آرشیو چهارشنبه ۱۵‌شهریور ۱۳۹۱، شماره ۵۱۶۹
بین الملل
۲۷

تنش ارمنستان و آذربایجان بالاگرفت

با اوج گیری تنش ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، ایروان به باکو هشدار داد که آماده نبرد است. در همین حال مقامات اتحادیه اروپا از مقامات دو کشور خواستند برای حفظ صلح در منطقه در کلام و عمل خویشتنداری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان در بیانیه ای اعلام کرد: ما جنگ نمی خواهیم، اما اگر وادار شویم، خواهیم جنگید و پیروز خواهیم شد. ما از قاتلان نمی ترسیم، حتی اگر آنها از حمایت رئیس کشورشان برخوردار باشند.

تنش میان این دو جمهوری پس از آن اوج گرفت که باکو رامیل صفروف افسر تبعه جمهوری آذربایجان را که در مجارستان یک نظامی ارمنی را به قتل رسانده بود، پس از بازگردانده شدن از بوداپست ضمن عفو، ارتقای درجه داد.

صفروف به دلیل قتل این نظامی ارمنی در سال 2004، در مجارستان مجازات حبس ابد خود را می گذراند. اما پس از بازگشت به جمهوری آذربایجان تبرئه و به درجه سرگردی ارتقا داده شد و به وی یک خانه و دستمزد هشت سالی را که در زندان مجارستان گذرانده بود، پرداخت شد. این در حالی است که باکو به بوداپست اطمینان خاطر داده بود که وی بقیه مجازات زندان خود را در باکو خواهد گذراند.

در پی بالاگرفتن تنش بین ایروان و باکو، «کاترین اشتون» مسئول اصلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «اشتفان فیوله» عضو کمیسیون اروپایی در مسائل حسن همجواری نگرانی خود در رابطه با حکم عفو «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان برای «رامیل صفروف» را اعلام کردند.