آرشیو یک‌شنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۵۱۶۶
تولید
۷

تصویب 650 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: امسال مبلغ 650 میلیارد تومان از محل منابع ملی و شورای عالی آب برای توسعه عملیات آبخیزداری مصوب شده است. پرویز گرشاسبی افزود: از این میزان، مبلغ 150 میلیارد تومان اعتبارات ملی و برای نخستین بار مبلغ 500 میلیارد تومان از شورای عالی آب به این بخش اختصاص می یابد که با تخصیص این اعتبار تحول چشمگیری در بخش عملیات آبخیزداری کشور اجرایی می شود.

وی توضیح داد: اکنون 164 میلیون هکتار از مناطق کشور جزو حوزه آبخیزداری محسوب می شود که 125 میلیون هکتار از آن به دلیل فرسایش خاک، سیلاب، خشکسالی و بیابان در اولویت برنامه های آبخیزداری قرار دارد. معاون مناطق خشک و نیمه خشک سازمان جنگل ها تاکید کرد: از ابتدای فعالیت عملیات آبخیزداری در کشور از سال 1338 تاکنون، 25 میلیون هکتار از مناطق بحرانی از لحاظ فرسایش خاک و سیلاب مورد عملیات آبخیزداری قرار گرفته اند. گرشاسبی ادامه داد: با اختصاص اعتبارات ویژه شورای عالی آب پیش بینی می شود 2 میلیون هکتار از مناطق بحرانی تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار گیرد. وی یادآورشد در صورت اختصاص تمام اعتبارات بخش آبخیزداری، پیش بینی می شود 2/1 میلیون هکتار به سطح حوزه های آبخیزداری کشور اضافه شود.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری توضیح داد: با وجود اعتبارات مناسب امسال، انتظار می رود حدود 29 میلیون هکتار از مناطق کشور تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار گیرد. معاون سازمان جنگل ها ادامه داد: با توجه به اعتبارات شورای عالی آب امسال رویکرد کاهش اثرات خشکسالی، کنترل سیل و توسعه عملیات آبخیزداری در مناطق گرم و خشک همچون استان های سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، هرمزگان، فارس، خراسان جنوبی و خراسان رضوی اجرایی خواهد شد.

گرشاسبی با یادآوری این که سال گذشته مبلغ 140 میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی برای اجرای طرح های آبخیزداری مصوب شده، افزود: با اختصاص 80 درصد از اعتبارات یادشده، حدود یک میلیون هکتار به سطح عملیات آبخیزداری کشور اضافه شد.