آرشیو شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱، شماره ۵۱۲۵
ایران زمین
۱۱

تدوین طرح جامع خودکفایی برنج تا شهریور ماه

ساری - خبرنگار طرح خودکفایی برنج با بازنگری اساسی تا شهریور ماه تدوین می شود.

محمدمهدی کابلی مدیر کل محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در آئین برداشت مکانیزه شالی برنج در روستای غیاثکلابخش دابودشت شهرستان آمل گفت: درطرح های خودکفایی برنج،مراحل کاشت، داشت، برداشت و عرضه آن در بازار و حتی اصلاح ساختار شالیکوبی ها مورد توجه قرار گرفته است. وی با اشاره به جامع و کامل نبودن طرح قبلی ادامه داد: با اجرایی شدن طرح های مختلف طرح خودکفایی برنج، وضعیت تولید مطلوبتر و واردات این محصول به حداقل خواهد رسید.

مدیرکل دفتر محصولات اساسی غلات، حبوبات و نباتات علوفه ای وزارت جهاد کشاورزی به نقش مازندران در تولید برنج کشور اشاره کرد و گفت: مهمترین بحث در افزایش تولید برنج علاوه بر مکانیزاسیون، کشت دوم است. همچنین مدیریت بر نهاده های کشاورزی، اقتصادی بودن تولید و افزایش درآمد تولید کنندگان دراستراتژی کشاورزی بسیار مهم است و زمین کشاورزی به عنوان یک منبع مهم باید حفظ شود.

کابلی به اهمیت ترویج کشاورزی حفاظتی که مبتنی بر حفظ و اصلاح منابع کشاورزی بویژه خاک و رطوبت لازم است اشاره کرد و اظهار داشت: اعتبار کشاورزی حفاظتی افزایش یافته و بزودی به استان ها ابلاغ می شود. در سال گذشته 70 درصد اعتبارات به کشاورزی حفاظتی اختصاص داده شد که در این بخش نیز مازندران موفق عمل کرده است. با گسترش کشاورزی حفاظتی می توان زمان کشت را زودتر از موعد انجام داد. مازندران با تولید سالانه یک میلیون و 350 هزار تن شلتوک، 42 درصد برنج کشور را تامین می کند.