آرشیو شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱، شماره ۵۱۲۵
بین الملل
۲۷

درگیری پلیس و معترضان در اسپانیا

گروه بین الملل درگیری بین پلیس و معترضان به سیاست ریاضت اقتصادی دولت اسپانیا که بخش گسترده ای از آنان را معدنچیان تشکیل می دهند، شش زخمی بر جای گذاشت.

در جریان این درگیری که در «پوئرتا دل سول»، میدان مرکزی شهر مادرید، پایتخت اسپانیا رخ داد، ماموران پلیس 9 تن از معترضان را نیز بازداشت کردند.

براساس این گزارش، حدود چهار هزار نفر از فعالان اجتماعی و طرفداران جنبش اعتراضی ضدسرمایه داری موسوم به «15 مه» نیز در این تجمع شرکت داشتند.

حمله پلیس هر چند باعث شد بسیاری از تظاهرکنندگان از میدان پوئرتا دل سول فرار کنند اما شماری از آنها با ماموران امنیتی درگیر شدند که به زخمی شدن 6 معترض و بازداشت 9 نفر آنها از سوی پلیس انجامید.

برخی از تظاهرکنندگان نیز در واکنش به اقدام پلیس، دست به تخریب اموال عمومی زده و سطل های زباله را در خیابان های اطراف آتش زدند.

شماری از معترضان نیز با اجتماع در برابر ساختمان کنگره اسپانیا قصد داشتند نیمه شب از دیوار و حصارهای آهنی آن بالارفته و آنجا را به تصرف خود درآورند که این اقدام آنها با واکنش پلیس خنثی شد.

اسپانیا ماه ها است با بحران شدید اقتصادی روبه رو است و موافقت اتحادیه اروپا با اعطای وامی یکصد میلیارد یورویی به بانک های این کشور نیز به حل آن کمکی نکرده است. معدنچیان هفته ها است با بستن جاده ها و تشکیل اجتماعات اعتراض آمیز در نقاط مختلف اسپانیا با طرح کاهش 63 درصدی یارانه دولتی به شرکت های معدنی مخالفت می کنند زیرا معتقدند اجرای آن موجب ورشکستگی این شرکت ها و بیکاری معدنکاران خواهد شد.