|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق91/5/11: آيت الله سيد محمدباقر خرازي، دبيرکل «حزب الله»: نوبت دولت حزب الله است
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3363
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 1592 11/5/91 > صفحه 10 (سياست) > متن
 
      


آيت الله سيد محمدباقر خرازي، دبيرکل «حزب الله»: نوبت دولت حزب الله است


نويسنده: اعظم ويسمه

به زودي تجمع ميليوني حزب الله در سراسر کشور برگزار مي شود
    به عكاس روزنامه مي گويد يك عكس «شهادت طلبانه» از ما بگير و مي خندد تا لبخند شهادت هم بر لب داشته باشد. از كلاس درس از قم آمده، قبا بر تن دارد و عبايش را در ماشين جا گذاشته است. مي گويد عكس بدون عبا كه نمي شود. مسوول دفترش عبايي پيدا مي كند تا عكس حاج آقا خوب بيفتد. خوش برخورد و خنده رو است. اجازه مي دهد عكاس روزنامه تا آنجا كه دلش مي خواهد عكس بگيرد، در آخر هم با خنده مي گويد: «مي دانم آخوند خوش تيپ پيدا كرده اي.» درست مي گويد خوش تيپ و مرتب است. به شدت اعتقاد به زندگي توام با رفاه و متمول بودن هر حزب اللهي دارد. از مبلمان اتاق مصاحبه هم مي توان اين موضوع را فهميد. دغدغه اش تشكيل دولت حزب الله است. دوره پيش قرار بود كانديداي انتخابات رياست جمهوري شود اما در روزهاي آخر اعلام كرد كه كانديدا نمي شود. علتش را كه مي پرسم مي گويد: «به من گفتند نيا، نپرس چرا و چه كسي گفت نيا اما حجت بر من تمام شد.» براي اين دوره انتخابات اما باز برنامه دارد. مي گويد: «ما اين فرصت را به دولت هاي قبلي داده ايم كه بيايند و بروند و مردم آنها را تجربه كنند اما ديگر نوبت حزب الله است.» به شدت معتقد است مقام رياست جمهوري بايد به روحانيون برگردانده شود تا يك فقيه كار اجرايي را در دست داشته باشد. برادرش «صادق» و عمويش «كمال» دستي در سياست خارجي داشته و ديپلمات بوده اند او اما اهل فقه و حوزه است. حزب الله را يك تشكل سياسي نمي داند اما مي خواهد رييس جمهور شود و مي گويد اگر روزي رييس جمهور شوم، دبيركلي حزب را رها مي كنم. اعتقاد دارد كه افراد اجرايي كشور نبايد فعاليت حزبي داشته باشند اما حزب بايد افراد توانمند براي عهده گرفتن مسووليت هاي حكومت تربيت كند؛ كاري كه حزب الله به گفته او انجام داده و اكنون با نيروهايي كه تربيت كرده «دولت سايه» است كه هيچ وابستگي حكومتي ندارد. منتقد وضع موجود است اما از نظر شرعي بيان انتقادات در اين برهه را جايز نمي داند. آيت الله محمدباقر خرازي، دبيركل حزب الله قرار مصاحبه را در دفتر روزنامه «حزب الله» گذاشت؛ روزنامه اي كه وقتي منتشر شد، گروه ديگري كه خود را «انصار حزب الله» معرفي مي كردند به مخالفت پرداخته و خواستار لغو مجوز آن از وزارت ارشاد شدند. اين درگيري ها و انتقادات تا مدت ها بين اين دو جريان در رسانه ها ادامه داشت. محمدباقر خرازي حزب الله را اهل منطق و فقه مي داند و مي گويد: «اين حزب الله چماق به دست نيست.»
    
    به نظر مي رسد فعاليت هاي حزب الله كمرنگ شده، خبري از حزب الله نيست. اين روزها چه مي كنيد؟
    مجموعه حزب الله مجموعه اي است كه شيوه اش فقاهتي است، بروزش كم است ولي عمقش خيلي زياد است. به هيچ وجه حزب الله در حال حاضر يك جريان ساكت يا غيرفعال نيست. شايد تنها جرياني كه نفوذش تا روستاهاي كشور به صورت جدي رسيده و دولتي و حكومتي نيست، همين جريان حزب الله است.
    
    تشكل حزب الله چه تعداد عضو رسمي در كشور دارد؟
    ما الان 1/5 ميليون عضو رسمي ثبت شده در سراسر كشور از همه اقوام و همه مذاهب داريم. حتي ما در حزب الله ياران مسيحي داريم. نزديك به 60 هزار نيرو يار داريم كه اينها نيروهايي هستند كه كاملاگزينش و تضمين شده اند، هر كدام شان از نظر اجرايي، آموزش ها و اينكه چه مي خواهند كنند، كاملاتربيت شده اند. دوستان من در تشكيلات حزب الله چه در قم و در چه تهران اينها را تفكيك شغلي كردند و دايم با ما در تماس هستند كه جايگاه شان در تشكيلات حزب الله كجاست. طبيعتا كار بسيار سنگيني است و ما يقين داريم كه حتي بسيج هم به هيچ وجه كاركرد حزب الله را ندارد.
    
    خود را با سازمان بسيج مقايسه مي كنيد؟
    خير! بسيج عملكرد و بروز بيروني دارد و بايد هم بيروني باشد چون حاكميتي است. ولي حزب الله بروزش دروني است چون در متن مردم است.
    
    يعني نبايد مردم در جامعه از فعاليت هاي آنها خبري داشته باشند؟
    ما تلاش مي كنيم به صورتي كه خيلي بروز عيني نداشته باشد فعاليت كنيم نه اينكه بخواهيم مخفي باشيم. بيشتر دنبال اين هستيم آن كارهايي كه در نظام بايد بدون جنجال انجام شود را حزب الله انجام دهد. اما در آينده نزديك سايت هاي حزب الله به تعداد 2500 سايت افتتاح مي شود. كارهاي اين سايت ها را انجام داده ايم و هر شهري داراي حزب الله و سايت خبري خواهد بود.
    
    چه كارهايي بدون جنجال بايد انجام شود كه حزب الله به دنبال انجام آن است؟
    كارهاي فكري، كارهاي آموزشي كه جنجال نمي طلبد. كارهايي كه بروزي است، معمولاكارهايي است كه پرهزينه است و چون بودجه حزب الله از خودش است و هيچ گاه دست مان جلوي حكومت و نظام دراز نيست، بنابراين مجبور هستيم طوري كار كنيم كه حداقل هزينه و حداكثر كارايي را داشته باشيم.
    
    الان منابع مالي حزب مشخصا از كجا تامين مي شود؟
    منابع مالي حزب الله از جاهاي گوناگوني تامين مي شود. هم از وجوهات شرعي است، هم از كاركرد خود نيروهاي حزب الله. اخيرا هم وارد حوزه هاي اقتصادي شده ايم كه كاملاشفاف باشد و بتوانيم به نظام كمك كنيم. در راستاي نيازهايي كه نظام دارد.
    
