آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۵۱۶۶
ایران زمین
۱۱

پرورش قورباغه برای مصارف صنعتی و کشاورزی

سید مسلم یگانه برای نخستین بار درکشور قورباغه به منظور مصارف صنعتی و مبارزه بیولوژیک با آفات گیاهی در شالیزارها،در آمل پرورش داده می شود که توسعه این طرح نیازمند حمایت مسئولان مربوط است.

رضا شفایی کارشناس مهندسی علوم دام که سابقه 10 ساله درصنعت طیور کشور درکارنامه خود دارد، نخستین مجوز شرعی، قانونی و بهداشتی پرورش قورباغه در ایران را اخذ کرده و سه سال است که روی طرح پرورش قورباغه کار می کند. شفایی در گفت و گو با در خصوص پرورش قورباغه اظهارداشت: قورباغه در امریکا، اروپا و کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا به منظورمصرف خوراک انسان پرورش داده می شود. ولی نگاه ما از پرورش این جانور مصارف صنعتی و دارویی دارد که شامل تهیه چرم از پوست و پودر گوشت از قورباغه برای تامین پروتئین مورد نیاز طیور و آبزیان و تهیه آنتی بیوتیک از آن است. وی افزود:قورباغه همچنین در مبارزه بیولوژیک با آفات گیاهی در شالیزارها نیز کاربرد دارد که این بخش از طرح به رشد سرمایه و درآمد کشاورزان کمک می کند.

این کارشناس مهندسی علوم دام با اشاره به این که این طرح برای نخستین باردرکشور ارائه شده و مسلما با چالش هایی همراه است اضافه کرد: خوشبختانه با درایت آیات عظام و مدیران کارآمد سازمان شیلات و دامپزشکی کشور برخی از مسائل این طرح حل شده است.

شفایی معضل اصلی این طرح در سه سال گذشته را نبود حمایت مستمر از آن عنوان کرد و ادامه داد: در این مدت به رغم معرفی و کارشناسی زمین های منابع ملی مختلف برای این طرح و با وجود دستور اکید استاندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، زمین های مذکور با معضلی به نام معارضین همراه بود که تاکنون نتوانسته ایم زمین مناسبی را برای کار خود اختصاص دهیم. حتی در یک مورد 10هکتار شوره زار را برای جمع آوری آب باران در فصول بارندگی ارائه دادیم که زمین مذکور سرانجام به ساخت هتل اختصاص یافت.

وی با تاکید بر این که این طرح نیاز به حمایت پژوهشی و تجاری سازی دارد،گفت:تاکنون 600 میلیون تومان از جیب خود برای این طرح هزینه کرده ام و با وجود آن که به من قول حمایت داده شده اما تاکنون هیچ سازمان مسئولی از طرح حمایت به عمل نیاورده است.