آرشیو پنجشنبه ۱۹ امرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۸۰
صفحه اول
۱

شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها پنجم تا دهم شهریورماه در تهران برگزار می شود

تعطیلی 5 روزه تهران در شهریور

بالاخره همه حرف و حدیث ها در خصوص تعطیلی تهران در زمان برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیر متعهدها با اعلام خبر تعطیلی پنج روزه تهران تمام شد.

رئیس ستاد برگزاری اجلاس غیرمتعهدها گفت: به مناسبت برگزاری این اجلاس، تهران روزهای سه شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه، جمعه و شنبه، هفتم تا یازدهم شهریور، تعطیل است.

علی سعیدلو در پایان جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران افزود: این تصمیم برای برگزاری هر چه آرام تر این اجلاس گرفته شده است.

رئیس ستاد برگزاری اجلاس غیرمتعهدها درباره اقدامات صورت گرفته پیش از برگزاری این اجلاس گفت: کارهای اجرایی و محتوایی انجام شده است و دو سه روز پیش رئیس جمهور از مکان برگزاری اجلاس بازدید کرد.

به گفته او، دعوت نامه برای حدود 120 هیات ارسال شده و وزارت خارجه نیز از طریق سفرای خود این موضوع را پیگیری می کند و تا چند روز آینده مشخص خواهد شد که از هر کشوری در چه سطحی حضور می یابند.

معاون امور بین الملل رئیس جمهور ادامه داد: تاکنون برخی ها از جمله دبیرکل سازمان ملل تمایل خود را برای شرکت در این اجلاس اعلام کرده اند.

بزرگ ترین اجلاس بین المللی در سطح سران که تاکنون به میزبانی ایران برگزار شده است، مربوط به اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی (OIC) است که در سال 1376 در تهران برگزار شد.

در سال 1376 هم روزهای هفدهم تا بیستم آذرماه با مصوبه هیات وزیران به دلیل برگزاری هشتمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، تعطیل اعلام شد.

سازمان همکاری های اسلامی از 56 عضو اصلی و جنبش عدم تعهد از 118 عضو اصلی و حدود 20 عضو ناظر تشکیل شده است.

پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در سال 2009 به میزبانی مصر در شرم الشیخ برگزار شد و هم اکنون مصر ریاست دوره ای آن را برعهده دارد.

با برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در تهران، جمهوری اسلامی ایران برای یک دوره سه ساله ریاست این نهاد بین المللی را که با 118 کشور عضو، بزرگ ترین نهاد بین المللی بعد از سازمان ملل محسوب می شود، برعهده خواهد گرفت.

گفتنی است، پنجم و ششم شهریورماه این اجلاس در سطح کارشناسان، هفتم و هشتم در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو و نهم و دهم شهریورماه در سطح سران کشورها برگزار می شود.