    منظورتان چه كار اقتصادي است؟
    هرگونه كمكي كه بتوانيم به نيروهاي حزب الله از نظر اقتصادي انجام دهيم، انجام مي دهيم. طبيعتا مقداري هم قابل گفتن و انتشار نيست. ولي به هيچ وجه كار دلالي را قبول نداريم. ما سه خط قرمز را براي كارهاي اقتصادي حزب الله ترسيم كرديم؛ يكي اينكه از هرگونه كار دلالي به شدت پرهيز شود. دوم از هرگونه كالايي كه در كشور ايجاد اشتغال نكند و ايجاد تكنولوژي مدرن به روز نكند به شدت پرهيز خواهيم كرد. بعضي قراردادهاي ما قرارداد بسيار سنگيني اند كه تا سال 2050 شركت هاي خارجي را موظف مي كنند تكنولوژي به روز خودشان را در اختيار شبكه هايي كه حزب الله دارد قرار دهند.
    
    پس يعني صرفا فعاليت اقتصادي داخلي هم نيست؟
    خير، ممكن است بين المللي باشد.
    
    با چه كشورهايي؟
    آن را نمي توانيم بگوييم.
    
    و سومين خط قرمز حزب الله براي فعاليت اقتصادي؟
    سومين خط قرمز اينكه ما از هرگونه تخلف قانوني و شرعي به شدت پرهيز مي كنيم. طبيعتا خيلي كارها را نمي توانيم، انجام دهيم و انجام نمي دهيم و تا وقتي من زنده هستم نمي گذارم اين كار انجام شود، از جمله طرح نيروهاي ديگر انقلابي كه دوراني در انقلاب بودند و متاسفانه آلوده شدند. يك سري نيروهاي درون حكومت كه نبايد بعضي كارهاي اقتصادي را انجام مي دادند. هرگز اين كارها را انجام نمي دهيم.
    من الان در همين شرايطي كه با شما صحبت مي كنم به خيلي ها گفتم كه ما مي توانيم توسط خود سرمايه هاي ايراني در دنيا كار كنيم، تا بتوانند فضاي مورد نياز تكنولوژي يا رشد علمي كشور را تامين كنند.
    اينكه ما كشور را تبديل به صحراي كويري كالاهاي خارجي كنيم، هرگز اجازه نخواهم داد؛ چه در تشكيلات حزب الله و چه در دولت حزب الله كه به زودي وارد عمل خواهد شد.
    
    پس حزب الله براي اقتصاد كشور هم برنامه و تئوري دارد؟
    بله، كار جدي هم در اين قضيه كرده ايم. تشكيلات حزب الله يك تشكيلات فرهنگي، اجتماعي است و در مسايل اقتصادي نظام كمك مي كند. يك تئوري ما در حزب الله اين است كه به هيچ وجه اعضاي حزب نبايد فقير باشند چون ما فقر را مساوي با كفر مي دانيم و كفر شيطان است. اگر حزب ما حزب الله است نيروهاي حزب الله هم بايد پولدار باشند. پول براي ما است چون حيات طيبه براي ما است، چه كسي گفته ما بايد فقير باشيم؟ چه كسي گفته ما ثروتمند نباشيم؟ كدام امام ما فقير بود؟ اين تفكر غلطي است كه بگويند حزب الله يعني يك آدمي كه كارگزار ديگران باشد. من هرگز اين حزب الله را قبول ندارم. اين حزب شيطان است. به خاطر همين وقتي اين نيروها دست شان به جايي مي رسد از هركسي درنده تر مي شوند، چون سير نيستند. يكي از مهم ترين كارهايي كه الان در حزب الله دغدغه ذهني من است اين است كه كساني كه در تشكيلات حزب الله هستند اول بايد فعال باشند دوم اينكه در درآمدها كاملاشريك باشند، سوم اينكه سالم زندگي كنند. هنر ما اين است كه ما اقتصاد سالم را تربيت كنيم.
    
    شما حزب الله را يك تشكل فقاهتي توصيف مي كنيد. در حوزه دين چه فعاليت هايي داشته ايد؟
    ما چند كار مهم انجام داده ايم. يكي تدوين مباني جديد ديني بود كه بتواند پابه پاي علم و تكنولوژي پاسخگوي خيلي مسايل باشد. اين به يك تحول عظيم در حوزه تفكر ديني نياز داشت. ما نزديك 25 سال است كه شبانه روز مشغول اين كار هستيم حتي علم اصول فقه جديد ايجاد كرديم، يعني علم اصول موجود حوزه را به عنوان مبنا پذيرفتيم و بر اساس اين يك علم اصول جديد را طراحي كرديم. همه هم بر اساس قرآن و روايت اهل بيت است، هيچ كدامش هم نادرست نيست و كساني كه اين را ديده بودند، گفتند اگر اين عرضه شود ما با يك رنسانس تمام عيار ديني از حوزه قم مواجه مي شويم.
    
    فقهاي خاصي اين مباني جديد حزب الله را ديده و تاييد كرده اند؟
    بله فقهاي زيادي ديده اند. ما در حوزه علميه قم، حوزه اي به نام حوزه اجتهاديه محسنيه ايجاد كرده ايم. اينها كساني هستند كه ابتدا درس خارج شان را مي خوانند و بعد مي آيند در يك دوره فوق تخصصي، دوره هاي سنگين را مي بينند.
    
    اين فقها چه كساني هستند؟
    اجازه بدهيد نام نبرم. فكر نمي كنم ذكر اسامي آنها نياز باشد.
    
    چه تعداد طلبه در حوزه محسنيه داريد؟
    الان 230 نفر از طلبه هاي فاضل در حوزه اجتهاديه محسنيه را جمع كرديم و مورد آموزش قرار داديم. البته نخبگاني هم دارند. 30 نفر نخبگان اصلي هستند كه اينها در آينده، كل تحولات فكري حزب الله را متناسب با افراد حزب الله و جريانات تشكيلاتي و همين طور حكومت بر عهده خواهند گرفت.
    
    چرا به سمت ارايه تفاسير جديد در اين حوزه ها پيش رفتيد؟
    به دليل اينكه احساس كرديم با موجودي فعلي حوزه نمي توانيم پابه پاي مشكلات نظام، علم و تخصص پيش برويم. بايد به سرعت آن لايه دروني محتواي دين را بيرون بريزيم. «يوم تحدث اثقالها» گاهي مي گويند اين «اثقالها» به قيامت مي برد. تمام محتواي درون دين بيرون خواهد ريخت. ما اگر بخواهيم حكومت را اداره كنيم بايد حتما آن محتواي بطني و داخلي را بيرون بريزيم. منتها اين براي مردم قابل تحمل نيست. مثلابه عنوان نمونه آقاي ... به عنوان يكي از ورزشكاران فوتبال كشور كه بسيار هم فرد لايقي است، در جلسه اي پيش من آمد و من از شكل نوع «بسم الله الرحمن الرحيم» براي ايشان تاكتيك فوتبال را درآوردم. ايشان از تعجب گريه كرد و گفت چنين تاكتيكي اصلاوجود خارجي ندارد. ما الان تمام حرف هايمان به صورت مدل رياضي است و خيلي بالاتر از اين حرف داريم. ما اولين كسي بوديم كه در كشور مطرح كرديم كه نظريه انيشتين مربوط به يك مقطعي از مراتب فيزيك است. كه در مقاطع ديگر جوابگو نخواهد بود. ما اين را از نظر فرمولي ثابت كرديم كسي باور نمي كرد.
    يا مثلاپروفسور هاشمي، كسي كه نفر پنجم رياضي جهان است، آمد و وقتي برايش فرمول هاي رياضي را از طريق بسم الله الرحمن الرحيم ثابت كردم گريه كرد، حتي ما فيلمبرداري كرديم. مي گفت من 30 سال در دنيا كار علمي و رياضي كرده ام، اين همه رتبه آورديم ولي همان بسم الله الرحمن الرحيم خودمان را نشناختيم. ما هنوز اين محتواي دروني دين را بيرون نريخته ايم. كسي باور نمي كند ما در حزب الله چه كرده ايم.
    
