبندي كارهاي هنرمندان جوان و پيشكسوت در كنار هم قرار مي گيرند ما مي توانيم هم از تحولات اخير هنر تجسمي باخبر شويم و هم خودمان را در مقام مقايسه با جوان ترها قرار بدهيم.
    
    چماني: سطح آثار برخي جوان ها پايين است
    «وحيد چماني» از هنرمندان جوان و اتفاقا جاافتاده عرصه نقاشي است كه در سال هاي اخير همواره آثارش در حراج ها با قيمت مناسبي به فروش رفته و نمايشگاه هاي متعددي هم در داخل و خارج از كشور برپا كرده است. او درباره نمايشگاه صد اثر صد هنرمند مي گويد: «براي نخستين بار است كه من به اين نمايشگاه مي آيم و تاكنون نه خودم اطلاعات دقيقي درباره چگونگي حضور در اين نمايشگاه داشته ام و نه از من دعوت شده كه در اين نمايشگاه حضور داشته باشم.»
     وي افزود: با اينكه فضاي گالري گلستان كوچك است و كارها در كنار هم چيده شده اند و عملابيننده امكان و شرايط اين را ندارد كه بيشتر روي يك كار تمركز كند، اما در كنار هم قرارگرفتن اين كارها بسيار خوب است چون گوشه اي از هنرتجسمي ايران به ويژه نقاشي را به ما نشان مي دهد. البته با توجه به اينكه بيشتر هنرمندان در سال هاي اخير گرايش به ارايه نقاشي هايشان در اندازه بزرگ دارند، بي شك بخش عمده كارهايي كه در اين نمايشگاه حداقل از پيشكسوت ها كه حالااسم و رسم و مشتري خاص خودشان را پيدا كرده اند به نمايش گذاشته مي شود از جمله آثار سال هاي دور آنها است كه البته شايد از جنبه هايي هم خوب باشد چراكه ما مي توانيم آثاري را در اين نمايشگاه ببينيم كه درجاي ديگري امكان ديدنش نيست.
    وي البته معتقد است كه بايد براي انتخاب اثر براي راه يابي به اين نمايشگاه، سخت گيري بيشتري اعمال شود چراكه در ميان آثار جوان ترها آثاري به چشم مي خورد كه در سطح بسيار پاييني قرار دارند و همين موضوع اعتبار اين نمايشگاه را پايين مي آورد.
    به گفته وحيد چماني فكر و ايده ليلي گلستان براي برپايي اين نمايشگاه بسيار خوب است و اي كاش چند گالري ديگرهم با او همراه مي شدند و هر سال اين نمايشگاه را در فضاي بزرگ تري و با كارهاي بيشتري برگزار مي كردند.
    وي درباره ويژگي خاص نمايشگاه صد اثر صد هنرمند كه اثر هنري در آن به صورت قسطي افروخته مي شود، گفت: به نظرمن اين كار جذابيتي ندارد اما بي شك براي كسي كه دلش مي خواهد يك اثر هنري اصل در خانه اش داشته باشد از جذابيت برخوردار است.
    چماني با اشاره به چشم انداز هنرمندان تجسمي ايران در خارج از كشور مي گويد: «با اينكه در سال هاي اخير با برگزاري حراجي هاي منطقه، اتفاق خوبي براي معرفي و ارايه آثار هنرمندان ايراني در خارج از كشور افتاده است اما متاسفانه برخي از اين آثار از مسير واقعي به اين حراجي ها راه نمي يابند و عملااين موضوع موجب مي شود كه آثار واقعي نتوانند به اين حراجي ها راه پيدا كنند و قيمت گذاري ها هم متناسب با واقعيت ها نيست. اين حراجي ها عملافضايي را به وجود مي آورند كه يك اثر تبديل به يك برند بشود و عملاقيمت آثار يك هنرمند را بالاببرند و اين موضوع موجب شده كه برخي از افراد هم كه تنها به فكر ارزش افزوده اين آثار هستند جذب هنرهاي تجسمي بشوند و برپايي نمايشگاه هايي چون صد اثر و صد هنرمند براي اين گروه از افراد فرصت مغتنمي است تا اثر هنري بخرند و از همين كانال ها با قيمت افزوده بالايي به فروش برسانند.
    
