آرشیو شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱، شماره ۵۱۲۵
دین و اندیشه
۱۲

لاریجانی: مقوله حج باید از نظر اقتصاد خرد و کلان مورد توجه قرار گیرد

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نخستین همایش حج و اقتصاد گفت: مسئله حج باید از نظر اقتصاد خرد و کلان مورد توجه قرار گیرد که برخی از این مسائل ممکن است در کوتاه مدت چه در بعد فرهنگی داخل کشور و چه در بعد سیاسی کشورهای اسلامی حل شود.

وی عنوان کرد: حج باید منجر به تحول در انسان و رفتار حاجی بعد از انجام این فریضه متفاوت باشد، در صورتی که اسرار و اعمال حج برای زائران بازگو و بیان شود، حظ و لذت اعمال را درک خواهند کرد و به دالانی برای سیر و سلوک آنان تبدیل خواهد شد.

اقتصاد حج جزئی از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است

حجت الاسلام والمسلمین مجید رضایی، دبیر علمی نخستین همایش حج و زیارت با بیان این که اقتصاد اسلامی جریان اقتصادی حج را در درون خود دارد، گفت: اگر اقتصاد اسلامی در ایران پیاده شود الگوی اسلامی ایرانی را نمایان می سازد و بر اساس آن اقتصاد حج با الگوی اسلامی ایرانی ارتباط پیدا می کند.

وی با بیان این که حج عبادت مالی است که با پرستش خدای متعال عجین و در آن معنویت و امور مادی به گونه بسیار پیچیده و زیبا در هم تنیده است، اظهار کرد: برای انجام مناسک باید در زمان و مکان خاص حاضر شد و در طول اقامت چند روزه در سرزمین وحی اعمال متعددی را به جای آورد، حضور در مکه و مدینه محتاج زاد و راحله مناسب برای سفر به آن دیار است. حجت الاسلام رضایی تاکید کرد: اگر اقتصاد اسلامی در ایران پیاده شود الگوی اسلامی ایرانی را نمایان می سازد و بر اساس آن اقتصاد حج با الگوی اسلامی ایرانی ارتباط پیدا می کند، همچنین از آنجا که کشور در حال پیشرفت است، اقتصاد حج بخشی از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.