    در تعريف جريان حزب الله گفتيد يك جريان فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي است. آيا حزب الله اهداف سياسي ندارد؟
    حزب الله اصلاجناح سياسي نيست. حزب الله يك جريان صددرصد فكري است. كار حزب الله همين مباني ديني است. در مرحله دوم ما مباني تخصصي و عمومي حزب الله را داريم كه بايد كاري كنيم كه اين مباني را به صورت رقيق آرام آرام به مردم تزريق كنيم.
    
    اين اقدام چقدر به نظر شما زمان مي برد؟
    ممكن است 50 سال، صد سال طول بكشد اما الان نمي شود مبناي فوق تخصصي را به راحتي عرضه كرد. الان حزب الله نزديك به 700 جلد كتاب براي سطح عموم آماده چاپ كرده، چيزي نزديك به 1300-1200 جلد كتاب هاي تخصصي آماده كرده اما هيچ كدام را منتشر نكرده ايم. منتظر هستيم مباني فوق تخصصي مان تمام شود و به يك حداقل برسد كه خداي ناكرده چيز انحرافي ايجاد نكند. من به شما صريحا مي گويم كه هيچ تشكيلاتي در كشور، حتي مجمع تشخيص مصلحت نظام، حتي سازمان برنامه كشور طرح و برنامه اي كه حزب الله در طرح و آمايش فرهنگي و اجتماعي و عمراني تك تك شهرهاي ايران ايجاد كرده را ايجاد نكردند. ما الان براي تك تك شهرهاي ايران برنامه داريم. طرح آمايش فني اش را آماده كرده ايم. طرح آمايش اجتماعي اش را آماده كرده ايم كه اگر دولت حزب الله تشكيل دهيم يقينا اينها را به كار خواهيم برد.
    
    پس همه اين اقدام ها در نهايت براي تشكيل دولت حزب الله است؟
    البته! روز اولي كه آقاي احمدي نژاد و آقاي خاتمي سر كار آمدند ما به همه آنها اعلام كرديم، اگر مي خواهيد ما در خدمت شما هستيم. منتها اين يك نظام فكري است. شما نمي توانيد يكي را حذف كنيد و يكي را بپذيريد. نه آقاي خاتمي پذيرفتند و نه آقاي احمدي نژاد؛ حتي من رفتم با آقاي پرويز داوودي (معاون اول احمدي نژاد در دولت نهم) صحبت كردم و گفتم من اتاق فكر تئوريك دولت شما را به خصوص در مسايل اقتصادي تشكيل مي دهم و طوري طراحي مي كنم كه مثل بازي شطرنج شما بتوانيد كشور را از نظر اقتصادي بالانس كنيد و كشور را جلو ببريد. آقاي داوودي دو بار با احمدي نژاد صحبت كردند، ولي آقاي احمدي نژاد نپذيرفت.
    
    دليل شان چه بود؟
    يا با تفكر حزب الله آشنا نبودند يا قبول نداشتند. بالاخره ايشان رييس جمهور است و مي گويد دولت من است. اما بعدها متوجه شديم كه من از اولين افرادي بودم كه در همان ماه اول رياست جمهوري به احمدي نژاد انتقاد كردم. وقتي ايشان رييس جمهور شد، من در شوراي شهر سخنراني تندي را عليه ايشان كردم.
    
    آن زمان انتقادتان به چه بود؟
    به همه چيز، علي الخصوص كه ايشان با روحانيت و مرجعيت هيچ گونه تناسبي ندارد. آن موقع هم خيلي صريح و روشن گفته بودم. به خاطر همين هم من معتقد نيستم كه حزب الله فقط حزب است، تعريف مباني عمومي و پايه جامعه است. ما بايد بياييم راي تك تك آحاد جامعه را نسخه ببنديم، همان طور كه خداوند دو ملك براي ما در سمت راست و چپ قرار مي دهد و 24 ساعت شيفت دارند و نظارت مي كنند، نظارت بدون نسخه نمي شود. به اين مي گويند تشكيلات فكري و فرهنگي. متاسفانه ما در كشور چيزي به نام تشكيلات نداريم. ما باند داريم، غالبا اينها باندهاي مافيايي هستند.
    
    يعني به عملكرد احزاب انتقاد داريد؟
    ما چيزي به عنوان حزب در كشور نداريم. موقع انتخابات به قدرت كه مي رسند، يادشان مي رود چه كساني به ما راي دادند. ما دنبال قدرت نيستيم و عكس قضيه هستيم. حوزه هاي ما خيلي كم است. البته به زودي حوزه هايمان قوي خواهد شد. شما در همين دو سه ماه آينده خواهيد ديد كه با يك ميليون نيروي حزب الله من اولين مانور سنگين و همه جانبه حزب الله را راه اندازي خواهم كرد و به همه ثابت خواهم كرد كه تشكيلات حزب الله در كشور چقدر قدرت دارد.
    
    چه مانوري؟
    تجمع كل نيروهاي حزب الله است كه اينها با همديگر از سراسر كشور جمع خواهند شد و به همه ثابت مي كنيم كه قدرت اجتماعي حزب الله را هيچ جرياني ندارد.
    
    در تهران برگزار مي شود؟
    ممكن است.
    
    پس قطعي نيست؟
    چرا، قطعي است.
    
    درخواست مجوز كرديد؟
    ما مجوز نمي خواهيم.
    
    به هرحال تجمع در كشور مساله اي است كه هنوز حل نشده.
    تجمعات سياسي اين چنين است، تجمعات فكري و جرياني كه چنين نيست. در ضمن ما مجوزمان را از جايي كه بايد بگيريم گرفته ايم [خنده].
    
    گفتيد تجمع ميليوني برگزار مي كنيد. حزب الله اعضاي خود را چگونه جذب كرده است؟
    حزب الله از 22سال قبل شروع كرد. ما از بچه هاي مهدكودك شروع كرديم و الان بچه هاي ما به دوره هاي دكترا رسيده اند. الان رتبه اول دانشگاه صنعتي شريف در رشته پتروشيمي و رشته هاي ديگر بچه هاي مدرسه ما هستند و ما همه اينها را جمع كرديم و پشت پرده كاملابا اينها ارتباط داريم.
    
