آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۵۱۶۶
دانش
۱۰

جهان شگفت

برندگان جایزه تصاویر برتر علمی «اویرکا 2012» معرفی شدند

مجله معتبر علمی نیوساینتیست همزمان با معرفی برندگان جایزه عکاسی علمی «اویرکا» عکس های برتر این مجموعه را منتشر کرد.

موزه استرالیا با همکاری مجله علمی نیوساینتیست از سال 2007 میلادی جایزه سالانه عکاسی علمی «اویرکا» را بنا نهاده اند و عکاسان برتر بطور مشترک جایزه 180 هزار دلاری را از آن خود می کنند. از بین 56 شرکت کننده راه یافته به مرحله نهایی داوری، «گری گرانیچ»، «اسکات گین»، «جیسون ادوارد»، «پیتر وارد»، «دیمون ویلدر»، «روهان کلیوو»، «مارک تالبو»، «دیوید پاول»، «دیوید آبدو» و «لینه آ راندگرین» به عنوان 10 عکاس برتر علمی 2012 معرفی شدند.

نسل رو به انقراض کبوتر آبی تاجدار

در جهان نوع نادری از کبوتر وجود دارد که به «آبی تاجدار» معروف است. این کبوتر تنها در یک نقطه از جهان زندگی می کند و به خاطر زیبایی منحصر به فردش نسل آن در معرض انقراض قرار دارد.

این کبوتر تنها در یک نقطه از جهان و آن هم در کشور گینه نو در جنوب غربی اقیانوس آرام زندگی می کند و نسل آن در خطر انقراض است. کبوتر آبی تاجدار از بزرگترین کبوترهای جهان به شمار می آید. اندازه بدن این کبوتر به اندازه یک خروس لاری است و طول آن 70 سانتیمتر و وزن آن به 2 کیلوگرم می رسد.

مغز، چقدر در ظرف آزمایشگاه زنده می ماند

یک دانشمند علوم اعصاب دانشگاه نیویورک موفق به ابداع شیوه ای شده که می توان مغز یک خوکچه هندی جوان را برای یک روز کامل کاری در یک مخزن پر از مایعات به شکل زنده نگهداری کرد. دانشمندان تاکنون توانسته اند مغز سگ ها، گربه ها و میمون ها را برای مدت کوتاه به شیوه های مختلف در خارج از بدن این حیوانات به شکل زنده نگهداری کنند اما موفق ترین آماده سازی کل مغز یک پستاندار در اوایل دهه 1980 انجام شده بود. دکتر رودولفو لیناس از مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک و همکارانش برای انجام این کار، حیوان را بیهوش و سینه آن را باز کرده و با تزریق سالین سرد به آئورت صعودی، مغز را خنک کردند.