آرشیو یکشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۵۱۶۶
توسعه
۶

وزیر اقتصاد تاکید کرد: جنبش عدم تعهد در اندیشه تاسیس بانک مشترک

وزیر اقتصاد با اشاره به مباحث اقتصادی مطرح شده در اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: در اجلاس شانزدهم این موضوع مطرح شد که در صورت عدم اصلاح بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول به فکر بانک مشترک و صندوق واقعا بینالمللی پول باشیم.

شمسالدین حسینی در گفتوگو با مهر در خصوص اهمیت برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: این جنبش بعد از سازمان ملل بیشترین اعضا را به لحاظ ملی در بر گرفته است.

وی افزود: انتظار از این جنبش این است که استقلال سیاسی و تلاش برای عدم تعهد به جهان دوقطبی که در سالهای اخیر به تک قطبی گرایش پیدا کرده را اصلاح کنیم و مسائل مختلف که پشتیبان استقلال اقتصادی و یا عدم تعهد سیاسی است تقویت شود. حسینی تصریح کرد: در اجلاس شانزدهم سعی کردیم با استقبالی که سایر کشورها داشتند به مسائل اقتصادی بیشتر بپردازند.

وزیر اقتصاد در خصوص مسائل اقتصادی مورد بحث در این اجلاس نیز گفت: در حوزه اقتصاد هم اگر بپذیریم که بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول حتی سازمان تجارت جهانی نهادهایی هستند که نقش کلیدی دارند باید گفت در سازشی که بین اروپا و امریکا انجام گرفته است مدیرعامل بانک جهانی همیشه از ایالات متحده امریکا و مدیرعامل صندوق بینالمللی پول نیز از اتحادیه اروپا بودند.

وزیر اقتصاد در ادامه افزود: این موضوعات به همراه مدیریت مشترک سیاسی، مدیریت مشترک اقتصادی در جهان، تساوی آرا و تناسب آرا بین کشورهای مختلف مبانیای بود که در این اجلاس بین کشورها مطرح شد.

وی تصریح کرد: از دیگر ایده هایی که در این اجلاس مطرح شد اصلاحات صریح و عمیق در سازمان ملل، بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول بود که اگر اصلاح نشود میبایست به فکر نهادهای دیگری باشیم.