    يعني مدارس خاص حزب الله؟
    بله، مجتمع آموزشي امام هادي(ع) است كه در 10-9 استان كشور اين مدارس (دخترانه و پسرانه) را داريم و به سرعت اينها را افزايش مي دهيم. بحمدالله بعضي از مسوولان كشور كه سال آخر حضورشان در قدرت است با ما خوب تعامل مي كنند. امكانات در اختيار ما قرار مي دهند.
    
    مثلاچه امكاناتي؟
    از آنها زمين گرفتيم. زمين ها وقف خود امام هادي (ع) است. هيچ چيزي در حزب الله تا آنجايي كه مربوط به حوزه حزب الله مي شود (كار به افراد حزب الله ندارم) شخصي نيست. من خودم در حزب الله يك ريال درآمد ندارم.
    
    مخارج زندگي تان از كجا تامين مي شود؟
    زندگي ام از شهريه مي گذرد. تنها كسي هستم كه همسرم فوق تخصص رشته گوارش در كشور دارد. يعني هر دو با هم زندگي مان را تامين مي كنيم. با اينكه ميليون ها و حتي ميلياردها پول دست من مي رسد، حتي يك ريالش به من مربوط نيست. به همه هم گفتم و همه هم مي دانند. حتي اتومبيل زير پاي من مال من نيست. من هيچ چيزي در دنيا ندارم، آن هم به خاطر اينكه دبيركل حزب الله هستم. اگر دبيركل حزب الله نبودم بايد يكي از ثروتمندترين افراد كره زمين بودم. اما نمي خواهم اين كار را بكنم، چون كسي كه در درون رهبري جامعه قرار مي گيرد خودش بايد در حداقل زندگي كند كه نيروهاي حداقلي ناراحت نباشند.
    
    اين با آن تئوري اي كه فرموديد هركس بايد ثروتمند باشد تناقض ندارد؟
    خير. رهبري جامعه در فقر زندگي مي كند. چون اميرالمومنين در فقر زندگي مي كرد، اما معني ندارد كه خودش مال نداشت. ولي اگر هرچه داشت به همه مي داد. اميرالمومنين فقير نبود، ثروتمندي بود كه در زهد زندگي مي كرد. الان خود رهبري معظم انقلاب اگر بخواهد مي تواند اين كار را بكند، ولي زندگي اش كاملافقيرانه است. اما اطرافيان ايشان، فرزندان و وابستگان ايشان، همه بايد زندگي شان را به حداقل ممكن برسانند. حوزه رهبري حزب الله، حوزه دبيركلي حزب الله بايد طوري باشد كه همه نگويند خرازي براي خودش كار مي كند. من هيچ چيز ندارم. براي دبيري بر حزب الله 10 نفر بعد از من هم انتخاب شدند. اگر من بميرم و به شهادت برسم افراد بعدي به طور منظم، تمام طرح و برنامه هاي حزب الله براي حداقل صد سال آينده كاملاتدوين، جلدشده و تايپ شده پيگيري مي کنند. ما حرف داريم چراكه ما فقاهتي هستيم. معمولاويژگي روحانيت اين است كه هميشه حرف شان را به موقع و بجا مي زنند. ما اجازه داديم جريانات سياسي سر كار آمدند و دولت تشكيل دادند تا اگر دولت حزب الله تشكيل شد نگويند ما هم مي توانستيم. اما كار مهمي كه به زودي شروع مي كنيم، حركت هاي امداد اجتماعي است. امداد اجتماعي نه به معناي صدقه. متاسفانه سياست ها در اين دوره بر اساس تكدي گري بود. ما گدايي را به همه مردم ياد داديم و آن را در سياست هاي اقتصادي مان نهادينه كرديم.
    
    پس مخالف سهام عدالت در دولت آقاي احمدي نژاد هستيد؟
    من اصلاموافق نبودم. اگر هم باشد بايد به همه پرداخت شود و همه بايد بتوانند سهم خود را بفروشند و زندگي شان را اداره كنند. اما در واقع اين سيستم صدقه اي بود. ما بن صدقه به مردم داديم. همان موقع هم مخالفت كردم و قبول نكردم. اگر در حوزه سياست بدون اين پشتوانه هاي تئوري بياييم، شكست مي خوريم. آن وقت ما مثل چند جريان سياسي ديگر تاريخ مصرف پيدا مي كنيم و نابود خواهيم شد.
    
    مواضع حزب الله نسبت به سياست هاي فرهنگي در سال هاي اخير چطور است؟
    به نظرم افرادي كه با آنها برخورد مي شود سه گروه هستند. يك گروهي هستند كه معمولاوضع جامعه را به هم مي ريزند. اينها در واقع دنبال اباحه گري هستند و آدم هايي هستند كه تشكيلاتي عمل مي كنند كه به نظر من بايد قاطع با آنها برخورد شود. دوم گروهي هستند كه مي دانند. مثلادر شب معراج، پيغمبر وقتي به معراج رفتند ديدند بعضي از خانم ها را دارند با قيچي قطعه قطعه مي كنند (از زنان امت خود پيغمبر) كه روايت هم هست بعد از اين معراج كه پيغمبر تشريف بردند تا آخر عمر نخنديدند و از حضرت پرسيدند چرا اين طور شد؟ گفتند چون اينها كساني بودند كه بدن هايشان را نامحرم لمس مي كرد. اگر اين را به يك دختر مسلمان بگوييد آيا حاضر است با كسي راحت دست بدهد؟ شما اينها را به مردم گفتيد؟ ما چقدر براي مردم نهادينه كرديم؟ آيا به مردم گفتيم كه نقطه باي بسم الله، اميرالمومنين است؟ شما نماز كه مي خوانيد، نماز ترجمان زندگي اميرالمومنين است. الان شما بگوييد در سوره حمد جاي حضرت ابوالفضل كجاست؟ چند تا از بزرگان ما مي دانند؟ ما كي اين مطالب را براي مردم گفتيم؟ آقاياني كه الان دارند وزارت ارشاد را مي گردانند، اگر اين مسايل بي حجابي است مدل فرهنگي شان كجاست؟ اما ما طراحي كرده ايم.
    
