آرشیو چهارشنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۵۱۶۳
میراث فرهنگی
۱۹

مراکش در امان از عثمانی

مراکش یا مغرب کشوری است در شمال غربی آفریقا. مراکش ساحلی طولانی با اقیانوس اطلس دارد که از شمال به جبل الطارق و دریای مدیترانه می رسد. کشور مراکش از سوی خاور با کشور الجزایر، از غرب با اقیانوس اطلس، از جنوب با کشور موریتانی و از شمال با دریای مدیترانه همسایه است.

مراکش در فرآیند تاریخی خود همواره از فرهنگی نسبتا غنی و متنوع برخوردار بوده و هر نقطه آن نیز ضمن وابستگی به این میراث فرهنگی، ویژگی های خاص خود را دارا بوده است. جمعیت این کشور از دو قوم سامی عرب و بربرآمازیغ تشکیل شده که علاوه بر نقاط مشترک از جمله دین اسلام، میراث بر فرهنگ خاص خود هستند. بربرهای مراکش در تشکیل و تداوم فرهنگ و تمدن سازی کشور خود به میزان اعراب شریک بوده اند. از لحاظ تاریخی، مراکش در زمان هارون الرشید از سلطه بغداد خارج شده و تحت تسلط ترکان عثمانی نیز درنیامد. از این رو با حفظ عنصر اسلامی - ملی، بر فرهنگ مراکشی خود تاکید ورزیده است.

مراکش تنها کشور در جهان عرب است که از سوی امپراتوری عثمانی مورد هجوم و تسخیر قرار نگرفت. بطور کلی می توان اذعان داشت که مراکش در مسیر تاریخی خود، از تبادلات فرهنگی با بیگانگان جز آنچه را که خودشان خواسته اند، سرباز زده اند و هویت فرهنگی خویش را در اولویت اول قرار داده اند. مردم مراکش همواره تلاش نموده اند در گذر زمان به سنت های مذهبی ملی خود حتی در پوشیدن لباس سنتی خود، پایبند باشند.

آرامگاه ملک محمد پنجم و ملک حسن دوم، معبد حسان که فقط ستون ها و برج آن باقی مانده است (تور حسان)، شاله، قلعه بازمانده از دوران رم، مدینه (بخش قدیمی شهر رباط)، موزه باستان شناسی، دارالبیضا (کازابلانکا): مسجد حسن دوم که گنجایش 80 هزار نمازگزار را دارد و بر کرانه اقیانوس اطلس ساخته شده است و دو سوم این مسجد روی آب قرار دارد، از جمله مکان های تاریخی و دیدنی کشور مراکش هستند