آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۵۱۶۶
فرهنگ و هنر
۹

رئیس موسسه فرهنگی اکو: ایران قدرت فرهنگی جنبش عدم تعهد را ارتقا می بخشد

رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت: برخی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نیاز فرهنگی مقابله با نظام فرهنگی سلطه را در خود احساس کرده اما قدرت بیان آن را نداشتند، اما ریاست ایران بر جنبش موجب افزایش قدرت این کشورها خواهد شد.

حجت الله ایوبی درباره ظرفیت های فرهنگی جنبش عدم تعهد در مواجهه با نظام فرهنگی سلطه اظهار داشت: ظرفیت های فرهنگی اجلاس جنبش عدم تعهد تا قبل از این که جمهوری اسلامی ایران افتخار میزبانی آن را داشته باشد تا اندازه ای مورد غفلت بود.وی افزود: متاسفانه از زمان آغاز تاسیس جنبش غیرمتعهدها ظرفیت های فرهنگی کشورهای عضو جنبش آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است. رئیس موسسه فرهنگی اکو با بیان این که اکنون که ریاست اجلاس جنبش عدم تعهد به جمهوری اسلامی ایران رسیده است و جمهوری اسلامی ایران پیامش قبل از این که سیاسی و امنیتی باشد؛ فرهنگی و مبتنی بر انقلاب اسلامی است، ابراز امیدواری کرد: ظرفیت های فرهنگی جنبش در راستای مقاومت فرهنگی با نظام فرهنگی نظام سلطه قرار گیرد. امروز نزاع هایی که در صحنه بین الملل صورت می گیرد ناشی از ادعاهای غربی ها بخصوص امریکاست و ادعای آنان در درجه اول فرهنگی و تمدنی است. این مقام مسئول ادامه داد: نکته ای که می تواند تمام کشورهای غیرمتعهد و جهان شرق را در نقطه مشترک هویت ببخشد و دور هم جمع کند، اشتراکات فرهنگی این کشورهاست که همگی سخنگوی تمدن بزرگ هستند و فرهنگ متفاوتی در مواجهه با فرهنگ سلطه غربی دارند. ایوبی گفت: کشورهای عضو غیر متعهد امیدوار هستند که بعد از ریاست ایران بر اجلاس، نیاز فرهنگی کشورهای عضو به عنوان نقطه مشترک و هویت بخش جلوه داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این نیاز فرهنگی مقاومت در مقابل نظام سلطه در دیگر کشورهای عضو وجود دارد، خاطرنشان کرد: این نیاز فرهنگی در کشورهای عضو وجود دارد و خیلی از کشورهای عضو قدرت بیان ندارند و اگر جمهوری اسلامی ایران وارد عرصه فرهنگی شود و این کشورها قدرت بیان نیازهای فرهنگی خود را پیدا کرده بویژه بعد از بیداری اسلامی که در جهان رخ داده است این بیداری بیداری، تمدنی است و اتفاقی که بعد از این بیداری رخ می دهد جهان اسلام و هویت شرق در مقابل تمدن غربی مطرح می کند.ایوبی در پایان گفت: جنبش عدم تعهد در آغاز تولد، منفعل به دنیا آمده است و تبادلات فرهنگی مختلف می تواند این جنبش را زنده کند.