آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۵۱۶۶
ایران زمین
۱۱

تبدیل بندرعباس به قطب پالایشگاهی کشور

بندرعباس- خبرنگار بندرعباس با وجود داشتن صنایع، منطقه ویژه خلیج فارس و واحدهای پالایشگاهی در حال تبدیل شدن به قطب پالایشگاهی کشور است.

ابراهیم عزیزی استاندار هرمزگان با اعلام این خبرافزود: شرکت پالایش نفت بندرعباس با پالایش روزانه300 هزار بشکه در حال تولید و شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز با ظرفیت روزانه 360 هزار بشکه میعانات گازی با 55درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که مرحله اول آن خرداد ماه سال آینده به بهره برداری می رسد. نماینده عالی دولت در هرمزگان یادآورشد: مقدمات ساخت پالایشگاه هرمز با ظرفیت 270 هزار بشکه در مجاورت شرکت نفت ستاره خلیج فارس فراهم شده است. وی به نقل از کارشناسان وزارت نفت و بویژه مدیران سازنده پالایشگاه ها ابرازداشت: درهیچ کجای جهان امکان فعالیت سه پالایشگاه بزرگ به طور همزمان وجود ندارد. به همین لحاظ بندرعباس با این تعداد پالایشگاه ساخته شده و در دست ساخت و در مجموع باظرفیت 850 هزار بشکه در روز درحال تبدیل شدن به مرکز پالایشگاهی کشور است.

عزیزی اظهارداشت: با توجه به پتانسیل های موجود ازجمله 14جزیره، دو منطقه آزاد، شش منطقه ویژه اقتصادی، بزرگ ترین بندر کانتینری و مسافربری کشور(شهید رجایی و باهنر) و مشرف بودن آن بر تنگه هرمز و آب های آزاد، این استان توانایی جذب سرمایه گذاری های بیشتری در زمینه های مختلف از جمله صنایع انرژی زا، گردشگری و کشاورزی را دارد.

استفاده از اسکله های موجود و اختصاصی برای دریافت نفت خام موردنیاز پالایشگاه بندرعباس، خط لوله خوراک به طول 400کیلومتر و قطر36 اینج برای انتقال روزانه 360 هزار بشکه میعانات گازی تولیدی در پالایشگاه های گازی پارس جنوبی، وجود ذخایر گاز، پالایشگاه نفت گاز قشم و سرخون، خط لوله انتقال مواد نفتی هرمزگان به کرمان وخط صلح و همچنین اسکله های اختصاصی برای صادرات بنزین، سوخت جت، گازوئیل و تجهیزات لازم برای تامین سوخت شناورهای درحال عبور در خلیج فارس و دریای عمان از جمله پتانسیل های هرمزگان و بویژه بندرعباس برای اجرای طرح های پالایشگاهی است.