    جوان گرايي در صد اثر صد هنرمند
    «اميد حيدري» نقاش جواني كه در سه دوره گذشته در نمايشگاه صد اثر صد هنرمند حضور داشته است، درباره حضورش در اين دوره در مقايسه با سال هاي گذشته عنوان مي كند: «به نظر من جوان گرايي خاصي در اين دوره نمايشگاه صد اثر صد هنرمند اتفاق افتاده است و بي شك خانم گلستان از اين موضوع هدف خاصي را دنبال مي كند. در دو دوره گذشته شاهد ارايه آثار هنري بيشتري از هنرمندان پيشكسوت بوديم اما در اين دوره پيشكسوت ها جاي خود را به جوان تر ها داده اند و همين موضوع هم موجب شده كه برخلاف دوره هاي قبل كارها با قيمت پايين تري به فروش برسند و كارهايي هم كه در اين دوره به نمايشگاه راه پيدا كرده اند در مقايسه با سال هاي گذشته پايين تر قيمت گذاري شده اند.»
     «امير سقراطي» نقاش و منتقد هنري كه براي سومين سال پياپي است در اين نمايشگاه حضور دارد، مي گويد: «به نظر من نمايشگاه صد اثر صد هنرمند بهترين و مهم ترين نمايشگاه فروش آثار تجسمي است كه اتفاقا به صورت خصوصي برگزار مي شود. البته نمايشگاه از گذشته تا فردا كه از سوي گالري دي برپا مي شود هم شان نمايشگاه صد اثر است.» وي ادامه مي دهد: نمايشگاه صد اثر صد هنرمند با توجه به اينكه در فضاي كوچكي برپا مي شود امكان و شرايط اين را فراهم مي كند كه آثار كوچك هنرمندان به نمايش گذاشته شود همچنين با گوشه چشمي به آثار پيشكسوتان و بزرگان هنر تجسمي ايران موجب مي شودكه آثاري ازهنرمنداني همچون پيلارام، نيكزاد نجومي، محصص و زنده رودي كه امكان ديدن آثارشان در هيچ نمايشگاهي وجود ندارد در معرض ديد علاقه مندان قرار بگيرد. اين منتقد هنري مي گويد: مي توان به جرات گفت كه نمايشگاه صد اثر صد هنرمند از جمله نمايشگاه هايي است كه خانم گلستان در آن بدون بخل و كينه آثار تجسمي را انتخاب و براي فروش ارايه مي كند و براي او فقط كار خوب مهم است. اين موضوع موجب نمي شود كه جوان ترها در اين نمايشگاه ناديده گرفته شوند.
    
    حضور 19 مجسمه ساز
     «شمس الدين غازي» مجسمه ساز و نقاشي كه در بيست ويكمين دوره نمايشگاه صد اثر صد هنرمند پرفروش ترين هنرمند بود و با 9 اثر ركورد فروش اين نمايشگاه را زد، مي گويد: «من براي چهارمين دوره پياپي است كه در نمايشگاه صد اثر شركت مي كنم و اين نمايشگاه همواره با استقبال خوب طرفداران هنر تجسمي برپا مي شود و خيلي از مجموعه داران چون به انتخاب ها و معرفي هاي خانم گلستان اعتقاد دارند، بخشي از خريد سالانه خود را معطوف به اين نمايشگاه مي كنند و اين خيلي خوب است چون هم كارهاي جوان ترها ديده مي شود و هم شرايطي فراهم مي شود كه هنرمندي كه تا به امروز نمايشگاه انفرادي نگذاشته است، بتواند نمايشگاه انفرادي بگذارد. غازي ادامه داد: بخش عمده مجسمه سازان آثارشان را در اكسپوهاي مجسمه ارايه مي كنند و چون بيشتر مشتريان نمايشگاه صد اثر صد هنرمند را مجموعه داران تشكيل مي دهند، آنها هم ترجيح مي دهند اثري را خريداري كنند كه از دوام بيشتري برخوردار باشد. وي درباره حضور كمرنگ مجسمه سازان در اين نمايشگاه گفت: نسبت به سال هاي گذشته اين دوره نمايشگاه با استقبال خوب مجسمه سازان روبه رو شد و شاهد حضور 19 مجسمه ساز در اين نمايشگاه بوديم و در اين نمايشگاه تنها 9 مجسمه از آثار خود من به فروش رفت. با توجه به اينكه بيشتر مجسمه سازان مجسمه هايشان را در اندازه بزرگ مي سازند يا از موادي كه كمتر دوام دارند مي سازند، و مردم بيشتر ترجيح مي دهند مجسمه اي را خريداري كنند كه قدرت مانايي بيشتري داشته باشد عملاتعداد مجسمه سازاني كه مي توانند در اين نمايشگاه كار ارايه كنند، كمتر مي شود.
    