    حزب الله مدل فرهنگي خود را به دولت پيشنهاد داده است؟
    اينها نمي پذيرند. 26سال قبل آقاي دكتر حدادعادل و دكتر نجفي به قم آمدند. من آن موقع براي اينها از روايات با فرمول رياضي 70مدل درآوردم كه هركسي قبل از دوران جنيني بخواهد بچه اي پيدا كند من مدل فرمولش را به او مي دهم. مثلاشما مي گوييد من مي خواهم بچه دار شوم و بچه ام پليس شود، من مدل رياضي اش را به شما مي گويم.
    آقايان نپذيرفتند، يك مدرسه غيرانتفاعي درست كرديم. اولين مدارس قرآن در كشور را ما قبل از آقاي طباطبايي، درست كرديم. من حرفم اين است كه كساني كه الان در جامعه ما بدحجاب هستند ما چه به آنها داديم كه در ازايش مي طلبيم. مثلاصداوسيما، چرا الان تمام نوارهاي مربوط به اوايل انقلاب را مخفي كرده است. چرا نمي آيند به مردم بگويند آن كساني كه جزو منافقين بودند مردم را تكه تكه مي كردند، مي كشتند؛ مگر صداوسيما مصاحبه اينها را ندارد، چرا به نسل دوم و سوم انقلاب نمي گويند؟ چرا اجازه مي دهند نسل دوم و سوم انقلاب خيال كنند در سال 67 بي دليل اعدام كردند. چرا بايد كار به جايي رسد كه توده اي ها بيايند طلبكار ما شوند و ما متهم شويم؟! بنابراين من خانم هايي كه بدحجاب هستند را مقصر نمي دانم، نمي خواهم بگويم بحق دارند اين كار را مي كنند. اما بايد بدانيم چقدر بدهكاريم، چرا ما بايد در كشور بزهكار داشته باشيم؟ چرا روي علت هاي آن كار نمي كنيم؟
    
    چرا اين انتقادها را مطرح نمي كنيد؟ يكي از سوال هاي ما اين است كه چرا تشكل حزب الله سكوت كرده است؟
    ما مي گوييم همه اينها داراي نقاط مثبت هستند و نقاط منفي هم دارند.
    من هيچ وقت مثل آقاي احمدي نژاد فكر نمي كنم كه بگويم همه دولت هاي قبلي خيانت كردند و فقط من درست عمل مي كنم. به نظر من همه دولت هاي بعد از انقلاب به جز دولت اول كه خيلي برايم روشن نيست، بقيه كاركرد مثبت هم داشته اند. من هرگز مطلق فكر نمي كنم. و به خاطر همين هم معتقد هستم دولت حزب الله دولت پيوند خواهد بود و ما همه را جمع خواهيم كرد، اين طور نيست كه دولت حزب الله آقاي احمدي نژاد را حذف كند، يا مثلاتيپ اصلاحات را حذف كنيم. ايران متعلق به همه است و همه بايد حضور داشته باشند.
    
    شما خواستار بازگشت روحانيون به جايگاه رياست جمهوري هستيد. بين يك فرد روحاني و يك فرد غيرروحاني در جايگاه رياست جمهوري چه فرقي وجود دارد؟
    اولاكسي كه روحاني و فقيه باشد، اگر در حوزه اجرا كاربردي باشد، از محتواي دين در حوزه اجرا استفاده مي كند. مثلاآقاي y يا x كه غيرروحاني هستند اگر رييس جمهور شوند، مجبورند كارشناس دين بگذارند، حالابايد ديد كارشناس مي تواند كار را انجام دهد يا نه، كارشناس موضوع را بفهمد يا نفهمد دوم اينكه به او اعتماد داشته باشد يا نداشته باشد سوم اينكه انگيزه اجرا داشته باشد تا آخر پاي اين بايستد.
    وقتي يك فرد غيرروحاني سركار مي آيد، شما چالش داريد، چون دين را نمي شناسد. مثل اينكه من بيايم در حوزه تخصصي گوارش نظر بدهم. يك رييس جمهور خوب كسي است كه دين در اختيارش باشد و بتواند اجرا كند، چون دو روحاني بزرگ كنار هم هستند، اين نكات بسيار مهمي است كه ما در كشور نداشتيم. اگر رييس جمهور آمد و دخالت كرد فقط از بابت اجتهاد خودش مي تواند، عمل كند. اما اگر آقاي احمدي نژاد بخواهد تصرف فراقانوني بكند جايز نيست، اگر بحق هم عمل بكند جايز نيست. مثل اينكه كسي نماز بخواند ولي مقلد نباشد نمازش باطل است.
    نكته ديگر هم اين است كه مردم حرف من آخوند را باور مي كنند. مردم ما مردم خيلي باهوشي هستند. اگر يك روحاني، يا جريان فقاهتي پيدا كنند كه با مردم روراست باشد، كلاه سر مردم نگذارد، حرفش را باور مي كنند.
    
    همين كه رياست جمهوري از طريق ولي فقيه تنفيذ مي شود كافي نيست؟
    خير، چون ولي فقيه ناظر كل است، شما در رياست جمهوري حوزه اجرا مي خواهيد او نمي تواند در حوزه اجرا عمل كند. در حوزه قوه قضاييه هم همين طور است. پس شما بايد در حوزه اجرا هم يك آدم عملياتي بگذاريد كه فقيه باشد و بدون واسطه در يك حوزه بتواند عمل كند. دوم بحث اطميناني است كه مردم نسبت به روحانيت دارند. بنده معتقدم از اول انقلاب تا به حال روحانيت هيچ قدرتي نداشته، با اينكه امام رهبر بوده، مقام معظم رهبري رهبر بوده با صراحت مي گويم هيچ گونه مدخليتي در اين گونه كارها نداشته، با صراحت مي گويم كه روحانيت اصلاحضور اجرايي نداشته است. آقاي هاشمي و آقاي خاتمي هم كه حضور داشتند حضورشان غيرروحاني بود. چون معيار عمامه به سري نبود. آقاي هاشمي اگر حضور داشت، حضور تكنوكرات بود، كار به دين نداشت. مي گفت حوزه دين چه ربطي به حوزه اجرا دارد.
    من مي خواهم بگويم آن عمامه به سرهايي كه حضور داشتند يا حداقل به شرط بودند يا سكولار بودند. بايد اجازه دهند كه يك فقيه با فقاهت اجرايي خودش وارد حوزه اجرا شود. بعد ببينيم آيا روحانيت بدهكار مردم مي شود يا طلبكار مردم. با صراحت مي گويم به هيچ وجه روحانيت مسووليت حكومت را نداشته است، ناظر بر حكومت بوده اما مجري حكومت نبوده است. حزب الله كجا بدهكار مردم بوده؟ حزب الله كجا خودبه خود در قدرت بوده؟ هميشه احزاب چپ و راست به سر كار بودند. در واقع حركت حزب الله يك حركت كودتا عليه جريان سياسي كشور بود. ما اصلاقبول نداريم حزب الله بدهكار است. اين چه بدهكاري است كه الان روحانيت با ماهي 250تومان زندگي مي كند، كسي كه 30 سال در حوزه درس خارج مي دهد. من الان به عنوان كسي كه 18 سال درس خارج مي دهم، شهريه 400 هزار توماني دريافت مي كنم. تازه من بالاترين رتبه درآمد را دارم. ما ناظر هستيم كه بيشتر ندزدند.
    
    موفق هم بوديد؟
    خير، چون وقتي حوزه اجرا از حوزه نظارت جدا باشد اثرش همين خواهد بود.
    
