آرشیو شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱، شماره ۵۱۲۵
بین الملل
۲۷

38 جنبش و گروه انتخابات پارلمانی اردن را تحریم کردند

اخوان المسلمین اردن و 37 جنبش و گروه دیگر به طور رسمی اعلام کردند، در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت نمی کنند و این انتخابات را تحریم خواهند کرد.

به گزارش شبکه الجزیره، با وجود وعده هایی که ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن برای انجام اصلاحات در قانون انتخابات پارلمانی این کشور داده بود، مجلس شورای اخوان المسلمین اردن با برگزاری نشستی تحریم این انتخابات را تصویب کرد.

در نشست این مجلس که 52 عضو دارد و عالی ترین نهاد تصمیم گیری اخوان المسلمین اردن محسوب می شود، 49 تن از اعضا به تحریم انتخابات رای دادند و اخوان المسلمین اردن به شکل رسمی عدم شرکت خود را در انتخابات پارلمانی این کشور اعلام کرد.

در این نشست که نزدیک به سه ساعت به طول انجامید، اصلاحات انجام شده توسط ملک عبدالله دوم بررسی و این اصلاحات ناکافی دانسته شد.

اخوان المسلمین اردن که قرار بود دو هفته پیش این تصمیم را اعلام کند، به دلیل درخواست پادشاه برای انجام اصلاحات بیشتر در قانون انتخابات از اقدام خود صرف نظر کرده بود اما پس از گذشت دو هفته رهبران این گروه به این نتیجه رسیدند که دور دوم اصلاحات نیز خواسته های آنان را برآورده نمی کند.

این تصمیم اخوان المسلمین یک روز پس از تصمیم 37 جنبش و گروه ملی این کشور اتخاذ شد که اعلام کرده بودند انتخابات را تحریم می کنند.

ناظران تحولات اردن، انتظار دارند در صورتی که دولت بر اجرای انتخابات در موعد مقرر خود اصرار کند، این اقدام اخوان المسلمین و دیگر گروه های سیاسی آشفتگی های گسترده ای را در اردن ایجاد خواهد کرد.

این 37 جنبش و گروه ملی به همراه شخصیت های ملی و اتحادیه ای در بیانیه ای خواستار تشکیل دولتی توافقی انتقالی شدند که قادر به ایجاد اصلاحات فراگیر در قانون اساسی باشد تا با اصلاحات ریشه ای، همه اختیارات به نهادهای قانونی بازگردد و اصل «ملت سرچشمه قدرت است» محقق شود.