آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۵۱۶۶
دانش
۱۰

پلاتین استخوان شکسته کودکان پس از جوش خوردن باید خارج شود

عضو هیات مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران با بیان این که در چندین مورد توصیه مبنی بر خارج کردن وسیله کار گذاشته شده در استخوان شکسته نظیر پلاک، پین و میله پس از جوش خوردن وجود دارد، گفت: از جمله مواردی که حتما توصیه می کنیم این وسیله خارج شود در کودکان است، زیرا مشخص نیست در آینده چه شغلی را انتخاب می کنند یا به سمت انجام چه ورزشی متمایل می شوند، ضمن آن که خارج کردن وسیله در زمان بزرگسالی نیز مشکل است.

به گزارش روابط عمومی انجمن جراحان ارتوپدی ایران، دکتر رضا شهریار کامرانی درباره وضعیت بیماران پس از انجام اعمال جراحی ارتوپدی گفت: به طور کلی وسایلی که برای ثابت کردن شکستگی در اندام بیمار کار گذاشته می شود اعم از پین(میخ)، سیم، پلیت(پلاک، صفحه) و میله است. کار گذاشتن این وسایل در اندام بیمار به صورت موقت برای جوش خوردن استخوان شکسته است.

وی افزود: به عبارت دیگر می توان گفت زمانی که یک وسیله وظیفه اش را انجام داد، می تواند از اندام مورد نظر خارج شود. در واقع کاربری وسایلی نظیر میله و پین، ثابت کردن شکستگی ها تا زمان جوش خوردن استخوان است البته جوش خوردن استخوان دارای دو مرحله اولیه و ثانویه است.

عضو هیات مدیره انجمن جراحان ارتوپدی ایران با بیان این که در صورت لزوم می توان وسیله را خارج کرد، گفت: ممکن است بیمار پس از سه ماه به مرکز درمانی مراجعه و پزشک به وی اعلام کند استخوان شکسته اش جوش خورده است، اما خارج کردن آن وسیله را اگر در اندام فوقانی تعبیه شده باشد به یک تا یک سال و نیم آینده و اگر در اندام تحتانی قرار داشته باشد به دو تا دو سال و نیم آینده موکول کند.

بر اساس این گزارش، بیستمین کنگره سالانه انجمن جراحان ارتوپدی ایران از تاریخ 24 تا 28 مهرماه سال جاری در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود و به معرفی جدیدترین روش ها و دستاوردهای علم ارتوپدی می پردازد.