    الان ما چند جريان حزب الله در كشور داريم؟
    مدعي حزب الله خيلي است. منتها آن جرياني كه تقريبا جايگاه ويژه اي در نظام و حاكميت و در بين فقهاي حوزه و حوزه هاي علميه دارد، همين ستاد مركزي حزب الله ما است كه همه قبولش دارند. ما الان از اكثر مراجع تقليد اجازه وجوهات داريم، ما از مرحوم گلپايگاني از مرحوم اراكي اجازه داشتيم. من روزي نيروهايم را به بهشهر فرستادم. آنجا به عنوان حزب الله، به كمر فرزندان من چاقو زدند. اينها حزب الله هستند؟ يا چاقوكش هستند؟ همين ها هستند كه آبروي حزب الله را بردند.
    
    فرق شما با «حزب الله» آقاي الله كرم چيست؟ ما دو جريان حزب الله در كشور داريم؟
    اولاكه اينها بچه هاي انقلاب هستند و به نظام خدمت كردند. به مردم خدمت كردند. خيلي از آنها بچه هاي جنگ هستند، اينها نيروهاي خياباني حزب الله هستند. يك سري از نيروهاي حزب الله، نيروهاي فكري حزب الله هستند، يك سري هم نيروهاي عملياتي حزب الله؛ يك سري از نيرو ها، نيروهايي هستند كه براي حضور اجتماعي و خياباني حزب الله به درد مي خورند. كلاانصار حزب الله فقط منحصر به آقاي الله كرم نيست. آقاي محتشم و دوستان ديگر، بعضي از آنها شاگردهاي من هستند، آنها هم جزيي از ملت هستند، جزيي از انقلاب هستند. منتها تجربيات انقلاب درس خوبي به آنها داده، خدمات خوبي هم كردند. ولي حزب الله يك جريان فقاهتي است، حدود 80 نفر فقيه مسلم در تشكيلات حزب الله هستند. مثل اينكه شما بگوييد رابطه بين روحانيت و جريانات كوچك كشور چيست؟
    
    يعني در شوراي فقاهتي تصميم گيري و اجرايش به بخش ديگر حزب الله سپرده مي شود؟
    ما تا به حال اين برنامه را نداشتيم و اصولامن جور ديگري احساس مي كنم حزب الله بايد در صحنه جامعه حضور داشته باشد.
    
    شما معتقد به اين حضور فيزيكي و خياباني براي جريان خودتان هستيد؟
    حتما هستيم، چون اگر حزب الله حضور خياباني نداشته باشد اصلابه درد نمي خورد. ولي اين مشروط است كه ما از قبل خيلي كارها را كرده باشيم. ما زماني حق طلبكاري داريم كه بدهكاري هايمان را ادا كرده باشيم. نظام هم قانون دارد، به اين قانون بايد عمل كند. بنا نيست كم كاري ها از طريق نيروهاي حزب الله جبران شود. يك جا هست كه نظام توان ندارد، حزب الله وارد عمل مي شود ولي اين ورود براي اين نيست كه نظام در اداره كارهاي عادي خودش هم از نيروهاي حزب الله استفاده كند.
    
    سال 76 به بعد همزمان با دولت آقاي خاتمي در برخي موارد گروه هايي كه خود را حزب اللهي معرفي مي كردند انتقادهايي به قشر دانشجو داشتند و در مواردي كفن پوشان به نشانه اعتراض وارد صحنه شدند. مواضع شما نسبت به اين حركت ها چه بود؟
    شايد آنها بچه هاي انصار بودند كه آن موقع خيلي فعال بودند اما باز نيروهاي حزب الله ايران و نيروهاي ستادي حزب الله اصلاحضور نداشتند و اينها ارتباطي هم به من نداشتند. آقاي خاتمي هم خودشان مي دانستند كه من در اين قضيه هيچ دخالتي نداشتم. من اصولابه تضعيف دولتي كه مورد تنفيذ رهبري قرار گرفته اعتقاد ندارم. معتقدم ضمن اينكه انتقادها بايد فكري باشد، دولت ها تا وقتي كه مورد احترام رهبري نظام هستند، حزب الله هم از رهبري اطاعت مي كند. نظام مي داند كه يك نيروي بسيار قدرتمندي مثل حزب الله در صحنه هست كه نه تنها دولت سايه دارد بلكه كادر بسيار عظيمي از نيروهاي خبره دارد و اين به عنوان پشتوانه بسيار قدرتمندي است. ما به زودي بعضي از واقعيت هاي حزب الله را بروز مي دهيم و به همه ثابت خواهيم كرد كه چقدر قدرت داريم و قدرت ما قدرت مردمي است.
    
    پس در آن سال ها مخالف آنگونه حضور بوديد؟
    من نمي گويم مخالفم چون اصلاارتباطي به من ندارد.
    
    موضع تان نسبت به حضورهاي خياباني و برخوردهايي كه صورت گرفت چه بود؟
    من معتقدم زماني بايد طلبكار باشيم كه بدهكاري مان را ادا كرده باشيم. اگر ما با تئوري هاي غلط مخالف هستيم بايد تئوري هاي صحيح را ارايه كنيم. ما بايد مقابل آن فكر را ارايه كنيم. در مقابل اينكه در كشور ناهنجاري وجود دارد بايد بگوييم براي اين ناهنجاري ها چه كرده ايم كه بتوانيم مشكل را حل كنيم.
    مثلامن روزي با برادرم (صادق) فكر كرديم بودجه اي كه در كل نظام به عنوان بودجه فرهنگي هزينه مي شود چقدر اسراف مي شود. مثلا5/1 ميليون تومان به شما مي دهند كه شما نماز بخوانيد اما نيازي به اين همه دستك و دفتر نيست. غالبا اينها كارهاي تكراري، كارهاي بي محتوا، كارهايي كه اصلاارزش ندارد، انجام مي دهند. البته من معتقدم امر به معروف و نهي از منكر به شدت در كشور تضعيف شده، آن هم به دليل اينكه حزب الله در صحنه اجتماعي تضعيف شد و به سيستم حكومتي رفت.
    
    پس به نظرتان حزب الله در اين سال ها تضعيف شده است؟
    بله؛ تضعيف حزب الله از سه كانال انجام شد. اولاسعي كردند هيچ گاه حزب الله واقعي شكل نگيرد.
    
    چه كساني مخالف شكل گيري حزب الله واقعي بودند؟
    متاسفانه در اين كار همه دخيل بودند. همه مخالف يك جريان فقاهتي از متن حوزه بودند كه بتواند به عنوان يك مكتب علمي تلقي شود. حزب الله مطرح شود و اسم كسي پاي آن نباشد. چپ و راست، انقلابي و غيرانقلابي دخالت داشتند، حتي از خود روحانيت هم حضور داشتند. متاسفانه در خود حوزه هم حركت سنگيني عليه ما مطرح بود. البته ما همه اينها را با سكوت و آقايي رد كرديم ولي هنوز هم ما خباثت هايي در داخل داريم كه اذيت مي كنند. دومين كاري كه كردند اين بود كه رهبران قلابي به عنوان حزب الله مطرح كنند كه هنوز هم دست از اين كار برنداشتند.
    