    گلستان: از هيچ هنرمندي دعوت نكرده ام
     «ليلي گلستان» هم درباره انتخاب و قيمت گذاري آثار براي بيست و يكمين دوره نمايشگاه صد اثر صد هنرمند گفت: انتخاب اثر براي اين نمايشگاه بسيار كار دشواري است چون اين نمايشگاه با تداومش توانسته نظر بسياري را نسبت به خودش جلب كند و همين موضوع موجب مي شود كه از چند ماه مانده به نمايشگاه، سي دي هاي بسياري براي من از سوي هنرمندان ارسال شود تا از ميان آنها بتوانم مجموعه اي را براي نمايش و فروش انتخاب كنم. وي افزود: در هر دوره زماني كه مي خواهم آثار راه يافته به نمايشگاه را انتخاب كنم، در كنار خوشحالي براي پيشرفت هنر تجسمي ايران، اندوهي هم در جان من رسوخ مي كند كه امكان اين را ندارم كه همه آثاري كه به دستم مي رسد را به نمايش بگذارم چراكه واقعا كار هنرمندان ما در عرصه تجسمي بي نظير است و من بسيار خوشحالم که توانسته ايم تا اين حد در اين حوزه پيشرفت كنيم و اي كاش شرايطي فراهم شود كه بشود همه اين آثار را به نمايش گذاشت. گلستان ادامه داد: اين نمايشگاه در 21 دوره خود به خوبي توانسته جاي خود را در ميان علاقه مندانش پيدا كند و براي برپايي آن، من از هيچ هنرمندي دعوت نكرده ام و همه خودشان نسبت به اين نمايشگاه اقبال نشان مي دهند. همواره اين نمايشگاه در مرداد و تيرماه برگزار مي شد اما امسال اين نمايشگاه را يك ماه پيش از ماه رمضان برپا كردم.
    
    تاريخ مختصر هنرهاي تجسمي / هنرمندان تجسمي در گفت وگو با «شرق» از نمايشگاه «صد اثر صد هنرمند» در گالري گلستان مي گويند
    


 روزنامه شرق، شماره 1573 به تاريخ 20/4/91، صفحه 12 (تجسمي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 192 بار
    



آثار ديگري از "مريم آموسا"

  بزرگ ترين استاد من تاريخ هنر است / گزارشي از نمايشگاه «رنگ و رينگ»
مريم آموسا، اعتماد 21/1/97
مشاهده متن    
  مهرداد محب علي در گفت و گو با «شرق»: شاهد عيني نقاشي هايم
مريم آموسا، شرق 25/12/95
مشاهده متن    
  وداع با پيشكسوت نقاشي خودآموخته / درباره حسن قائمي كه 12 فروردين درگذشت
مريم آموسا، ايران 15/1/95
مشاهده متن    
  عكاسان شهيد در «جشن تصوير سال» تجليل مي شوند
مريم آموسا، ايران 29/11/94
مشاهده متن    
  درمبخش: هنرمند امروز جغرافياي خاص ندارد / گالري ثالث با هدف راه اندازي يك جنبش هنري افتتاح مي شود
مريم آموسا، ايران 28/11/94
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه چاپ و نشر
متن مطالب شماره 172، خرداد 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است