    به نظرتان هدف از تخريب حزب الله چه بوده؟
    بالاخره جرياناتي كه رقيب ما بودند اينها را تقويت مي كردند، هنوز هم اين كار را مي كنند. چون اينها مي دانند اگر حزب الله قوي شود خيلي از كارهايشان را نبايد انجام دهند. بعد از قضاياي 88 هم دنبال تصرف حزب الله هستند. عجيب اين بود كه بعد از قضاياي فتنه 88 وقتي كه جرياناتي آمدند در صحنه و وجهه شان را در بين مردم از دست دادند، به سمت حزب الله هجوم آوردند چون حزب الله عاقلانه ترين روش را براي برخورد انتخاب كرد. حزب الله هم از نظام دفاعش را كرد، هم از رهبري، هم اينكه در مقابل مردم نايستاد، اين براي خيلي ها غيرقابل تحمل بود.
    بعد از اين مرحله، مرحله سوم نفوذ در حزب الله و تصرف حزب الله را شاهد بوديم. الان بعضي از جاها به شدت دنبال اين هستند كه به هر طريق ممكن حزب الله را از ما بگيرند. ابتدا هم مي آيند به ما پول مي دهند كه ما وسط كار بمانيم يا مثل طلبكارها ما را تهديد مي كردند كه طلب هايشان را از ما اقتضا كنند. جوي در سايت هاي وابسته به خودشان ايجاد كردند كه ما بدهكاريم، حتي با بعضي افرادي كه تماس مي گرفتيم تلفن هاي ما را كنترل مي كردند. با آنها تماس مي گرفتند و آنها را تهديد مي كردند كه با حزب الله همكاري نكنيد. اين اذيت حد ندارد، البته صبر من هم حدي دارد، اگر يك زماني دهنم باز شود، مي گويم اينها از كجا دارند آب مي خورند. حتي اسم آدم هايش را مي دانم. به خاطر همين الان شبكه ماهواره حزب الله را با تمام قوا مي خواهيم راه اندازي كنيم چون صداوسيما هيچ گونه همكاري با حزب الله ندارد.
    
    اجازه تاسيس شبكه خصوصي كه نمي دهند.
    حزب الله خريده است، كارهايش را هم كرده اند. آنهايي هم كه بايد اجازه بدهند، اجازه دادند و نيازي به اجازه دولتي ها ندارد.
    
    از چه كسي اجازه گرفتيد؟
    آن كساني كه شرعا بايد از آنها اجازه بگيريم، آنها به ما اجازه دادند و نياز به اجازه كسي ديگر نداريم. مگر آقاي مكارم كه الان ماهواره دارند از دولت اجازه گرفتند؟ ما هم از همان جايي كه ايشان اجازه گرفتند اجازه گرفتيم يا عدم مخالفت ها را گرفتيم.
    
    در رابطه با اعتراض هايي كه به تشكيل فراكسيون حزب الله در مجلس اشاره داشتيد؛ آقاي الله كرم نسبت به روزنامه حزب الله كه شما منتشر كرديد هم انتقاداتي مطرح كرد و خواستار توقف انتشار روزنامه شد.
    بله چون مي ديدند حزب الله در خط شان نيست. من تا وقتي زنده هستم نمي گذارم اين كار را بكنند.
    
    خوب اينها چه جرياني هستند؟
    جريان مافيايي! اينها همان جريان ضد روحانيت هستند، اينهايي كه از اينكه روحانيت در تشكلي به نام حزب الله كه عنوان ديني هم دارد، متشكل شود، ناراحت هستند. چپ و راست هم در اين قضيه متحد هستند.
    
    ادعاي ارتباط با امام زمان يا مسايل ديني ديگر در اين سال ها از سوي مقامات رسمي هم گاهي مطرح شده اما ما واكنش حزب الله را نديده ايم.
    اشكال ما سر همين كساني است كه اعتقاد ندارند، مثلامي گويند با بدحجابي بايد مبارزه كرد، الان كسي به من بگويد كه در سازمان خودش همسر خودش و دختر خودش اين طور نيست؟ آيا واقعا اين جريان به نتيجه مي رسد؟ هرگز اين طور نيست. چرا شما نمي آييد به مردم بگوييد كه دروغ گفتن حرام است، وقتي دروغ را به مصلحت نظام قبول مي كنيم، در واقع يك تخلف بزرگ ديني را صحيح جلوه داده ايم. اميرالمومنين هيچ وقت نگفت دروغ مي گويم.
    ما نظرمان نسبت به ولايت فقيه يك مقدار بالاتر از نظر ديگران است. من مثل جناح اصلاحات فكر نمي كنم كه مي گويد چه كسي گفته فكر رهبري معظم بايد معيار قرار بگيرد. من يك مقدار بالاتر حرف مي زنم. من نمي گويم ايشان معصوم است، اما مي گويم به عنوان يك آدمي كه گروه عظيمي از كارشناسان با او كار مي كنند، به عنوان يك فوق تخصص مي تواند، حرف بزند و همان طور كه ما در اجتهاد قايل به عالم و اعلم هستيم، نسبت به ايشان هم همين حالت را داريم. سعي مي كنم به عنوان يك كارشناس به او اعتماد كنم.
    
    حزب الله مي خواهد زمينه ظهور را فراهم كند؟
    بله، اما ممكن است براي هزار سال ديگر، وقتي امام زمان بيايد مي گويد از اين بخور و از آن نخور تو ديگر حق نه گفتن و چرا نداري؛ ما در كشور چند نفر را داريم كه حرف امام زمان را قبول كنند؟ امام زمان كه مي آيند خيلي خطرناك است، ما بايد بگوييم امام زمان ظهور نكن چون هنوز به اين حد نرسيديم، باور نداريم كه تو همه چيز را قبول داري. وقتي ما ولي فقيه را به عنوان يك كارشناس قبول نداريم، چطور مي خواهيم امام زمان را قبول كنيم، الان در نظام مشكل ما اين است كه فقط به حقايق ظاهري اكتفا كرديم و از حقايق باطني دين مي ترسيم. ما چقدر اهل بيت را به مردم معرفي كرديم؟ الان من و شما كه با هم حرف مي زنيم، مطمئن باش نفر سوم كه گوش مي كند امام زمان است. قطعا ما در محضر امام زمان هستيم.
    
    آقاي شريف زاده يكي از آقايان روحاني بودند كه با روزنامه شرق مصاحبه داشتند و نظر آقاي مشايي را قبول داشتند. به اعتقاد ايشان بايد وجه مثبت دين را به مردم نشان داد كه به اشاعه دين كمك شود.
    اين غلط است، ما اشاعه دين را فقط در مقام ولايت اهل بيت و ولايت فقيه اعم از رهبري و مرجعيت شان مي بينيم. ولايت امري كه در آن فقيه نباشد اصلاولايت امر نيست. كسي كه مي گويد من امام زمان را قبول دارم ولي آخوند را قبول ندارم، دروغ مي گويد. حضرت كه ظهور كند بزرگ ترين مخالفان حضرت سه گروه هستند. يكي مقدسان، دوم ما آخوندها هستيم و سوم از سادات هستند. ما بايد مردم را به اين سمت بكشانيم، خود مردم هم برمي گردند عليه حضرت، همين مردمي كه مي گويند امام زمان ظهور كند، مي گويند اين بچه فاطمه نيست. حضرت بايد اثبات كند كه من بچه فاطمه هستم. يكي از مهم ترين كارهاي حزب الله اين است كه عارف شيعه را براي مردم بگويد اما نه از موضع ضد روحانيت و ضدفقاهتش. اهل بيت را بايد از طريق فقاهت شناخت. چرا بايد عرفان فقاهتي در جامعه مطرح نباشد و يك مشت عرفان هاي قلابي را به عنوان عرفان هاي مادي مطرح كنند.
    
    به نظرتان با تشكيل دولت حزب الله اين اهداف عملياتي مي شود؟
    برعكس من معتقدم ما بايد اول تشكيلات حزب الله را قوي كنيم. حزب الله در همه خانه ها قرار بگيرد.
    
    زمينه حضور حزب الله چرا در اين سال ها فراهم نشد؟ چرا به خانه ها ورود نكرد؟
    مردم بايد بفهمند اين حزب الله با آن حزب الله چماق به دست فرق مي كند. بفهمند حزب اللهي ابزار قدرت نيست، بلكه ابزار خدمت است. من بارها به همه گفتم كه حزب الله فدايي نظام است. تبعات بين مزدور و فدايي هم در همين است كه در واقع مزدور نظام، پول مي گيرد و حمايت مي كند ولي ممكن است اعتقاد نداشته باشد. من دولتي نيستم، اين را مردم بايد بفهمند، بچه هاي حزب الله بايد بفهمند كه ما از دولت هيچ چيزي نمي خواهيم، من نه از دولت آقاي خامنه اي (رياست جمهوري شان) پولي گرفتم، نه از دولت آقاي هاشمي، نه از دولت آقاي خاتمي و نه از دولت آقاي احمدي نژاد.
    در صحبت تان گفتيد كه دولت حزب الله را دولت سايه مي دانيد. اين به چه معناست؟
    يكي از اشكالاتي كه در نظام هست اين است كه هيچ كسي با تشكيلات در دولت ها نمي آيد، هميشه مي آيند در دولت و تازه مي خواهند تشكيلات درست كنند. ما اگر بخواهيم دولت حزب الله تشكيل دهيم، حداقل 10هزار نيروي جوان مي خواهيم. من در تعريف ساختار دولت حزب الله نوشتم كه اركان نيروي دولت حزب الله بايد جوان هاي 25 تا 30ساله باشند اما نه بي تجربه، اينها بايد يك دوره آموزش ديده باشند. آموزش هاي سنگين اجرايي و عملياتي توسط مشاوران و تمام كساني كه در انقلاب ريش هايشان را سپيد كردند. بايد تيم هاي باهوشي شكل بگيرد و بين آنها رقابت باشد.
    
    اين آموزش ها شامل آموزش هاي نظامي هم مي شود؟
    خير، من به شدت با كارهاي نظامي و اطلاعاتي مخالفم.
    
    آقاي جوانفكر در روزنامه ايران نوشته اند كه نامه اي به دست شان رسيده كه حزب الله او را به ترور تهديد كرده است.
    من اصلاقبول ندارم. اين حرف هاي خود اينهاست. حرف ما منطقي است. نياز به تهديد و ترور ندارد. هدف اصلي تشكيلات حزب الله آدم سازي است. هدف ما كسب قدرت و جايگاه نيست. بعضي ها به من مي گويند چرا در قدرت نمي آييد. من هم گفتم اگر ضرورت پيدا كند مي آيم.
    
    شما در دوره انتخابات قبلي رياست جمهوري مي خواستيد كانديدا شويد؟
    بله، در آخرين لحظات به من گفته شد وارد عرصه نشوم.
    
    به چه دليل؟
    از من نپرسيد چرا؛ اما براي اين دوره انتخابات رياست جمهوري كساني كه مي خواهند كانديدا شوند بايد تعريف ديني از حاكميت و در تمام رده هايشان كارگزاري نظام داشته باشند.
    
    پس اين دوره احتمال كانديداتوري تان وجود دارد؟
    اگر بخواهند، خواهم آمد.
    
    چه كسي بايد بخواهد؟ نياز به تاييديه داريد؟
    من معتقدم مردم بايد انتخاب كنند، نه مسوولان. من در انتخابات هميشه معتقدم كه راي مردم حتي به مصلحت نظام، قابل تضعيف نيست. معتقدم مقبوليت مردم شرط لازم براي پذيرفتن حكومت ديني است پس اگر شما يك راي را كم و زياد كرديد هم ضمان شرعي و هم ضمان ولايي و حاكميتي دارد. به نظر من تعزير هم دارد. كسي حق ندارد بگويد مردم در انتخاب فرد مناسب، نمي فهمند. چطور است كه در اصل انقلاب موقع جنگيدن مردم مي فهمند اما در انتخاب مسوولان نمي فهمند؟
    
    در انتخابات رياست جمهوري دور گذشته شما يك فهرست از كابينه پيشنهادي خود ارايه كرديد. در اين فهرست آقاي احمدي نژاد كانديداي شما براي تصدي وزارت راه بود. هنوز هم آن جايگاه را برايشان مي بينيد؟
    البته يك مقدار بالاتر فكر مي كنم. ايشان عملگراي خوبي است. خدمت زياد كرده. در دولت حزب الله بايد معاونت هاي فوق العاده قوي داشته باشيم. ايشان اگر زرنگ و يك رييس جمهور خوب بود، بايد معاونان و وزراي خودش را از مسوولان بالاتر و قوي تر انتخاب مي كرد.
    
    
    آيت الله سيد محمدباقر خرازي، دبيرکل «حزب الله»: نوبت دولت حزب الله است
    


 روزنامه شرق، شماره 1592 به تاريخ 11/5/91، صفحه 10 (سياست)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 4027 بار
    



آثار ديگري از "اعظم ويسمه"

  دلواپسان مجلس دهم / بررسي تاثير پرونده هسته اي بر انتخابات آينده مجلس
اعظم ويسمه، شرق 2/11/93
مشاهده متن    
  تندروها دنبال چه هستند / نگاهي به دور تازه حملات به دولت «اعتدال»
اعظم ويسمه، شرق 21/2/93
مشاهده متن    
  سيدمهدي طباطبايي در گفت وگو با «شرق»:هدف تندروها؛ تخريب خط امام (ره) است، نه رييس جمهوري
اعظم ويسمه، شرق 18/2/93
مشاهده متن    
  موسوي لاري در گفت وگو با «شرق»:عبور اصلاح طلبان از روحاني؛ روياي اصولگرايان است
اعظم ويسمه، شرق 5/11/92
مشاهده متن    
  رييس مركز بين المللي مطالعات صلح در گفت وگو با «شرق»:برخي با شعارهاي افراطي، خواهان شكست مذاكرات هستند
اعظم ويسمه، شرق 22/10/92
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه پيام آلكان
متن مطالب شماره 21، پاييز و زمستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است